Dynamicznie rośnie rynek reklamy internetowej
Według szacunków specjalistów przychody reklamowe mediów w ujęciu netto wzrosły w trzecim kwartale 2007 roku o 16,1% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Największy wzrost zanotował rynek internetowy, najmniejszy prasowy.
Trzeci kwartał przyniósł znaczne przyspieszenie dynamiki wzrostu wartości rynku reklamowego w stosunku do jednocyfrowych wzrostów notowanych w poprzednich kwartałach bieżącego roku - wynika z Ad.media Raport przygotowanego przez CR Media Consulting.
"Największym beneficjentem wzrostu była telewizja, która zwiększyła przychody o 23% w stosunku do III kwartału roku poprzedniego. Wzrost przychodów telewizji w III kwartale był skutkiem dużego przyrostu wolumenu sprzedanego czasu reklamowego oraz wrześniowego wzrostu cen reklam w telewizjach komercyjnych, który powinien przełożyć się na dwucyfrową dynamikę wzrostu w ostatnim kwartale b.r." - powiedział Maciej Chodorowski, członek zarządu CR Media Consulting i współautor Ad.media Raport.
Na wzrost przychodów telewizji w niewielkim stopniu wpłynęły również wydatki komitetów wyborczych, których większość przypada jednak już w IV kwartale b.r. Ogółem w całym okresie kampanii wyborczej telewizje zarobiły na emisji komunikatów wyborczych ok. 20 mln złotych czyli o 60% więcej niż w trakcie kampanii samorządowej w roku 2006.
Trzeci kwartał przyniósł najwyższą w tym roku dynamikę wzrostu reklamy prasowej i radiowej, które odnotowały odpowiednio 7% i 10% wzrost przychodów. Na zwiększenie dynamiki przychodów prasy i radia wpływa utrzymująca się nadwyżka popytu na reklamę telewizyjną. Część budżetów reklamowych, których reklamodawcy nie są w stanie - ze względu na brak czasu antenowego - zrealizować w telewizji, jest kierowana do innych mediów.
Zgodnie z oczekiwaniami, najbardziej dynamicznie rosną wciąż wydatki reklamowe w Internecie, które wzrosły o 40%, osiągając w III kwartale b.r. poziom 64 mln złotych.
Lepsze niż oczekiwano wyniki III kwartału b.r. wpłynęły na zwiększenie prognozy wzrostu wartości rynku reklamy ogółem w roku 2007 do 11%.
CR Media Consulting prognozuje dynamikę wzrostu rynku reklamy w latach 2008-2009 na poziomie 8,5-10%. Najszybciej rosnąć będą przychody z reklamy internetowej, które w 2009 roku powinny osiągnąć udział w rynku reklamy ogółem przekraczający 7%.
Dołącz do dyskusji: Dynamicznie rośnie rynek reklamy internetowej