SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Milion zamożnych i bogatych Polaków po raz pierwszy w 2016 r., rynek dóbr luksusowych w górę (infografika)

W 2014 roku liczba zamożnych i bogatych Polaków sięgnie 878 tys., a na dobra i usługi luksusowe Polacy wydadzą łącznie 12,6 mld zł, czyli o 15 proc. więcej niż w roku ubiegłym - wynika z raportu KPMG.

fot. Shutterstock.com fot. Shutterstock.com

Liczba osób zamożnych i bogatych, czyli osiągających miesięcznie dochód powyżej 7,1 tys. zł brutto, stale wzrasta. W 2013 roku mieszkało ich w Polsce 832 tys., z łącznym dochodem netto o wartości 134 mld zł.

Według prognoz KPMG, do końca 2014 roku liczba zamożnych i bogatych Polaków wzrośnie o 6 proc. rok do roku, do 878 tys., a ich łączny dochód - o 5 proc. r/r, do 141 mld zł.

- Należy oczekiwać, że w przyszłości trend rosnący się utrzyma. Szacujemy, że już w 2016 roku liczba zamożnych i bogatych podatników może po raz pierwszy przekroczyć 1 milion, a rok później ich łączne dochody mogą osiągnąć wartość około 200 mld zł - stwierdził Andrzej Marczak, partner w KPMG w Polsce.

Jednocześnie, w 2014 roku w Polsce mieszkało 47 tys. osób posiadających aktywa płynne o wartości co najmniej 1 mln dolarów (HNWI, ang. high net worth individuals).

Chociaż zamożność Polaków z roku na rok wzrasta, to na tle innych krajów Unii Europejskiej przeciętny majątek mieszkańca Polski znajduje się dopiero na 23. miejscu. W 2014 roku wartość majątku na osobę w Polsce wyniosła 22,2 tys. dol., podczas gdy w krajach UE było to średnio 153,6 tys. dol., czyli prawie siedmiokrotnie więcej.

- Chociaż zamożność Polaków rośnie w relatywnie szybkim tempie, bo o 4,6 proc. rocznie w latach 2008-2014, to dogonienie najbogatszych europejskich gospodarek będzie długotrwałym procesem. Gdyby takie tempo wzrostu majątku przeciętnego Polaka się utrzymało, potrzebne byłyby aż 43 lata, aby doścignąć obecną wartość majątku przeciętnego mieszkańca Unii Europejskiej - dodał Marczak.

Wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrosła kolejny rok z rzędu i w 2014 roku sięgnęła ok. 12,6 mld zł. Po uaktualnieniu zeszłorocznych danych oznacza to wzrost o 15 proc. rok do roku. Tak duży wzrost spowodowany był przede wszystkim zwiększeniem popytu na samochody luksusowe i premium (5,6 mld zł), ale duży udział w rynku miały także luksusowa odzież i dodatki (2,1 mld zł), usługi hotelarskie (1,3 mld zł), nieruchomości (1,1 mld zł) oraz meble (0,6 mld zł).

Jak wskazują prognozy KPMG, w najbliższych latach wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce będzie rosła w nieco niższym tempie - do 2017 roku jego wartość może wzrosnąć do 14 mld zł, czyli o 11 proc. w porównaniu z rokiem 2014. Największych wzrostów w ujęciu procentowym można spodziewać się w segmencie biżuterii i zegarków oraz usług hotelarskich i SPA.


Grupa Polaków o ponadprzeciętnych dochodach jest niejednorodna, dlatego KPMG w Polsce dokonało jej segmentacji w oparciu o dwa kryteria - motywację i pragmatyzm - opisujące nastawienie respondentów do nabywania i użytkowania luksusowych dóbr i usług. Przeprowadzone badanie oraz uwzględnienie jednocześnie obu kryteriów umożliwiło podział na cztery typy nabywców: koneserów (motywacja wewnętrzna, wysoki pragmatyzm), pasjonatów (motywacja wewnętrzna, niski pragmatyzm), konformistów (motywacja zewnętrzna, wysoki pragmatyzm) oraz gwiazdy (motywacja zewnętrzna, niski pragmatyzm).

Największą grupę (52 proc. Polaków o ponadprzeciętnych dochodach) tworzą koneserzy, a najmniejszą – konformiści (13 proc.). Znaczna większość zamożnych i bogatych Polaków (65 proc.) podchodzi do luksusu w sposób pragmatyczny, wybierając produkty wysokiej jakości, ponieważ są trwałe i niezawodne. Dla prawie 70 proc. Polaków o ponadprzeciętnych dochodach zakupy dóbr luksusowych wynikają z motywacji wewnętrznej. Oznacza to, że Polacy kupują dobra luksusowe, aby poczuć się lepiej i sprawić sobie przyjemność. Zdecydowanie rzadziej jest to motywacja zewnętrzna, czyli otaczanie się luksusem, ponieważ wymaga tego otoczenie.

Polacy coraz chętniej dokonują zakupów przez internet, także zakupów dóbr luksusowych. Obecnie już blisko jeden na pięciu Polaków o ponadprzeciętnych dochodach przyznaje, że nabywał dobra luksusowe w ten sposób. Oprócz wygody, stanowiącej główny motyw zakupów w sieci, dość duży odsetek zamożnych i bogatych wybiera internet ze względu na szerszy wybór niż w salonach stacjonarnych oraz niższe ceny.

Polacy o ponadprzeciętnych dochodach to inwestorzy. W zależności od poziomu dochodów brutto, od 57 proc. (zarabiający 7,1-10 tys. zł miesięcznie) do 83 proc. (zarabiający powyżej 20 tys. zł miesięcznie) Polaków samodzielnie inwestuje posiadany kapitał. Polacy o ponadprzeciętnych dochodach najczęściej inwestują samodzielnie w nieruchomości, akcje oraz firmy czy start-upy.

Wraz ze wzrostem poziomu dochodów rośnie także odsetek osób korzystających z określonych usług luksusowych. Duża część osób o ponadprzeciętnych dochodach deklaruje, że odwiedza ekskluzywne restauracje. Najczęściej regularnie odwiedzają je osoby bogate. Podobnie wygląda korzystanie z usług prywatnego trenera (regularnie korzysta z nich 14 proc. zamożnych i 27 proc. bogatych) czy gospodyni domowej (21 proc. zamożnych i 53 proc. bogatych).

"Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2014" to piąta edycja raportu KPMG o rynku luksusu w Polsce. Została ona oparta na badaniu przeprowadzonym przez ICAN Research we wrześniu i październiku 2014 r. przy wykorzystaniu metody wywiadów telefonicznych CATI na próbie ponad 600 osób. Zastosowano celowy dobór próby, a w badaniu wzięły udział osoby o dochodzie miesięcznym brutto wynoszącym co najmniej 7 127 zł. Blisko połowę próby stanowiły osoby zarabiające od 7 127 do 10 000 zł, które na potrzeby raportu zostały zdefiniowane jako zamożne. Jedna czwarta badanych zarabiała od 10 001 do 20 000 zł i ta grupa została określona jako osoby bardzo zamożne. Pozostałe osoby zarabiały powyżej 20 000 zł (w tym 6% powyżej 50 000 zł) i w publikacji zostały uznane za osoby bogate. Odpowiedzi badanych były następnie analizowane w podziale na grupy zamożności.

Dołącz do dyskusji: Milion zamożnych i bogatych Polaków po raz pierwszy w 2016 r., rynek dóbr luksusowych w górę (infografika)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl