„Fakt” najchętniej kupowany w I kwartale. „Gazeta Wyborcza” najbardziej w dół
Liderem średniej sprzedaży ogółem wśród dzienników ogólnopolskich w pierwszym kwartale br. był „Fakt”. Prawie wszystkie dzienniki zanotowały najniższą sprzedażą w historii, a liderem wśród spadków względem analogicznego okresu 2017 roku była „Gazeta Wyborcza”. - Widzimy przewidywany, niezaskakujący utrzymujący się trend spadkowy niezależnie od zawartości merytorycznej/struktury czytelnika - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Joanna Wiłkomirska, off-line non TV trading director w Mediacomie.
W pierwszym kwartale 2018 roku średnia sprzedaż ogółem „Faktu” (Ringier Axel Springer Polska) wyniosła 258 575 egz., czyli o 7,38 proc. mniej niż w pierwszym kwartale poprzedniego roku - pokazują dane Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowane przez portal Wirtualnemedia.pl. W porównaniu do ostatnich 10 lat tytuł ten cechuje się stabilnym spadkiem sprzedaży, np. w porównaniu do pierwszego kwartału 2013 roku średni wynik tego tygodnika zmalał o 27,98 proc,. a w porównaniu do pierwszego kwartału 2008 roku - o 46,91 proc.
>>> Przeglądaj okładki gazet i magazynów w naszym dziale Jedynki
Drugą pozycję zajął „Super Express” (ZPR Media) ze średnią sprzedażą ogółem wynoszącą 125 364 egz. Jego wynik jednak zmniejszył się o 6,43 proc. Analizując dane z wielu lat wynika, że tytuł ten w cykl spadającej sprzedaży wszedł w 2008 roku. Od pierwszego kwartału 2009 roku jego wynik zmalał o 38,94 proc.
Ostatnią lokatę podium zajęła „Gazeta Wyborcza” (Agora). Jej średni wynik poszedł w dół najbardziej w zestawieniu - o 16,53 proc. do 98 753 egz. Tytuł ten zanotował również największy spadek sprzedaży w porównaniu do danych z pierwszych trzech miesięcy 2009 roku - w tym ujęciu wyniósł on 73,34 proc.
Pierwszą piątkę zestawienia uzupełniają „Rzeczpospolita” (Gremi Media; 45 468 egz.; w dół o 9,37 proc.) oraz „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes; 41 198 egz.; - 7,37 proc.).
Jak wynika z analizy Wirtualnemedia.pl wszystkie dzienniki oprócz „Parkietu” (Gremi Business Communication) zanotowały najniższą sprzedaż w historii ich średnich wyników dla pierwszego kwartału. W ostatnich latach jednak rozwija się sprzedaż e-wydań dzienników, czyli dostępnych w Internecie wersji gazet, identycznych pod względem zawartości z wersjami papierowymi.
- W prasie codziennej widzimy przewidywany, niezaskakujący utrzymujący się trend spadkowy niezależnie od zawartości merytorycznej/struktury czytelnika. Patrząc na dynamikę spadków prasy codziennej (pod względem sprzedaży) tytuły „tabloidy” mają nieco mniejszą dynamikę spadków w porównaniu do kluczowych tytułów „wyżej pozycjonowanych”. Czytelnicy tych ostatnich w większym stopniu „przeszli do Internetu”, są też w większym stopniu zainteresowani e-wydaniami - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Joanna Wiłkomirska, off-line non TV trading director w Mediacomie. - W kolejnych latach należy się spodziewać kolejnych spadków sprzedaży dzienników (zwłaszcza że wydawcy dzienników nie robią znaczących zmian w formułach pism) przy jednoczesnym rozwijaniu wersji internetowych (w tej chwili ta forma nie ma dynamicznego wzrostu i zasięgu) - przewiduje ekspertka.
Część tytułów broni się przed łącznym spadkiem sprzedaży inwestując w inne sposoby dystrybucji niż pełnopłatna sprzedaż. - Ale udziały tej formy są dla poszczególnych tytułów stabilne i taka tendencja powinna się utrzymać - komentuje Wiłkomirska.
Dane dotyczą wszystkich dzienników regionalnych i lokalnych z bazy ZKDP.
Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.
Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.
Nakład jednorazowy to liczba wydrukowanych egzemplarzy danego wydania opatrzonego tą samą datą wydawniczą oraz tym samym numerem, nie zawiera rozpowszechnionych przez wydawcę e-wydań. Średni nakład jednorazowy oblicza się dodając nakłady wszystkich wydań w danym okresie i dzieląc otrzymaną sumę przez liczbę wydań w danym okresie.
Dołącz do dyskusji: „Fakt” najchętniej kupowany w I kwartale. „Gazeta Wyborcza” najbardziej w dół