W 2020 r. media i rozrywka w Polsce warte 10,8 mld dol. W dół prasa i płatna telewizja, w górę gry i wideo w internecie (raport)
Według raportu PwC w Polsce przez najbliższe cztery lata zyskiwać będzie internet, telewizja i branża gier wideo, natomiast prasa drukowana zanotuje dalsze spadki przychodów na rzecz wydań elektronicznych.
Raport „Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2016-2020” został przygotowany przez analityków firmy doradczej PwC i dotyczy prognoz rozwoju kilku kluczowych segmentów rynku medialnego oraz rozrywkowego w nadchodzących latach.
Według raportu sektor rozrywki i mediów charakteryzuje się stałym i zrównoważonym wzrostem. Kurczenie się niektórych rynków, jak np. prasy drukowanej, współistnieje ze spektakularną ekspansją w innych obszarach (produkcji treści wideo), tworząc w ten sposób zmieniający się na wielu poziomach globalny krajobraz mediów. W 36 z 54 zbadanych przez PwC krajów wydatki na rozrywkę i media rosną szybciej niż PKB, często nawet o ponad 50 proc.
Stabilny wzrost telewizji i wideo, za cztery lata rynek wart 2,2 mld dolarów
Zgodnie z raportem PwC wydatki na telewizję i materiały wideo do użytku domowego będą w Polsce rosły, chociaż wolniej niż wskazuje na to światowy trend.
PwC szacuje tempo wzrostu na 1,2 proc. rocznie. W 2020 r. segment ten będzie wart w Polsce 2,2 mld dol. (w ub.r. 2 mld dol.). W wielu innych krajach przewidywana dynamika wzrostu pod tym względem będzie większa, m.in. w Indiach (12,7 proc.), Egipcie (11,8 proc.), Niemczech (2,6 proc.) czy w Brazylii (2,4 proc.).
Nasycony rynek oraz szybki wzrost dostępności cyfrowej telewizji naziemnej powoduje, iż oczekiwany jest spadek łącznej liczby abonentów (w tempie 0,15 proc. rocznie).
Najbardziej ma to być widoczne w segmencie analogowej kablowej telewizji (rocznie w tempie 18,7 proc.), lecz także wśród abonentów telewizji satelitarnej oczekiwany jest spadek liczby gospodarstw ją odbierających (w tempie 0,4 proc. rocznie).
Rosnąć będzie natomiast popularność telewizji internetowej (9,7 proc.), a także cyfrowej telewizji kablowej (6,2 proc. rocznie), w 2020 roku będą one docierać odpowiednio do ponad 0,5 mln i 3,6 mln gospodarstw domowych.
- W Polsce wzrost segmentu domowego wideo opierającego się na usługach elektronicznych będzie szybszy niż na świece i osiągając średnioroczne tempo na poziomie 18,4 proc. doprowadzi do podwojenia wartości tego obszaru za 4 lata - przewiduje Maciej Korzeniowski, partner w PwC, lider doradztwa dla sektora telekomunikacji, mediów i technologii. - Rynek ten jest bardzo konkurencyjny, co już obecnie skutkuje ciekawymi posunięciami obecnych na nim graczy. W styczniu 2016 roku do Polski wszedł Netflix, istotny gracz na rynku globalnym. I chociaż nie osiągnął jeszcze w Polsce dużej skali ze względu na niewielką liczbę polskojęzycznych materiałów oraz bardzo konkurencyjny rynek, w przyszłości może jednak odegrać istotną rolę - dodaje.
Prasa ze spadkami i transformacją cyfrową
Raport PwC prognozuje, że w najbliższych latach Polski rynek prasy, obejmujący wydatki konsumentów oraz reklamę nie zmieni się znacząco.
Zdaniem ekspertów PwC nastąpi spadek przychodów ze sprzedaży prasy o 17 proc. spowodowany głównie dalszą migracją czytelników do internetu i coraz szerszego wykorzystania urządzeń mobilnych.
Odwrotna tendencja ujawni się na rynku reklamy prasowej w wydaniach elektronicznych, gdzie spodziewany jest wzrost z 14 do 21 mln dolarów w 2020 r.
Stale rośnie jednak w Polsce liczba użytkowników płatnych serwisów, szczególnie osób czytających dzienniki z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. Analitycy podkreślają, że choć nie są to jeszcze liczby porównywalne z cyfrową rewolucją w Europie Zachodniej, to jednak podobnie jak w latach ubiegłych można się spodziewać dalszych stopniowych wzrostów w tym kanale dystrybucji.
- Liczba Polaków deklarująca regularne czytanie internetowych wydań tytułów prasowych z roku na rok się powiększa, wydawcy w coraz większym stopniu muszą skupiać swoją strategię na rozwoju wielotematycznych platform w sieci, a nie tylko tradycyjnej prasy - zaznacza Paweł Wesołowski, partner w PwC, lider zespołu ds. rynku telekomunikacji, mediów, rozrywki i technologii. - Wobec postępującej migracji z prasy tradycyjnej do internetu tytuły prasowe, które nie wykorzystają obecności w sieci powinny liczyć się ze znacznymi stratami udziałów w rynku - stwierdza.
W 2020 roku polski rynek gier wart 573 mln dolarów
Raport PwC ujawnia, że wartość polskiego rynku gier wideo wyniosła w 2015 r. 425 mln dol. i wzrosła w stosunku do poprzedniego roku o ponad 7 proc. Zgodnie z prognozami w 2020 r. wyniesie ona 573 mln dol.
Eksperci podkreślają, że w przeciwieństwie do wielu rynków europejskich polski jest skupiony w szczególności na grach na komputery PC, dzięki między innymi niższym cenom jednostkowym niż w innych krajach.
Łącznie segment gier przeznaczonych na tradycyjne platformy (PC i konsole) odpowiadał w 2015 r. za 68 proc. przychodów z gier i wynosił 290 mln dol., a wartość ta wzrośnie do 376 mln dol. w 2020 r.
Przychody z gier mobilnych wzrosną ze 105 mln dol. w 2015 do 151 mln dol. w 2020 r., podczas gdy przychody z gier przeglądarkowych zanotują minimalne spadki (przeciętnie o 0,2 proc. rocznie).
Eksperci PwC podkreślają, że specyfiką polskiego rynku w stosunku do krajów Europy Zachodniej jest ciągle relatywnie niski udział przychodów z gier online i mikro transakcji.
W Polsce stanowią one cały czas mniej niż jedną trzecią (27,7 proc.) tego segmentu, podczas gdy na bardziej dojrzałych rynkach ich udział osiągnął 59 proc. Może to być skutkiem zarówno cały czas mniejszej dostępności łączy szerokopasmowych gwarantujących odpowiednią jakość rozgrywki, jak i specyfiki polskich graczy, mniej skłonnych do ponoszenia stałych bądź dodatkowych kosztów.
Dołącz do dyskusji: W 2020 r. media i rozrywka w Polsce warte 10,8 mld dol. W dół prasa i płatna telewizja, w górę gry i wideo w internecie (raport)