„Vogue Polska” z pierwszym zyskiem. Urósł na reklamach
Wydawca polskiej edycji magazynu „Vogue” w ub.r. osiągnął pierwszy zysk netto, po pięciu latach dużych strat. Przychody firmy poszły w górę prawie o jedną czwartą.
Wydająca „Vogue Polska” spółka Visteria w ub.r. wypracowała 37,07 mln zł przychodów, o 24,4 proc. więcej niż rok wcześniej (29,81 mln zł). To rekordowy wynik w historii firmy, która na dobre prowadzi działalność od początku 2018 roku, gdy wprowadzono do sprzedaży polską edycję magazynu.
W 2019 roku Visteria miała 19,21 mln zł wpływów, rok później po wybuchu epidemii zmalały one do 13,88 mln zł, a w 2021 roku pierwszy raz przekroczyły pułap 20 mln zł, sięgając 22,35 mln zł.
„Vogue” zarabia głównie z reklam
Spółka nie ujawnia w sprawozdaniach finansowych, ile dokładnie zarabia ze sprzedaży „Vogue Polska” i jego wydań specjalnych (w ub.r. pojawiło się kolejne - „Vogue Sport and Wellness”), a ile z usług reklamowych. Natomiast w ub.r. wpływy ze sprzedaży towarów i materiałów (czyli głównie magazynów drukowanych) wzrosły z 3,03 do 3,21 mln zł, a te z produktów (przede wszystkim usług marketingowych) poszły w górę z 26,77 do 33,86 mln zł.
- Po zakończeniu pandemii wróciliśmy do organizacji eventów oraz konferencji. Tworzyliśmy edycje podcastów i staraliśmy się wspierać polską kulturę i polski dizajn - wyliczono w sprawozdaniu za ub.r.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Działalność operacyjna wydawnictwa kosztowała w ub.r. 36,66 mln zł, o 17,6 proc. mniej niż rok wcześniej. Pierwszy raz koszty operacyjne były niższe od przychodów. Wydatki na usługi obce zwiększyły się rok do roku z 15,79 do 19,17 mln zł, na wynagrodzenia - z 4,32 do 5,04 mln zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 1,79 do 3,03 mln zł. Natomiast wartość sprzedanych towarów i materiałów zmniejszyła się z 7,84 do 7,07 mln zł.
Pozostałe koszty operacyjne zmniejszyły się minimalnie - ze 113 do 111,2 tys. zł, a koszty finansowe wzrosły ze 193,3 do 253,9 tys. zł.
Zysk po 15 mln zł strat
Rentowność Visterii pierwszy raz była dodania. Na poziomie sprzedażowym brutto poszła w górę z 1,37 mln zł straty do 413,3 tys. zł zysku, na operacyjnym - z 1,33 mln zł straty do 392,1 tys. zł zysku, a na poziomie netto - z 1,51 mln zł straty do 172,7 tys. zł zysku.
To pierwszy zysk w historii spółki. W 2018 roku jej strata netto wyniosła 5,63 mln zł, rok później 4,93 mln zł, w 2020 roku 3,18 mln zł, a w 2021 - 1,72 mln zł.
98 proc. udziałów firmy ma luksemburska spółka Iris Investments 4, a 2 proc. - prezes Michał Jordan. Zeszłoroczny zysk netto postanowili przeznaczyć na kapitał zapasowy.
W 2019 roku do kapitału Visterii dopłacono 5,55 mln zł, w efekcie na koniec tamtego roku kapitał własny spółki wynosił 6,31 mln zł. Na koniec ub.r. miał wartość 2,19 mln zł, wobec 2,03 mln zł rok wcześniej.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2023, a poprzedni - 2022
Dołącz do dyskusji: „Vogue Polska” z pierwszym zyskiem. Urósł na reklamach