SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Nowy abonament rtv ma obowiązywać od 2019 r., rząd chce uniknąć notyfikacji w Komisji Europejskiej

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zakończyło prace nad projektem nowej ustawy o abonencie radiowo-telewizyjnym. Nowe przepisy, zakładające, że danina będzie pobierana z podatkiem dochodowym i składkami na KRUS, mają zostać wprowadzone z początkiem 2019 roku. W ciągu kilku tygodni okaże się, czy będą wymagały notyfikacji w Komisji Europejskiej.

O tym, że projekt nowej ustawy abonamentowej jest już gotowy, poinformował koordynujący prace nad nim wiceminister kultury Paweł Lewandowski.

Przedstawiciele resortu zapowiadali te regulacje od początku br. Nowa ustawa zakłada, że abonament rtv będzie doliczany do podatku PIT, a dla niepłacących go osób - do składki KRUS. Ma być pobierany co miesiąc, tak jak obecnie np. składka na ubezpieczenie zdrowotne Danina będzie wynosić od 6 do 8 zł miesięcznie. Podziałem zebranych środków tak jak obecnie będzie zajmowała się Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego chce, żeby nowe przepisy zaczęły obowiązywać z początkiem 2019 roku. Nie wiadomo jeszcze, czy będą wymagały notyfikacji w Komisji Europejskiej, co mogłoby znacząco opóźnić wprowadzenie ich w życie.

Ta kwestia ma zostać rozstrzygnięta w najbliższych tygodniach. Paweł Lewandowski w rozmowie z PAP stwierdził, że prawo unijne dopuszcza pomoc publiczną dla mediów państwowych w wysokości do 3 mld zł rocznie. Dlatego rządzący będą chcieli ustalić wysokość opłaty abonamentowej na takim poziomie, żeby roczne wpływy z niej nie przekroczyły tej kwoty.

Ponadto resort w najbliższym czasie ogłosi komunikat o pomocy publicznej dla mediów, szczegółowo opisujący, czym jest misja publiczna i jakie środki z abonamentu będą na nią przeznaczane. Ma to być argumentem dla unijnych urzędników, żeby nie wdrażali procedury notyfikacji wobec projektu ustawy.

Nie wiadomo jeszcze, kiedy projekt zostanie zgłoszony do Sejmu. Prawdopodobnie nastąpi to jesienią br., już po wakacjach parlamentarnych.

W 2016 roku wpływy z abonamentu radiowo telewizyjnego wyniosły 749,9 mln zł, a zapłaciło go 1,12 mln spośród 3,2 mln zobowiązanych do tego gospodarstw domowych. 365,5 mln zł otrzymała Telewizja Polska, 185,9 mln zł - Polskie Radio, a 170,6 mln zł - publiczne stacje regionalne.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji pod koniec maja podała, że od stycznia br. liczba osób terminowo płacących abonament wzrosła o 155,1 tys., do 1,4 mln.

Na początku czerwca br. Sejm przyjął po pierwszym czytaniu rządowy projekt nowelizacji obecnej ustawy abonamentowej. Zakłada on, że aby zwiększyć skuteczność poboru abonamentu rtv od klientów płatnej telewizji, sieci kablowe i platformy cyfrowej będą przekazywać ich dane Poczcie Polskiej (która obecnie odpowiada za pobór tej daniny). Proponowane przepisy zostały mocno skrytykowane przez dostawców płatnej telewizji i zrzeszające ich organizacje.

Projekt nowelizacji skierowano do sejmowej komisji kultury i środków przekazu, która na razie się nim nie zajęła. Według „Gazety Wyborczej” prace nad nowelizacją wstrzymano, ponieważ rządzący obawiają się, że jej wejście w życie mogłoby spowodować duże niezadowolenie społeczne (z płatnej telewizji korzysta ok. 10 mln Polaków), ponadto rząd woli skupić się na innych ważnych reformach: edukacji i wymiaru sprawiedliwości.

Nowelizacja ma być przepisami przejściowymi, które zapewnią wyższe finansowanie mediom publicznym w tym i przyszłym roku, do wprowadzenia nowej ustawy abonamentowej.

Dołącz do dyskusji: Nowy abonament rtv ma obowiązywać od 2019 r., rząd chce uniknąć notyfikacji w Komisji Europejskiej

28 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ko
uroda typowo eskimoska
odpowiedź
User
Maciej konserwatywny
Trzymam kciuki za sukces we wprowadzeniu nowych przepisów o abonamencie. Żaden lewak nie przekona mnie, że media publiczne w XXI wieku są zbędne! Właśnie w XXI wieku są potrzebne bardziej niż kiedykolwiek, bo za dużo jest już wszechobecnej odmóżdżającej komercji. Są potrzebne silne, ogólnodostępne media publiczne będące odtrutką dla odmóżdżającej komercji i pokazujące, że istnieje też inna, lepsza droga. Są potrzebne, żeby całe społeczeństwo nam nie zgłupiało i się nie zlewaczyło, żeby zawsze byli ludzie, którzy podtrzymują konserwatywne wartości i chcą oglądać/słuchać konserwatywnych audycji w telewizji i radiu publicznym. Silne media publiczne utrzymywane z powszechnie płaconego abonamentu nie będą się musiały modlić do reklamodawców i schlebiać kiepskim gustom masowej widowni, żeby przyciągnąć reklamodawców. Będą mogły wreszcie skupić się wyłącznie na pełnieniu misji w jej konserwatywnym znaczeniu.

W najbliższą niedzielę pomodlę się w Kościele o nowy abonament od 2019 roku.
odpowiedź
User
Ares
Prędzej wystawię odbiornik tv na śmietnik niż zapłacę tym padalcom choćby złotówkę
odpowiedź