Piłkarska reprezentacja z nowym piwem zamiast Warki, ale bez sponsora głównego. „Ciężki rynek i polityka”
Reprezentacja Polski w piłce nożnej po zakończeniu współpracy z Orange Polska nadal nie ma nowego sponsora głównego. - To bardzo ciężki rynek - przyznaje Zbigniew Boniek, prezes PZPN. Zwraca też uwagę, że niektóre spółki Skarbu Państwa zamiast drużyny narodowej sponsorują konkretne kluby sportowe. Za to oficjalnym sponsorem reprezentacji piłkarskiej zostanie nowa marka piwna, która zastąpi Warkę.
W wakacje zakończył się czteroletni kontrakt Polskiego Związku Piłki Nożnej z Grupą Żywiec, w ramach którego oficjalnym sponsorem reprezentacji seniorskiej i młodzieżowej oraz Pucharu Polski było piwo Warka. W ostatnim czasie marka nie eksponowała już tego w swojej komunikacji reklamowej - wiosenna kampania pod hasłem „Akcja na Rio” (przeczytaj o niej więcej) nawiązywała do mistrzostw świata w Brazylii, w których nasza drużyna nie zagrała.
- Po czterech latach satysfakcjonującej pracy marki z reprezentacją, przed marką stoją nowe wyzwania i plany, stąd decyzja o nie przedłużaniu umowy - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Anetta Gołda, brand PR manager w Grupie Żywiec.
Prezes PZPN Zbigniew Boniek w niedzielę w programie „Cafe Futbol” w Polsacie Sport zapowiedział, że w najbliższym czasie zostanie podpisana umowa, na mocy której oficjalnym sponsorem reprezentacji zostanie inna marka piwna.
PZPN nie ujawnia na razie, który konkretnie to brand. Wiadomo, że żaden z portfolio Grupy Żywiec, która niedawno przedłużyła o trzy lata sponsorowanie przez piwo Królewskie klubu Legia Warszawa (więcej o tym).
Wydaje się, że sponsorowaniem reprezentacji przez Tyskie może być zainteresowana produkująca to piwo Kompania Piwowarska. Tyskie było już sponsorem drużyny narodowej w pierwszej dekadzie lat dwutysięcznych, prowadząc m.in. promocje z flagami wspierającymi naszą kadrę podczas finałów mistrzostw świata 2006 i mistrzostw Europy 2008.
W lutym br. Kompania Piwowarska została sponsorem i wyłącznym dostawcą piwa na Stadionie Narodowym (gdzie wszystkie najważniejsze mecze rozgrywa reprezentacja), a Tyskie - oficjalną marką piwną obiektu (więcej na ten temat). Tyskie wspiera też wybudowanie przed tym stadionem pomnika legendarnego trenera piłkarskiego Kazimierza Górskiego, którego słynne sentencje w wiosennych reklamach marki przytaczał Arkadiusz Jakubik (obejrzyj to).
W poniedziałek biuro prasowe Kompanii Piwowarskiej nie odpowiedziało na nasze pytania o sponsorowanie reprezentacji.
Drużyna nadal nie ma natomiast nowego sponsora głównego, po tym jak w lipcu wieloletnią współpracę zakończył Orange Polska. - Sponsor główny będzie, jak przystanie na nasze warunki. Jesteśmy reprezentacją wiedzącą, gdzie jest „próg bólu” - tłumaczył w „Cafe Futbol” Zbigniew Boniek. - Jest to bardzo ciężki rynek - przyznał.
Boniek ocenił, że w sponsorowanie reprezentacji sportowych niewystarczająco angażują się spółki Skarbu Państwa, co widać chociażby w siatkówce, gdzie Telewizja Polsat nie emituje w kanale ogólnodostępnym meczów naszej drużyny z trwających obecnie mistrzostw świata. Nadawca tłumaczy to m.in. faktem, że nie udało się znaleźć sponsora takich transmisji.
- Kto może być sponsorem reprezentacji Polski? Polska firma o ustalonej randze międzynarodowej, która prawdopodobnie jest spółką Skarbu Państwa - stwierdził Zbigniew Boniek. - Jeżeli okazuje się, że takie firmy mogą być sponsorami konkretnych klubów, a nie mogą sponsorować reprezentacji, to wiadomo, że jest to polityka. A my od polityki jesteśmy bardzo daleko - dodał.
Jeśli chodzi o piłkę nożną, to KGHM od wielu lat jest sponsorem Zagłębia Lubin, a PGE - GKS-u Bełchatów, natomiast Orlen długo wspierał futbolistów Wisły Płock. Z kolei PGNiG w sierpniu br. podpisało umowę sponsorską z Ruchem Chorzów (więcej o tym).
W ostatnich miesiącach PZPN pozyskał kilku nowych sponsorów i partnerów reprezentacji. Partnerami zostały firmy Fakro, Wiśniowski, 99rent, Modecom i Las Vegas Energy Drink (więcej na ten temat), a sponsorami - Alior Bank i Star-Typ Sport (więcej o tym). Wcześniej sponsorem drużyny narodowej został Cinkciarz.pl, a podobną umowę przedłużył właściciel sieci sklepów Biedronka.
Dołącz do dyskusji: Piłkarska reprezentacja z nowym piwem zamiast Warki, ale bez sponsora głównego. „Ciężki rynek i polityka”