KER: reklama Durexa z parą gejów nie promuje negatywnych wzorców zachowań (wideo)
Spot będący elementem kampanii "Głośni w łóżku", w którym promowane były prezerwatywy Durex (Reckitt Benckiser Polska) i bezpieczny seks, a bohaterami którego była para gejów nie narusza dobrych obyczajów i nie promuje negatywnych wzorców zachowań - orzekła Komisja Etyki Reklamy.
KER analizowała dwie skargi na reklamy marki Durex - telewizyjną i internetową. Obie były elementem prowadzonej w połowie tego roku kampanii pod hasłem "Głośni w łóżku", w której marka Durex promowała bezpieczny seks.
Kampania "Głośni w łóżku" rozpoczęła się 7 czerwca br., czyli w Międzynarodowy Dzień Seksu. Data ta była dla marki pretekstem, by zachęcić do rozpoczęcia rozmowy na temat intymności. Projekt miał zachęcić pary do dzielenia się swoimi pragnieniami, a także wsłuchania w potrzeby drugiej połówki.
W ramach kampanii powstał krótki spot reklamowy, seria dokumentów opowiadających historie relacji 4 par oraz sesja zdjęciowa. W projekt „Głośni w łóżku” zaangażowano cztery pary, w tym jednopłciową (mężczyźni znani w sieci jako Jakub i Dawid).
Reklama wulgarna i niesmaczna
W jednej ze skarg stwierdzono, że "przez pojawienie się pary gejów reklama staje się wulgarna i niesmaczna. Nie mamy w polskim prawie przyzwolenia na związki homoseksualne więc i reklama powinna się tego trzymać. Promocja związków homoseksualnych jest szkodliwa dla społeczeństwa, oswajają z tego typu związkami. Nie dążmy do akceptacji kultur zachodu, dbajmy o swoje" - napisano w skardze.
Autor drugiej skargi stwierdził z kolei, że reklama narusza zasady etyki gdyż ukazuje ona parę gejów w niedwuznacznej sytuacji. " Jest to jawne naruszenie komfortu psychicznego osób oglądających tego typu spoty, które są w stanie wywołać u większości negatywne emocje co wprowadza u oglądającego uczcie frustracji i obrzydzenia. Reklama ta jest prowokacją i czystym skokiem na pieniądze, a na dodatek jest bezczelnym wykorzystywaniem środowiska LGBT w celach zarobkowych, w momencie gdy na całym świecie liczne ugrupowania walczą o swoje prawa, a nie o pieniądze" - uzasadniono.
Reckitt Benckiser nie wyraził zgody na uczestnictwo w postępowaniu przed Komisją Etyki Reklamy, ani zgody na publikację uchwały uzasadniając, że nie jest członkiem Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, w związku z czym "Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy nie jest uprawniony do wydawania jakichkolwiek orzeczeń dotyczących Reckitt Benckiser".
KER mimo to dokonała oceny zaskarżonej reklamy. Uznała, że nie naruszają one dobrych obyczajów ani nie promują negatywnych wzorców zachowań.
Twórcą strategii komunikacji oraz idei kreatywnej kampanii Durex „Głośni w łóżku” jest agencja DDB. Kompleksową realizacją materiałów fotograficznych, produkcją filmu telewizyjnego, materiałów digital oraz filmów dokumentalnych zajęło się studio Papaya Films. Za postprodukcję odpowiadały studia Rio de Post oraz Głośno. Wyborem i koordynacją działań z influencerami zajęła się agencją Tears Of Joy. Media telewizyjne zakupił OMD, a digitalowe Zenith.
Dołącz do dyskusji: KER: reklama Durexa z parą gejów nie promuje negatywnych wzorców zachowań (wideo)