Prognozy branży reklamowej na 2008 rok
Co wydarzy się w branży reklamowej w 2008 roku? Na pytanie portalu Wirtualnemedia.pl odpowiadają zaproszeni eksperci m.in.: Christian Lainer, Piotr Parnowski, Lech Kaczoń, Jacek Dzięcielak, Rafał Janek, Andrej Modic i Michał Tober.
Christian Lainer, CEO
TBWA\Communication Group Poland, regional director TBWA\CEE
Fragmentaryzacja mediów powoduje naturalną
konieczność powstawania specjalistycznych firm lub
specjalistycznych business unitów działających wewnątrz dużych grup
zajmujących się komunikacją marketingową. Trend się nasili. Do tej
pory konkurowały ze sobą domy mediowe, agencje interaktywne,
BTLowe, reklamowe w ramach swoich branż, powoli zaczynamy
konkurować każdy z każdym. Zatem istnieje duże prawdopodobieństwo,
że wiele agencji poszerzy pola swoich działań o nowe przestrzenie.
Być może agencje ATLowe zaczną mieć wyspecjalizowane unity
zajmujące się analizą efektywności poszczególnych punktów styku.
Niewątpliwie nastąpi wzrost kompetencji agencji reklamowych poprzez
częstsze angażowanie się w przygotowywanie i realizację własnych
badań związanych z potrzebami Klientów.
Poza tym nastąpią pokaźne wzrosty wydatków w sferze online,
wzrostowi ulegną także nakłady wspomagające shopper marketing.
Marketerzy, chociażby z uwagi na braki miejsca w blokach
reklamowych, erozję rynku czy wzrosty cen w telewizji będą
zachęcani do wychodzenia poza standard dotychczasowej komunikacji.
W związku z tym nastąpi wzrost zainteresowania brand contentem,
product placementem, sponsoringiem. A Euro 2012 jest powodem, by
tak jak po ubiegłorocznym trendzie specjalizacji w komunikacji w
kategorii medycznej, jak grzyby po deszczu powstawały firmy
zajmujące się marketingiem sportu.
Piotr Parnowski, prezes AMS
SA
Dla branży outdoorowej rok 2008 i najbliższe lata
będą przełomowe - kończą się możliwości prostego wzrostu
polegającego na budowie coraz większej liczby tablic. Dziś liczy
się głównie jakość w każdym wymiarze. Spodziewamy się istotnej
zmiany jakościowej nośników na lepsze, gwarantujące wyższą jakość
ekspozycji, mam tu na myśli głównie nośniki premium, superpremium i
spectacular. Jakość, o której mówię, to też rozwój technologii
umożliwiającej precyzyjniejsze planowanie czy lepszy serwis. W
przypadku AMS jest to na przykład rozwój narzędzia
informatyczno-planerskiego AMS TOProfiler, które w 2007 roku
zostało wzbogacone o nową funkcjonalność - wczytywania przez
klienta layoutu planowanej kampanii i sprawdzenia, jak konkretny
plakat może prezentować się na ulicy.
Powiększyliśmy też już istniejącą, ponad 100-tysięczną bazę Points
of Interest (punktów w przestrzeni miejskiej, wokół których
koncentruje się grupa celowa), wykorzystywanych przez AMS do
planowania kampanii profilowanych o punkty dystrybucji bezpłatnej
gazety Metro. Umożliwiło to prowadzenie działań wielokanałowych
(multichannel communication): ulotka lub reklama w rozdawanych
przez kolporterów egzemplarzach Metra może nawiązywać do kampanii
outdoorowej realizowanej na nośnikach w pobliżu punktów dystrybucji
gazety.
Lech Kaczoń, prezes Izby
Gospodarczej Reklamy
W branży reklamy zewnętrznej następować będą wzmożone poszukiwania
możliwości rozwoju nowoczesnych nośników reklamy - wbrew niektórym
sceptykom. Pewien wzrost sprzedaży, nieznacznie przekraczający
dziesięć procent roku bieżącego.
I wreszcie wzmożona walka konkurencyjna, która może (aczkolwiek nie
musi) okazać się destrukcyjna.
Jacek Dzięcielak, CEO
MPG
Co w branży w 2008 roku?
- Stacje telewizyjne będą nadal walczyły o widownię;
- Agora odkryje swoje plany rozwoju;
- Domy mediowe będą kontynuowały rozwijanie specjalistycznych
działów.
Rafał Janek, business consultancy
director w Universal McCann
Co wydarzy się w branży w 2008 roku?
- Dalszy rozwój niestandardowych kanałów komunikacji;
- Wzrost znaczenia personalizowanej komunikacji;
- Wzrost inflacji mediowej;
- Rozpowszechnienie niestandardowych formatów w mediach ATL.
Andrej Modic, prezes Polonia Indoor
Advertising
W 2008 roku nadchodzić będą nowi operatorzy telefonii komórkowej,
oprócz tego niekonwencjonalne formy przekazu reklamowego będą mieć
coraz mocniejsza pozycje w media planach.
Marcin Winkler, group
account director w Macroscope OMD
W 2008 roku prawdopodobnie z wciąż silnym wzrostem gospodarczym
będziemy obserwować wzrost nakładów reklamowych, ale również
rosnące zatłoczenie mediów - szczególnie w miesiącach najwyższej
koniunktury.
Spodziewam się fragmentacji rynku kanałów niszowych i tematycznych
za sprawą nowych inicjatyw (np. zapowiadane BBC).
Zobaczymy też jak będą sobie radzić platformy cyfrowe i usługi
internet TV/VOD. Zapowiada się kilka ciekawych nowych inicjatyw w
prasie ("Top Gear", "In Style") i internecie (AOL).
Jednym zdaniem - rozwój rynku.
Robert Zarański,
prezes agencji Schulz
Rynek musi się pogodzić z nadejściem ery nowych mediów, których
znaczenie będzie sukcesywnie rosło kosztem mediów tradycyjnych. W
roku 2008 oraz przez kolejne lata będziemy mieli do czynienia z
konsolidacją rynku reklamowego w Polsce, mam głównie na myśli
agencje reklamowe.
Czego sobie życzę w nadchodzącym roku?
Trzech rzeczy: podwojenia budżetów - to nasz plan numer jeden, po
drugie, utrzymania opinii naszych klientów o Agencji Schulz jako
partnerze - najlepszym dostawcy usług marketingowych; i po trzecie,
laurów na konkursach reklamowych.
Jeszcze większej przejrzystości rynku w obszarze przetargów i
polityki cenowej koncernów mediowych.
Michał Tober,
kierownik ds. obsługi klientów korporacyjnych w Wirtualnej Polsce,
prezes IAB Polska.
Co wydarzy się w branży w 2008 roku?
Po stronie obsługi
i usług: Dalsza specjalizacja... (np. silny rozwój SEM i innych
usług). Konsolidacja różnego rodzaju kanałów mediowych pod jednym
parasolem po stronie medium.
Po stronie użytkowników: silny trend, aby ograniczać anonimowość w sieci... Większą dbałość o "jakość:" i wiarygodność swojej obecności w sieci. Poza tym cały czas wierzę w avatary 3D i Internet 3d, ale to raczej nie będzie w Second Life i raczej jeszcze nie w przyszłym roku.
Ewaryst Fedorowicz, dyrektor generalny agencji
Locomotiva
W branży na pewno nie wydarzy się żaden cud: agencje sieciowe nie
zaczną wygrywać przetargów na nowe budżety, polskie grupy -
Mothership oraz Brain
pod nowym kierownictwem i Just pod starym - będą konsekwentnie
rosnąć, nie będzie zastrzyku budżetowego w postaci przedterminowych
wyborów - słowem,
będzie nudno.
Dołącz do dyskusji: Prognozy branży reklamowej na 2008 rok