Prawie połowa internautów nie ogląda telewizji linearnej
Odsetek internautów, którzy twierdzą, że przeważnie nie oglądają telewizji linearnej wzrósł z 23 proc. w I kwartale 2017 roku do 45 proc. w I kwartale br. Z badania Ampere Analysis wynika, że z tradycyjnej telewizji rezygnują już nie tylko najmłodsi.
Choć najmłodsi najmniej korzystają z linearnych kanałów telewizyjnych, to spadek ich popularności widać także w starszych grupach wiekowych. 35 proc. niekorzystających z tradycyjnych stacji miało ponad 45 lat. 7 lat temu było to 28 proc. Badanie Ampere Analysis wśród 54 tys. dorosłych w wieku 18-64 lata z 28 krajów świata.
- Badanie założycielskie pokazuje tendencje, które są obecne w polskich mediach. Po pierwsze zanikająca rola telewizji tradycyjnej, tak zwanej linearnej. Zwłaszcza wśród młodzieży i najmłodszych odbiorców. Ci praktycznie telewizji linearnej już nie oglądają - stwierdził.
Serwisy VOD coraz popularniejsze
Spadek popularności linearnych kanałów, wiąże się z większym znaczeniem usługi wideo na żądanie. Odsetek użytkowników internetu, którzy oglądają treści VOD przez cztery godziny dziennie wzrósł z 58 proc. w I kwartale 2021 roku do 62 proc. w I kwartale 2023 roku.
Zobacz także: Koniec linearnej telewizji? „Znikną stacje z najlepszym i najgorszym programingiem”
Zdaniem Ampere Analysis, jest zdecydowanie za wcześnie, aby spisać telewizję linearną na straty. Nadal wielu internautów regularnie korzysta z tego medium (mniej niż dwie godziny dziennie). Oglądają kluczowe treści na żywo, na przykład wiadomości czy transmisje sportowe. Sięgają też po tradycyjną telewizję, jeśli chcą sięgnąć po popularne programy rozrywkowe, reality show czy seriale.
Zobacz także: Liczba polskojęzycznych kanałów telewizyjnych ciągle rośnie
- Na pierwszy rzut oka spadek popularności linearnej telewizji wydaje się być niepokojącym trendem dla nadawców, ponieważ ich tradycyjna publiczność zaczyna odpływać. Nadawcy coraz bardziej angażują się jednak w usługi wideo na żądanie i zapewniają atrakcyjne treści w streamingu. Mają szanse zachować widzów, ale w innej formie - ocenił Minal Modha, dyrektor ds. badań w Ampere Analysis.
Dołącz do dyskusji: Prawie połowa internautów nie ogląda telewizji linearnej