150 mln telewizorów i przystawek z Android TV/Google TV
Podczas targów CES, które zakończyły się ostatnio w Las Vegas, koncern Google podał aktualną liczbę urządzeń z systemami operacyjnymi Android TV i Google TV. Takich telewizorów i przystawek jest na świecie 150 mln. W ciągu roku ich liczba wzrosła o 40 mln.
Wzrost stał się możliwy dzięki rosnącej liczbie producentów sprzętów, którzy instalują systemy Google na swoich urządzeniach. Obecnie korzystanie z oprogramowania jest możliwe nie tylko na Google Chromecast 4.0 z Google TV i przystawkach Mi Box, ale także na telewizorach Philips, Xiaomi, Panasonic, Sony i TCL, który wcześniej sprzedał sprzęty z systemem Roku.
W 2021 roku telewizorów i przystawek z Android TV było 80 mln. W ciągu dwóch lat ich liczba wzrosła więc o 70 mln. Część użytkowników może jednak posiadać więcej niż jedno urządzenie, bo na przykład po kilkuletnim korzystaniu z przystawki, zdecydowała się na zakup nowego telewizora z Android TV czy Google TV, następcy Androida.
Przystawki pozwalają dać „nowe życie” starszym telewizorom, które nie są Smart TV lub oprogramowanie na nich jest przestarzałe i nie działają popularne aplikacje typu YouTube czy HBO Max. Ceny takich urządzeń zaczynają się poniżej 200 zł. Za najtańsze telewizory z Android TV trzeba już zapłacić koło 1000 zł.
Konkurencja nie śpi
Jesienią informowaliśmy, że południowokoreański koncern Samsung jest liderem na rynku systemów operacyjnych do telewizorów w USA. Z badania Hub Entertainment Research wynika, że 56 proc. właścicieli Smart TV w tym kraju korzysta z systemu Tizen. Wkrótce może stać się jeszcze popularniejszy na całym świecie, bo sprzedaż telewizorów z oprogramowaniem Samsunga zaczną inne firmy.
Wśród 74 proc. amerykańskich gospodarstw domowych, które posiadają inteligentny telewizor, 88 proc. z nich używa systemu operacyjnego domyślnie zainstalowanego w tym urządzeniu do korzystania z serwisów streamingowych. Dzięki temu aż 56 proc. odbiorców korzysta z systemu operacyjnego Tizen firmy Samsung, która jest liderem pod względem sprzedaży telewizorów. Kolejne miejsca zajęły systemy: Roku (44 proc.), WebOS od LG (38 proc.), Amazon Fire TV (29 proc.), Android TV (28 proc.) i Vizio SmartCast (21 proc.).
Niebawem na rynek trafią nowe telewizory firm Akai, Bauhn i Linsar. Mają być wyposażone w system operacyjny Tizen od Samsunga i trafić do Australii, Nowej Zelandii, Francji, Włoch, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Urządzenia mniej znanych producentów trafią głównie do sprzedaży w dyskontach typu Aldi. Branżę zaskoczyła decyzja Samsunga, który dotychczas chciał instalacji Tizena wyłącznie w swoich sprzętach. Na podobny krok zdecydował się LG ze swoim WebOS. Licencje sprzedano markom Blaupunkt i Konka.
Strategia Samsunga i LG jest podyktowana m.in. chęcią skuteczniejszej walki o Google o reklamodawców internetowych. Do właściciela Android TV należy serwis YouTube, w którym przed obejrzeniem poszczególnych treści są wyświetlane reklamy. Południowokoreańskie firmy posiadają platformy Samsung TV Plus i LG Channels z setkami kanałów i tysiącami treści wideo na żądanie. Działają w wielu krajach, ale w Polsce poza Xiaomi TV+ wciąż nie. To serwisy oferowane w modelu AVoD, czyli bezpłatnie z reklamami. Obecność Tizena i WebOS na urządzeniach innych producentów zwiększy ich zasięg, a co za tym idzie przychody reklamowe firm produkujących telewizory.
Dołącz do dyskusji: 150 mln telewizorów i przystawek z Android TV/Google TV