Studio Universal Pictures sprzedało w 2023 roku najwięcej biletów kinowych. Disney zdetronizowany po latach
Universal Pictures zakończyło rok 2023 z największą liczbą sprzedanych biletów do kina. Od 2015 roku pod względem sprzedaży biletów na całym świecie, w Ameryce Północnej i za granicą, pierwsze miejsce należało do Disneya.
Studio Universal Pictures, które w tym czasie wypuściło 24 filmy w porównaniu do 17 Disneya, zarobiło 1,94 mld dolarów w Ameryce Północnej, a poza granicami USA zyskało 2,97 mld dolarów, przynosząc globalny zysk o wartości 4,91 mld dolarów.
To wystarczyło, aby wyprzedzić Disneya, który pomimo trudnego roku z kilkoma wpadkami po drodze zarobił 1,9 mld dolarów w Ameryce Północnej oraz 2,92 mld dolarów na arenie międzynarodowej (w sumie 4,83 mld dolarów).
Universal stało się pierwszym studiem w Ameryce Północnej, które przekroczyło próg 1 mld dolarów zysku w 2023 i zanotowało pięć debiutów na pierwszym miejscu box office, na czele z obrazem „The Super Mario Bros. Movie”. Film ten zakończył 2023 rok jako drugi najbardziej dochodowy tytuł roku w Ameryce Północnej z kwotą 575 mln dolarów.
Na szczycie znalazły się także „Fast X” (146,1 mln dolarów), „Five Nights At Freddy’s” (137,3 mln dolarów), „The Exorcist: Believer” (65,5 mln dolarów) i „Knock At The Cabin” (35,4 mln dolarów).
„Oppenheimer” nie znalazł się na liście filmów numer jeden w box office, ponieważ jego debiut w weekend 21–23 lipca ulokował się na drugim miejscu z wynikiem 82,5 mln dolarów, za niezwykle popularną „Barbie” ze studia Warner Bros., która stała się największym hitem filmowym roku pod względem kasowym w Ameryce Północnej i na całym świecie.
Film biograficzny Christophera Nolana o J. Robercie Oppenheimerze zakończył rok 2023 jako drugi co do wielkości film Universal Pictures w Ameryce Północnej z kwotą 326,1 mln dolarów i jest najbardziej dochodowym filmem biograficznym wszech czasów na całym świecie z kwotą 952 mln dolarów, a także najbardziej dochodowym filmem biograficznym roku z klasyfikacją R (osoby poniżej 17. roku życia powinny oglądać film tylko w towarzystwie rodzica lub dorosłego opiekuna).
Raport firmy Gower Street
Według szacunków opublikowanych przez wiodącą brytyjską firmę analityczną Gower Street: „Barbie”, „Super Mario Bros. Movie” i „Oppenheimer” przewodziły grupie filmów, które zwiększyły globalne przychody ze sprzedaży biletów do 33,9 mld dolarów.
Oznacza to wzrost o 31 proc. w porównaniu z 2022 r., ale był o 15 proc. niższy od średniej z trzech lat przed pandemią (2015–2019). Sprzedaż biletów do kina nie osiągnęła jeszcze poziomu sprzed wybuchu kryzysu związanego z Covid-19, czy to w skali globalnej, krajowej, czy międzynarodowej.
Wiodąca amerykańska firma Comscore podała na początku tego tygodnia, że krajowe przychody ze sprzedaży biletów w 2023 r. osiągnęły 9,05 mld dolarów, co oznacza 21 proc. wzrost w stosunku do 2022 r. i najlepszy wynik od czasu pandemii.
Gower Street pokazuje, że przychody ze sprzedaży biletów międzynarodowych ponownie wzrosły i wyniosły 24,8 mld dolarów, a więc jest to wzrost o 35 proc. rok do roku.
Według analizy Gower Street, z wyłączeniem Chin, przychody zagraniczne w 2023 r. wyniosły 17,1 mld dolarów, mamy więc do czynienia z 20 proc. wzrostem rok do roku.
Chiny przekroczyły oczekiwania wszystkich, przynosząc zysk wysokości 7,71 mld dolarów, co stanowi wzrost o 83 proc. w porównaniu z 2022 rokiem i tylko o 6 proc. mniej niż średnia przed pandemią w latach 2017–2019. W ostatnich dniach sprzedaż biletów w Chinach znacząco wzrosła dzięki „Shining for One Thing”.
Patrząc w przyszłość na rok 2024, Gower Street już przewiduje, że przychody ze sprzedaży biletów mogą przekroczyć poziom z 2023 r. aż o 7 proc. z powodu opóźnień związanych ze strajkami i masowymi zakłóceniami w kalendarzu premier.
W 2022 r. światowe przychody ze sprzedaży biletów wyniosły 25,9 mld dolarów w porównaniu z 21,3 mld dolarów w 2021 r. Ten wynik i tak blednie w porównaniu ze światowymi przychodami sprzed pandemii, w tym 42,3 mld dolarów w 2019 r.
W 2023 r. dwa filmy przekroczyły 1 mld dolarów na całym świecie: „Barbie” Warner Bros. (1,44 mld dolarów) i „Super Mario Bros. Movie” wytwórni Universal Pictures (1,36 mld dolarów), oba pobiły liczne rekordy.
Region Azji i Pacyfiku odpowiadał za 39 proc. światowych przychodów ze sprzedaży biletów w 2023 r. Według Gower Street zdecydowana większość, bo 32 proc. pochodziła z Chin. Ameryka Północna dostarczyła 27 proc., podobnie jak Europa, Afryka i Bliski Wschód (łącznie). Pozostałe 8 proc. stanowiła sprzedaż na terenie Ameryki Łacińskiej.
Dołącz do dyskusji: Studio Universal Pictures sprzedało w 2023 roku najwięcej biletów kinowych. Disney zdetronizowany po latach