Rynek reklamy wzrośnie o 11,3% w 2008 r.
Polski rynek reklamowy może wzrosnąć w 2008 r. o 11,3% do 7,519 mld zł, ocenia CR Media Consulting w "Ad Media Raport". Według CRMC w 2007 r. rynek reklamowy wzrósł o 17,8% do 6,757 mld zł.
Czwarty kwartał był okresem najbardziej dynamicznego wzrostu wydatków reklamowych. Tradycyjnie najlepszy dla mediów okres przyniósł im w 2007 roku 2,2 mld złotych czyli niemal 1/3 przychodów reklamowych uzyskanych w całym roku.
Największe przychody uzyskali nadawcy telewizyjni, których wpływy zwiększyły się w roku ubiegłym o 16%, co stanowi największy wzrost od czasów kryzysu rynku reklamy na przełomie wieku. Dynamika wpływów reklamowych telewizji w 2007 roku znacznie przyspieszyła w stosunku do dwóch poprzednich lat i miała miejsce w sytuacji znacznej przewagi popytu nad podażą czasu reklamowego.
Brak możliwości zakupu oczekiwanej przez reklamodawców ilości czasu w telewizji spowodował, iz niewykorzystane nadwyżki budżetów reklamowych zostały skierowane do innych mediów. Zjawisko to bardzo nasiliło się w czwartym kwartale i najsilniej poprawiło wyniki sprzedaży nadawców radiowych, których przychody reklamowe wzrosły w tym okresie o ponad 18%. Również w przypadku prasy dynamika przychodów reklamowych była najwyższa w ostatnich trzech miesiącach roku i przekroczyła 8%. W skali całego roku oba te media rozwijały się wolniej niż średnia rynkowa - reklama w prasie wzrosła o 5% a w radio - 9%.
Zdecydowanie najszybsze tempo rozwoju notuje reklama internetowa, której skala wzrosła o 45% w stosunku do roku poprzedniego i aż 10-krotnie w ciągu ostatnich 5 lat. Dzięki tak szybkiemu rozwojowi internet szybko zwiększa swój udział w wydatkach reklamowych ogółem - w roku 2007 wyniósł on już blisko 5%, a w perspektywie kolejnych 3-4 lat internet wyprzedzać będą jedynie telewizja i prasa.
W roku 2008 pozytywnie na wzrost wydatków reklamowych wpłyną dwa
duże wydarzenia sportowe - Euro 2008 oraz Olimpiada w Pekinie.
Wzrost rynku reklamy ogółem w 2008 roku powinien przekroczyć
11%.
CRMC ocenia, że w 2009 r. tempo wzrostu rynku reklamowego spowolni
do 8,1 % r/r. Wartość polskiego rynku reklamowego w 2009 r. może
wynieść 8,131 mld zł.
Dołącz do dyskusji: Rynek reklamy wzrośnie o 11,3% w 2008 r.