Sąd: Firma wysyłająca klientowi ankietę satysfakcji z zakupu, musi uzyskać zgodę marketingową
Sąd podzielił stanowisko Urzędu Ochrony Danych Osobowych, który wysłania maila z prośbą o ocenę zakupów uznaje za formę marketingu. Według sądu do wysłania takiej ankiety potrzebna jest zgoda klienta.
Jak opisuje "DGP" wyrok sądu wydano w następstwie skargi klientki, która robiła zakupy w sklepie internetowym, po czym otrzymała e-mail z prośbą o ocenę zakupu. Zapytała, kiedy miała wyrazić zgodę na przetwarzanie jej danych w celach marketingowych. Co ważne, jak pisze "DGP", konsumentka przy zakładaniu konta w sklepie wyraziła zgody marketingowe. Po pytaniu sprzedawca wstrzymał dalsze przetwarzanie danych osobowych, klientka wniosła skargę do UODO.
Urząd stwierdził, że firma nie musiała uzyskiwać do wysłania ankiety satysfakcji z zakupu zgody marketingowej, ponieważ zawarła z klientką umowę sprzedaży. A to oznaczało, że sprzedawca miał uzasadniony interes do przetwarzania jej danych osobowych.
Sąd poszedł krok dalej, orzekając, że przetwarzanie danych osobowych do wysłania ankiety po zakupie nie może odbywać się w ramach umowy sprzedaży, potrzebna jest odrębna zgoda - pisze "Dziennik Gazeta Prawna". Powołał się na opinię Europejskiej Rady Ochrony Danych w sprawie wzajemnego oddziaływania między dyrektywą o prywatności i łączności elektronicznej (która zobowiązuje do zgód na marketing) a przepisami RODO.
Dołącz do dyskusji: Sąd: Firma wysyłająca klientowi ankietę satysfakcji z zakupu, musi uzyskać zgodę marketingową