SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Prognozy branży reklamowej na 2008 rok

Co wydarzy się w branży reklamowej w 2008 roku? Na pytanie portalu Wirtualnemedia.pl odpowiadają zaproszeni eksperci m.in.: Christian Lainer, Piotr Parnowski, Lech Kaczoń, Jacek Dzięcielak, Rafał Janek, Andrej Modic i Michał Tober.





fotoChristian Lainer, CEO TBWA\Communication Group Poland, regional director TBWA\CEE

Fragmentaryzacja mediów powoduje naturalną konieczność powstawania specjalistycznych firm lub specjalistycznych business unitów działających wewnątrz dużych grup zajmujących się komunikacją marketingową. Trend się nasili. Do tej pory konkurowały ze sobą domy mediowe, agencje interaktywne, BTLowe, reklamowe w ramach swoich branż, powoli zaczynamy konkurować każdy z każdym. Zatem istnieje duże prawdopodobieństwo, że wiele agencji poszerzy pola swoich działań o nowe przestrzenie. Być może agencje ATLowe zaczną mieć wyspecjalizowane unity zajmujące się analizą efektywności poszczególnych punktów styku. Niewątpliwie nastąpi wzrost kompetencji agencji reklamowych poprzez częstsze angażowanie się w przygotowywanie i realizację własnych badań związanych z potrzebami Klientów.

Poza tym nastąpią pokaźne wzrosty wydatków w sferze online, wzrostowi ulegną także nakłady wspomagające shopper marketing. Marketerzy, chociażby z uwagi na braki miejsca w blokach reklamowych, erozję rynku czy wzrosty cen w telewizji będą zachęcani do wychodzenia poza standard dotychczasowej komunikacji. W związku z tym nastąpi wzrost zainteresowania brand contentem, product placementem, sponsoringiem. A Euro 2012 jest powodem, by tak jak po ubiegłorocznym trendzie specjalizacji w komunikacji w kategorii medycznej, jak grzyby po deszczu powstawały firmy zajmujące się marketingiem sportu.

fotoPiotr Parnowski, prezes AMS SA
Dla branży outdoorowej rok 2008 i najbliższe lata będą przełomowe - kończą się możliwości prostego wzrostu polegającego na budowie coraz większej liczby tablic. Dziś liczy się głównie jakość w każdym wymiarze. Spodziewamy się istotnej zmiany jakościowej nośników na lepsze, gwarantujące wyższą jakość ekspozycji, mam tu na myśli głównie nośniki premium, superpremium i spectacular. Jakość, o której mówię, to też rozwój technologii umożliwiającej precyzyjniejsze planowanie czy lepszy serwis. W przypadku AMS jest to na przykład rozwój narzędzia informatyczno-planerskiego AMS TOProfiler, które w 2007 roku zostało wzbogacone o nową funkcjonalność - wczytywania przez klienta layoutu planowanej kampanii i sprawdzenia, jak konkretny plakat może prezentować się na ulicy.

Powiększyliśmy też już istniejącą, ponad 100-tysięczną bazę Points of Interest (punktów w przestrzeni miejskiej, wokół których koncentruje się grupa celowa), wykorzystywanych przez AMS do planowania kampanii profilowanych o punkty dystrybucji bezpłatnej gazety Metro. Umożliwiło to prowadzenie działań wielokanałowych (multichannel communication): ulotka lub reklama w rozdawanych przez kolporterów egzemplarzach Metra może nawiązywać do kampanii outdoorowej realizowanej na nośnikach w pobliżu punktów dystrybucji gazety.

fotoLech Kaczoń, prezes Izby Gospodarczej Reklamy

W branży reklamy zewnętrznej następować będą wzmożone poszukiwania możliwości rozwoju nowoczesnych nośników reklamy - wbrew niektórym sceptykom. Pewien wzrost sprzedaży, nieznacznie przekraczający dziesięć procent roku bieżącego.

I wreszcie wzmożona walka konkurencyjna, która może (aczkolwiek nie musi) okazać się destrukcyjna.

fotoJacek Dzięcielak, CEO MPG

Co w branży w 2008 roku?
- Stacje telewizyjne będą nadal walczyły o widownię;

- Agora odkryje swoje plany rozwoju;

- Domy mediowe będą kontynuowały rozwijanie specjalistycznych działów.






fotoRafał Janek, business consultancy director w Universal McCann

Co wydarzy się w branży w 2008 roku?

- Dalszy rozwój niestandardowych kanałów komunikacji;
- Wzrost znaczenia personalizowanej komunikacji;
- Wzrost inflacji mediowej;
- Rozpowszechnienie niestandardowych formatów w mediach ATL.

Andrej Modic, prezes Polonia Indoor Advertising
W 2008 roku nadchodzić będą nowi operatorzy telefonii komórkowej, oprócz tego niekonwencjonalne formy przekazu reklamowego będą mieć coraz mocniejsza pozycje w media planach.

fotoMarcin Winkler, group account director w Macroscope OMD

W 2008 roku prawdopodobnie z wciąż silnym wzrostem gospodarczym będziemy obserwować wzrost nakładów reklamowych, ale również rosnące zatłoczenie mediów - szczególnie w miesiącach najwyższej koniunktury.

Spodziewam się fragmentacji rynku kanałów niszowych i tematycznych za sprawą nowych inicjatyw (np. zapowiadane BBC).

Zobaczymy też jak będą sobie radzić platformy cyfrowe i usługi internet TV/VOD. Zapowiada się kilka ciekawych nowych inicjatyw w prasie ("Top Gear", "In Style") i internecie (AOL).

Jednym zdaniem - rozwój rynku.


fotoRobert Zarański, prezes agencji Schulz

Rynek musi się pogodzić z nadejściem ery nowych mediów, których znaczenie będzie sukcesywnie rosło kosztem mediów tradycyjnych. W roku 2008 oraz przez kolejne lata będziemy mieli do czynienia z konsolidacją rynku reklamowego w Polsce, mam głównie na myśli agencje reklamowe.

Czego sobie życzę w nadchodzącym roku?
Trzech rzeczy: podwojenia budżetów - to nasz plan numer jeden, po drugie, utrzymania opinii naszych klientów o Agencji Schulz jako partnerze - najlepszym dostawcy usług marketingowych; i po trzecie, laurów na konkursach reklamowych.

Jeszcze większej przejrzystości rynku w obszarze przetargów i polityki cenowej koncernów mediowych.

fotoMichał Tober, kierownik ds. obsługi klientów korporacyjnych w Wirtualnej Polsce, prezes IAB Polska.
Co wydarzy się w branży w 2008 roku?
Po stronie obsługi i usług: Dalsza specjalizacja... (np. silny rozwój SEM i innych usług). Konsolidacja różnego rodzaju kanałów mediowych pod jednym parasolem po stronie medium.

Po stronie użytkowników: silny trend, aby ograniczać anonimowość w sieci... Większą dbałość o "jakość:" i wiarygodność swojej obecności w sieci. Poza tym cały czas wierzę w avatary 3D i Internet 3d, ale to raczej nie będzie w Second Life i raczej jeszcze nie w przyszłym roku.

Ewaryst Fedorowicz, dyrektor generalny agencji Locomotiva
W branży na pewno nie wydarzy się żaden cud: agencje sieciowe nie zaczną wygrywać przetargów na nowe budżety, polskie grupy - Mothership oraz Brain
pod nowym kierownictwem i Just pod starym - będą konsekwentnie rosnąć, nie będzie zastrzyku budżetowego w postaci przedterminowych wyborów - słowem,
będzie nudno.

Dołącz do dyskusji: Prognozy branży reklamowej na 2008 rok

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl