SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

UOKiK sprawdzi, czy PKP Intercity nie łamie praw konsumentów

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczęłapostępowanie, podczas którego sprawdzi, czy PKP Intercity naruszyłozbiorowe interesy konsumentów m.in. ograniczając prawo do zmianyumowy przewozu.

Wątpliwości UOKiK dotyczą przede wszystkim ograniczania prawado dokonania zmian w umowie przewozu lub odstąpienia od niej orazdo zwrotu należności proporcjonalnie do niewykorzystanego biletu.Urząd kwestionuje łącznie pięć postanowień zawartych w regulaminieofert specjalnych: Bilet weekendowy, Bilet podróżnika, Wcześniej itaniej oraz w regulaminach przewozu osób i internetowej sprzedażybiletów. Do każdego z tych biletów konieczne jest wykupieniemiejscówki.

Urząd kwestionuje możliwość odstąpienia konsumenta od umowyprzewozu w różnych sytuacjach. Zgodnie z prawem przewozowym przedrozpoczęciem podróży możemy zmienić termin odjazdu, miejscowośćprzeznaczenia oraz klasę pociągu. Możemy także zwrócić bilet iżądać zwrotu pieniędzy proporcjonalnie do niewykorzystanegoświadczenia po potrąceniu odstępnego. Z informacji zebranych przezUrząd wynika, że podróżny, który skorzystał z oferty promocyjnejPKP Intercity i kupił m.in. bilet weekendowy mógł go oddać tylko wterminie określonym przez PKP Intercity, a bilet kupiony przezinternet na dwie godziny przed odjazdem. Tymczasem prawo przewidujetaką możliwość w dowolnym momencie przed podróżą - dopóki konsumentnie zajmie miejsca w pociągu. PKP Intercity skróciło zatemprzysługujący podróżnemu termin na odstąpienie od umowy.

Zgodnie z następnym postanowieniem konsument, który kupił biletprzez internet, mógł zmienić m.in. termin odjazdu czy trasę podróżytylko w pociągu na przejazd którym nabył bilet. Aby to zrobić,musiał jednak wsiąść do pociągu, zgłosić się do konduktora, a więcfaktycznie rozpocząć podróż. W opinii UOKiK konsument posiadającyinternetowy bilet powinien mieć możliwość jego zmiany przedrozpoczęciem podróży np. przy pomocy systemu internetowej sprzedażybiletów lub w okienku kasowym. Urząd w tym przypadku sprawdzi, czykonsument został pozbawiony możliwości zmiany umowy przedrozpoczęciem podróży.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w grudniu 2008 rokuzakwestionował podobną praktykę stosowaną przez spółkę PKP PrzewozyRegionalne. Zarzuty UOKiK dotyczyły w szczególności ograniczaniapraw podróżujących na trasach do 100 km, m.in. braku możliwościzmiany umowy przewozu lub odstąpienia od niej oraz zwrotunależności proporcjonalnie do niewykorzystanego biletu. Naprzedsiębiorcę została nałożona kara finansowa w wysokości 100 tys.zł. Spółka odwołała się do Sądu Ochrony Konkurencji iKonsumentów.

Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów PrezesUOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową za praktykigodzące w zbiorowe interesy konsumentów. Maksymalna sankcja w takimprzypadku może wynieść do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.

Dołącz do dyskusji: UOKiK sprawdzi, czy PKP Intercity nie łamie praw konsumentów

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl