Rada Reklamy będzie uczyć dzieci, jak rozumieć reklamy
Już we wrześniu tego roku w wybranych szkołach w Polsce zostania wprowadzona pilotażowo polska wersja programu Media Smart. Za jego pośrednictwem Rada Reklamy będzie edukować dzieci, jak rozróżniać reklamy od innych treści w mediach i nie zostać wprowadzonym w błąd. Planowana jest też edukacja na wyższych uczelniach.
Media Smart to program prowadzony już m.in. w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Szwecji, Holandii, Finlandii, na Węgrzech. Przeznaczony jest dla uczniów szkół podstawowych w wieku 6-11 lat, edukuje poprzez zabawę. Uczniowie poznają m.in. tajniki konstruowania reklam, wcielając się w role ich twórców, dowiadują się, w których miejscach znaleźć można przekazy marketingowe i jak je interpretować.
Konrad Drozdowski, dyrektor generalny Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, zdradza w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że pilotaż będzie przeprowadzony w 8-10 placówkach edukacyjnych. Obecnie trwają rozmowy z konkretnymi szkołami.
- Ze względu na dość napięty program nauczania, planujemy przeprowadzenie 2-3 lekcji w semestrze. Szkic programu prezentowaliśmy już Ministerstwu Edukacji Narodowej oraz Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji, które uznały ten program za istotny element szeroko rozumianej edukacji medialnej i obiecały wsparcie przy jego wdrażaniu - opisuje Konrad Drozdowski. - Chcemy, aby Media Smart, a przynajmniej jego elementy, stanowiły podstawę nowoczesnej edukacji w zakresie komercyjnych przekazów reklamowych - dodaje. Podkreśla ponadto, że program obejmuje tak istotne zagadnienia jak marketing cyfrowy, również ten prowadzony na blogach i portalach społecznościowych, a także kwestię wizerunku ciała w reklamach, z uwzględnieniem cyfrowych technik modyfikacji obrazu.
Rada Reklamy chce także wprowadzić podobny programów na wyższych uczelniach. - Program edukacyjny 3E został przygotowany z myślą o osobach planujących profesjonalne zajmowanie się reklamą. Dlatego też naturalnym miejscem jego wdrażania są uczelnie wyższe, choć jego elementy są również wykorzystywane w szkoleniach dla osób już pracujących w branży marketingowej. Celem programu jest uczenie, w jaki sposób przygotowywać odpowiedzialne przekazy reklamowe, w oparciu o powszechnie obowiązujące normy etyczne oraz kodeksy dobrych praktyk - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Konrad Drozdowski.
Elementy programu są wprowadzane m.in. w ramach wykładów z przedmiotów: komunikacja marketingowa, komunikacja marki, marketing sportowy oraz etyka w komunikacji marketingowej. Program 3E został już wykorzystany w ramach wykładów prowadzonych na Uniwersytecie Wrocławskim, Uniwersytecie Warszawskim, w Wyższej Szkole Humanistyczej w Łodzi i Szkole Głównej Handlowej. - Po przeprowadzeniu pilotażu planujemy również rozszerzenie programu 3E, myślimy o przygotowaniu całego modułu obejmującego semestr akademicki - dodaje Drozdowski.
Ten program edukacyjny został oparty na materiałach opracowanych przez Europejskie Stowarzyszenie Standardów Reklamowych EASA Alliance oraz na materiałach opracowanych samodzielnie przez Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy. Wykładowcy programu w Polsce zostali przeszkoleni przez twórcę materiałów dydaktycznych - amerykańskiego psychologa dr Athura Pobera.
Konrad Drozdowski ujawnił, że pilotaż jest realizowany własnymi środkami Rady Reklamy. - Właściwe wdrożenie programu na masową skalę wymagać będzie jednak zbudowania jak najszerszej koalicji organizacji i osób reprezentujących środowiska związane z komunikacją komercyjną. Upowszechnienie programu oznacza konieczność zaangażowania ze strony zarówno reklamodawców jak i mediów, dlatego też będziemy starać się nawiązać współpracę ze wszystkimi podmiotami zainteresowanymi wsparciem naszych działań edukacyjnych – mówi Drozdowski.
W Polsce obowiązują już pewne ograniczenia dotyczące reklam adresowanych do dzieci. Zgodnie z Kodeksem Etyki Reklamy, w reklamach skierowanych do małoletnich nie można sugerować, że reklamowany produkt jest dostępny dla każdego budżetu domowego, zawierać poleceń nakłaniania osób dorosłych do zakupu reklamowanych produktów, treści stwarzających zagrożenie dla zdrowia lub bezpieczeństwa, sugerować, iż posiadanie lub używanie produktu zapewni im przewagę społeczną lub psychologiczną nad innymi ani podważać autorytetu rodziców. Reklama adresowana do dzieci i młodzieży nie może też wprowadzać w błąd poprzez wykorzystywanie ich naturalnej ufności i braku doświadczenia.
Ponadto w Polsce od początku br. obowiązuje porozumienie nadawców telewizyjnych w zakresie emisji reklam artykułów spożywczych i napojów do dzieci poniżej 12 lat. Stanowi ono, że audycjom kierowanym do tej grupy wiekowej nie będą towarzyszyły reklamy artykułów spożywczych i napojów, które nie spełniają zaakceptowanych przez Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie, Kryteriów Żywieniowych,
Porozumienie zostało podpisane przez wszystkich największych nadawców telewizyjnych - ITI Neovision, Telewizja Polsat, Telewizja Polska, Telewizja Puls, TVN, VIMN Poland oraz The Walt Disney Company Polska - którzy od stycznia 2015 roku wymagają od reklamodawców złożenia pisemnego oświadczenia o zgodności reklamowanego produktu lub wskazania sponsorskiego z „Kryteriami żywieniowymi”. Porozumienie zostało oficjalnie zaakceptowane przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji oraz Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy, które będą prowadzić aktywny monitoring realizacji porozumienia.
Dołącz do dyskusji: Rada Reklamy będzie uczyć dzieci, jak rozumieć reklamy