Większość dużych polskich firm inwestuje w badania
57 proc. dużych firm działających w Polsce prowadzi prace badawczo-rozwojowe, z czego trzy czwarte robi to stale - wynika z ankiety przeprowadzonej na zlecenie KPMG. Przedsiębiorcy podejmują takie działania, żeby wprowadzić na rynek nowe produkty i usługi oraz poprawić jakość obecnych.
57 proc. dużych polskich firm działających w najważniejszych branżach inwestuje w prace badawczo-rozwojowe - pokazuje badanie przeprowadzone przez Millward Brown SMG/KRC na zlecenie KPMG. Trzy czwarte z tych przedsiębiorstw prowadzi takie działania bez przerwy, a jedna piąta robi to okresowo. 40 proc. firm zatrudnia do prac badawczo-rozwojowych mniej niż 5 osób, 30 proc. - od 6 do 20 pracowników, natomiast aż 49 proc. przeznacza na to mniej niż 2 proc. rocznych przychodów.
Głównymi efektami, które dużym polskim przedsiębiorcom przyniosły badania i rozwój, jest wprowadzenie nowych produktów i usług (40 proc. wskazań) oraz poprawa jakości obecnie istniejących na rynku (21 proc.). Co siódma firma usprawniła dzięki tym pracom swoją organizację, a co ósma - polepszyła kontakty z klientami i dostawcami.
Aż 93 proc. dużych przedsiębiorstw działających w Polsce współpracuje w zakresie badań i rozwoju z innymi podmiotami, najczęściej z uczelniami (83 proc. deklaracji) i firmami z tej samej branży (63 proc.). Jednak co ciekawe, ponad 90 proc. przedsiębiorców negatywnie ocenia obie formy wspólnych działań w tym zakresie, winiąc za to każdą ze stron (37 proc. wskazań), albo upatrując przyczyny gdzie indziej (36 proc.).
Tylko 23 proc. firm prowadzących prace badawczo-rozwojowe przeznacza na nie środki pozyskane z pomocy publicznej - najczęściej z Unii Europejskiej (80 proc.) oraz ministerstw i agencji rządowych (70 proc.). Ponadto aż 49 proc. przedsiębiorstw nie zamierza ubiegać się w przyszłości o takie dofinansowanie. Właśnie skomplikowane procedury uzyskiwania dotacji wymieniane są jako największa (31 proc. wskazań) bariera dla prac badawczo-rozwojowych. Co czwarta firma wskazuje małe znaczenie takich działań w swojej hierarchii celów, a co piąta - trudności w znalezieniu partnerów do współpracy, brak odpowiednich kadr oraz wysokie koszty takich inwestycji. Trzy czwarte dużych polskich firm oczekuje wsparcia ich prac badawczo-rozwojowych od rządu, najczęściej (67 proc. wskazań) licząc na ulgi podatkowe.
Badanie opinii dużych przedsiębiorstw działających w Polsce na temat działań badawczo-rozwojowych zostało zrealizowane przez Millward Brown SMG/KRC na zlecenie i w oparciu o kwestionariusze KPMG. Wywiady telefoniczne CATI przeprowadzono wśród przedstawicieli 75 firm z różnych branż: energetycznej, przemysłowej, dóbr konsumpcyjnych, chemicznej i farmaceutycznej.
Dołącz do dyskusji: Większość dużych polskich firm inwestuje w badania