Disney+ ma więcej subskrybentów. Kolejny zysk
W zeszłym kwartale Disney zwiększył przychody o 6 proc., mimo kolejnego spadku w telewizji linearnej. Drugi kwartał z rzędu dodatnią rentowność osiągnął pion streamingowy koncernu. Disney+ w ciągu kwartału zyskał 4,4 mln subskrybentów.
Segment rozrywki Disneya, obejmujący stacje telewizyjne i platformy internetowe bez tych sportowych (sport w firmie stanowi osobny pion), w kwartale finansowym zakończonym 28 września 2024 r. wypracował 10,83 mld dolarów wpływów, o 14 proc. więcej niż przed rokiem.
To zasługa wzrostu wpływów z nieportowych platform streamingowych rok do roku o 15 proc. do 5,78 mld dolarów i ze sprzedaży treści i licencji o 39 proc. do 2,58 mld. W tym pierwszym obszarze rentowność operacyjna poszła w górę z 420 mln dolarów straty do 253 mln dolarów zysku, a w drugim - ze 149 mln straty do 316 mln zysku.
Zysk z telewizji 40 proc. w dół
Natomiast linearne stacje telewizyjne Disneya mają za sobą kolejny kwartał pod znakiem spadków. Ich przychody zmalały r/r o 6 proc. do 2,46 mld dolarów. W USA i Kanadzie, które koncern klasyfikuje jako swoje rynki rodzime, nastąpił spadek o 5 proc. do 2 mld dolarów, zaś na pozostałych rynkach - o 12 proc. do 464 mln.
Firma zaznaczyła, że ucierpiały oba głównie gałęzie biznesu telewizyjnego: przychody od operatorów (bo pakiety ze stacjami Disneya kupuje mniej klientów, czego nie rekompensują w pełni podwyżki opłat) i z reklam (mniej klientów przekłada się na niższą widownię). Natomiast rentowność osłabił też wzrost kosztów marketingowych, wynikający z większej liczby nowych treści.
Ponad 120 mln klientów Disney+
Niesportowe platformy streamingowe koncernu zarabiają więcej, bo dalej zyskują klientów. W ciągu zeszłego kwartału rozliczeniowego na Disney+ liczba klientów w USA i Kanadzie zwiększyła się z 54,8 do 56 mln, a na pozostałych rynkach - z 63,5 do 66,7 mln.
Działająca w Indiach platforma Hotstar osiągnęła wzrost z 35,5 do 35,9 mln subskrybentów, a Hulu - z 51,1 do 52 mln.
Średni przychód miesięczny od klienta Disney+ (z subskrypcji i reklam emitowanych w ramach tańszego pakietu) nieznacznie wzrósł - z 7,22 do 7,30 dolarów, mimo spadku w USA i Kanadzie, natomiast w przypadku Hotstara nastąpił spadek z 1,07 do 0,78 dolara.
Segment sportowy firmy, obejmujący głównie ESPN, przy prawie identycznych przychodach jak przed rokiem (3,91 mld dolarów) zanotował spadek zysku operacyjnego z 981 do 929 mln. W USA i Kanadzie na plus zadziałał wzrost wpływów reklamowych, a na minus - wyższe koszty praw i produkcji transmisji.
Platforma ESPN+ zwiększyła w ciągu kwartału liczbę subskrybentów z 24,9 do 25,6 mln, a średni przychód miesięczny na każdego zmalał z 6,23 do 5,94 dolarów.
Odpisy na telewizję
Wszystkie platformy streamingowe Disneya - Disney+, Hotstar, Hulu i ESPN+ - w zeszłym kwartale wypracowały 6,3 mld dolarów przychodów, po wzroście r/r o 13 proc. Drugi raz z rzędu osiągnęły dodatnią rentowność operacyjną: 321 mln dolarów zysku, wobec 387 mln dolarów straty przed rokiem. Jak już opisywaliśmy, w drugim kwartale br. ich zysk operacyjny wyniósł 47 mln dolarów.
W zeszłym kwartale rentowność koncernu obciążył duży wzrost r/r kosztów restrukturyzacji i odpisów: z 1,02 do 1,54 mld dolarów. Odpisy dotyczące wyceny stacji telewizyjnych zmalały z 721 do 584 mln dolarów, te dotyczące inwestycji kapitałowych - ze 141 do 165 mln, a dotyczące treści wzrosły ze 137 do 187 mln.
W bilansie pojawiło się 328 mln kosztów związanych z aktywami handlowymi i 210 mln z indyjskim nadawcą Star.
Z kolei w obszarze obejmującym parki rozrywki oraz sprzedaż gadżetów i podobnych produktów przychody zwiększyły się o 1 proc. do 8,24 mld dolarów, a zysk operacyjny zmalał o 6 proc. do 1,66 mld.
Dynamikę osłabiły wynik poza USA i Kanadą, gdzie wpływy spadły o 5 proc. do 1,58 mld dolarów, a zysk operacyjny - z 441 do 299 mln.
Disney z wyższym zyskiem
Łączne wydatki Disneya w zeszłym kwartale zwiększyły się r/r dużo słabiej od przychodów - o 3,5 proc. do 19,83 mld dolarów. Natomiast przy wzroście opisanych powyżej kosztów odpisów i restrukturyzacji, wydatków odsetkowych (z 282 do 361 mln dolarów) i kwoty zapłaconego podatku dochodowego (z 313 do 384 mln) zysk netto koncernu poszedł w dół z 694 do 564 mln dolarów, a ten przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wzrósł z 264 do 460 mln.
Natomiast w całym minionym roku finansowym Disney wypracował wzrost przychodów o 3 proc. - z 88,9 do 91,36 mld dolarów. Zysk operacyjny zwiększył się z 12,86 do 15,6 mld dolarów, zysk netto - z 3,39 do 5,77 mld, a ten przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej - z 2,35 do 4,97 mld.
Disney wychodzi z dołka giełdowego
Po publikacji tych danych akcje Disneya na czwartkowej sesji giełdowej drożały o ok. 7 proc.
Od początku listopada kurs firmy odrobił sporą część spadku z wcześniejszej części roku, gdy poszedł w dół z ponad 120 dolarów na początku kwietnia do ok. 85 dolarów w połowie sierpnia. W czwartek rósł do prawie 110 dolarów.
Dołącz do dyskusji: Disney+ ma więcej subskrybentów. Kolejny zysk