Platforma cyfrowa straciła 314 tys. abonentów
Dish Network, platforma cyfrowa działająca w Stanach Zjednoczonych straciła w IV kwartale 2023 roku 314 abonentów. Analitycy z MoffettNathanson twierdzą, że firma zmierza w kierunku bankructwa.
Baza klientów satelitarnych Dish Network w ostatnich trzech miesiącach 2023 roku spadła z 6,82 mln do 6,47 mln. Z 2,12 do 2,06 zmniejszyła się z kolei liczba abonentów usługi OTT Sling TV. Przez utratę 314 tys. abonentów firma ma ich łącznie 8,53 mln. W ostatnim kwartale 2022 roku ubyło 268 tys. klientów, a więc liczba rezygnacji wzrasta.
W 2009 roku liczba abonentów Dish Network przekraczała 22 mln. Wówczas firma nie musiała na szeroką skalę rywalizować o widzów z serwisami streamingowymi, takimi jak Netflix, Amazon Prime Video, Disney+, Max (wcześniej HBO Max), Hulu czy Peacock. W USA opłaty abonamentowe za płatną telewizję należą do największych na świecie. Z tego powodu wielu Amerykanów migruje do serwisów SVoD, ogląda darmowe kanały FAST w streamingu czy korzysta z pirackich usług IPTV.
2,03 mld straty
Pod koniec roku doszło do zapowiadanej fuzji operatora satelitarnego Echostar z platformą cyfrową Dish Network. Firma odnotowała w IV kwartale ub.r. 2,03 mld dol. straty. - Dzięki transakcji mamy firmę z platformą satelitarną Dish Network, serwisem streamingowym, wiedzą techniczną, ogólnokrajową siecią 5G z wiodącymi rozwiązaniami telekomunikacyjnymi EchoStar - powiedział Hamid Akhavan, dyrektor generalny Dish. - Powstał lider w zakresie łączności bezprzewodowej naziemnej i nienaziemnej oraz w zakresie usług rozrywkowych. Wraz z zakończeniem fuzji będziemy nadal integrować naszą działalność i szukać oszczędności - dodał.
Według analityków MoffettNathanson, Dish już prawie nie pozyskuje nowych klientów. Liczba nowych umów abonenckich spadła w IV kwartale o 40,3 proc. w porównaniu z podobnym okresem 2022 roku. Warto zauważyć, że okres przed świętami Bożego Narodzenia jest czasem, kiedy najwięcej osób decyduje się na zakup pakietów płatnej telewizji.
- To biznes niebezpiecznie bliski bankructwa – ocenili analitycy z MoffettNathanson, zajmujący się rynkiem satelitarnym. Płatna telewizja jest głównym źródłem przychodów Echostara. Usługi 5G i szerokopasmowe nie poprawiają sytuacji firmy. Przychody z nich spadły o 9,3 proc. rok do roku. Osiągnęły najsłabszy wynik w historii. Analitycy zauważyli, że negatywny wpływ na wyniki firmy ma coraz lepsza dostępność szybkiego internetu na amerykańskich wsiach. Skłania to ich mieszkańców do rezygnacji z telewizji satelitarnej na rzecz streamingu.
Polskie platformy też tracą abonentów
Na koniec III kwartału ub.r. grupa Cyfrowy Polsat dostarczała klientom indywidualnym 13,05 mln usług jednostkowych (RGU) w modelu abonamentowym, o 287 tys. mniej niż przed rokiem (2,2 proc. w dół). Złożył się na to głównie spadek w kategorii usług telewizyjnych o 243 tys. (4,8 proc.) do 4,86 mln.
- Co wynikało głównie z repozycjonowania cenowego i zmiany strategii oferowania naszych serwisów wideo online (w 2021 roku platformę Ipla zamieniliśmy na odmiennie spozycjonowaną cenowo ofertę Polsat Box Go) oraz mniejszej liczby świadczonych usług telewizji satelitarnej. Spadek ten jest częściowo kompensowany rosnącą liczbą usług telewizyjnych świadczonych w technologii internetowej (IPTV/OTT) - tłumaczyła firma w sprawozdaniu.
Canal+ na stronach korporacyjnych wciąż podaje, że posiada 2,7 mln klientów w naszym kraju. To dane z dnia 31 grudnia 2020 roku. Choć minęły ponad trzy lata, nie aktualizuje ich. Na koniec III kwartału 2023 roku Orange Polska miała 936 tys. abonentów. To o tysiąc mniej niż 30 czerwca. Najwięcej, bo o 15 tys. zmniejszyła się liczba klientów korzystających z odbioru satelitarnego. Firma konsekwentnie od wielu kwartałów informuje o odchodzeniu od technologii DTH na rzecz światłowodu. Usługi telewizyjne na satelicie świadczy we współpracy z Canal+. Firma posiada bardziej rozbudową ofertę w IPTV.
Dołącz do dyskusji: Platforma cyfrowa straciła 314 tys. abonentów
Czasy gdy ludzie opowiadali sobie co oglądali w telewizorni, przechodzą do historii. Aktualnie rozmowy o tym co w telewizorniach, to tak zwyczajnie obciach!