Nowy system operacyjny na telewizory. Wsparcie deklaruje m.in. Disney
The Trade Desk, jedna z największych firm specjalizujących się w technologiach reklamowych zapowiedziała nowy system operacyjny na potrzeby telewizorów Smart TV. Ma nosić nazwę Ventura, a wsparcie dla projektu deklarują m.in. The Walt Disney Company i Paramount Global. Pierwsze urządzenia z nowym oprogramowaniem powinny trafić na rynek w 2025 roku.
The Trade Desk zapowiada, że przy wdrażaniu systemu będzie współpracować zarówno z producentami telewizorów, jak i przystawek do streamingu. System Ventura ma być intuicyjny, angażujący użytkownika dzięki odkrywaniu treści na wielu platformach. Urządzenia z oprogramowaniem ma wyróżniać dokładniejsza personalizacja, a reklamy mają być bardziej dopasowane do widza. To ma przynieść korzyści zarówno dostawcom treści, jak i reklamodawcom. Nowy system zostanie zintegrowany z rozwiązaniami OpenPath i Unified ID 2.0 (UID2), które umożliwią im dokładniejsze prognozowanie i wycenę wyświetleń oraz dotarcie do pożądanych odbiorców z większą precyzją.
- Te innowacje muszą pojawić się w systemie operacyjnym i muszą pochodzić od firmy, która zapewnia obiektywizm wynikający z tego, że nie posiada żadnych usług streamingowych. W The Trade Desk stawiamy na uczciwy rynek, na którym koszty łańcucha dostaw są zminimalizowane, a to kluczowe do zdobycia zaufania reklamodawców - powiedział Jeff Green, dyrektor generalny i założyciel The Trade Desk.
Wsparcie kilku znanych firm
Trade Desk spodziewa się, że system Ventura zostanie wdrożony przez producentów sprzętów i agregatorów usług streamingowych w 2025 roku. Inicjatywa jest ciepło przyjmowana na rynku. - Wraz z gwałtowną ewolucją krajobrazu telewizji streamingowej wkraczamy w nowy paradygmat reklamy telewizyjnej. Trendy te są napędzane nie tylko przez konsumentów, ale także poprzez innowacje na rynku. Z niecierpliwością czekamy na to, aby The Trade Desk nadal napędzał innowacje, które zapewnią większą wydajność i przyjemniejsze wrażenia z oglądania telewizji - stwierdził Jamie Power, starszy wiceprezes ds. sprzedaży reklam adresowalnych w Disney Advertising.
- The Trade Desk jest sprawdzonym partnerem i prawdziwym innowatorem oprogramowania. Będziemy z radością obserwować jak wprowadzają swoje podejście na rynek systemów operacyjnych. Bez wątpienia skorzystają na tym zarówno nadawcy, jak i konsumenci - powiedział John Halley, prezes Paramount Advertising.
- Widzowie przenoszą się do streamingu, więc konieczne jest, aby reklamodawcy mogli precyzyjnie znaleźć swoich odbiorców i przeznaczyć jak największą część wydatków na kampanię. Z niecierpliwością czekamy na rozwój naszego istniejącego partnerstwa z The Trade Desk, aby urzeczywistnić tę wizję lepszego łańcucha dostaw Smart TV w całym naszym portfolio wraz z innymi liderami branży - przekonywał z kolei Paul Cheesbrough, dyrektor generalny Tubi Media Group.
Coraz więcej systemów operacyjnych na telewizory
Większość telewizorów i przystawek do streamingu działa w oparciu o trzy systemy operacyjne. Oprogramowanie Android TV/Google TV jest wykorzystywane na 270 mln urządzeń na całym świecie. To m.in. telewizory Sony, Xiaomi, TCL czy przystawki MiBox, Chromecast z Google TV. Zbliżoną do Android TV/Google TV liczbę urządzeń obsługuje Tizen od Samsunga. Tylko w Polsce takich aktywnych sprzętów w lutym było 3,7 mln. Koncern LG niedawno informował, że jego system WebOS działa na 220 mln urządzeń.
W styczniu br. TP Vision, właściciel marki Philips, zawarł strategiczne porozumienie z firmą Titan. To dostawca systemu operacyjnego na telewizory Titan OS. Titan promuje się jako niezależny, europejski dostawca systemu operacyjnego na potrzeby Smart TV. Firma ma siedzibę w Barcelonie, biura w Amsterdamie i Tajpej. Została założona przez menadżerów wcześniej związanych m.in. z Disneyem czy Rakuten TV. Twórcy nowego systemu twierdzą, że „jest nastawiony na ponowne przemyślenie telewizji”. Ma łączyć w jeden system producentów, wydawców treści, firmy medialne, a także reklamodawców.
W ostatnich latach sprzęty Philipsa były oferowane z systemami Android TV lub Google TV. Wiąże się to ze ścisłym przestrzeganiem restrykcyjnych umów z amerykańskim gigantem. To kłopotliwe dla części producentów, którzy chcą niekiedy szybciej wprowadzić na rynek nowe urządzenia, autorskie nakładki czy funkcje. Atutem systemów od Google jest liczba obsługiwanych aplikacji (ponad 10 tys. ). W przypadku konkurentów Android TV/Google TV to przeważnie nieco ponad tysiąc aplikacji.
We wrześniu informowaliśmy, że producenci telewizorów, operatorzy i dostawcy sprzętów wideo do samochodów w 38 krajach Europy mogą już wdrożyć platformę TiVo. Firma Xperi, właściciel tej marki, poinformował o ekspansji swoich rozwiązań na Starym Kontynencie. TiVo może być wykorzystywana m.in. jako system operacyjny do telewizora czy dekodera. TiVo ma być platformą wykorzystującą sztuczną inteligencję do analizy nawyków oglądania, preferencji widza czy regionalnych upodobań. Oprogramowanie integruje dane z tradycyjnych kanałów i serwisów streamingowych, aby rekomendacja i reklamy adresowalne były celniejsze.
Dołącz do dyskusji: Nowy system operacyjny na telewizory. Wsparcie deklaruje m.in. Disney
Tak naprawdę najbardziej liczy się długość/jakość wsparcia oraz dostępność aplikacji. A rozdrobnienie OSów temu nie sprzyja.