SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

DPD stawia na automaty paczkowe. Ile uruchomi do końca roku?

Polska ma najbardziej konkurencyjny rynek usług kurierskich w Europie, ceny przesyłek są bardzo niskie - powiedział PAP prezes DPD Rafał Nawłoka. Większość operatorów nie chce deklarować, czy i jak długo utrzyma obecne poziomy cen.

Fot. materiały prasowe DPDFot. materiały prasowe DPD

Według "Raportu o stanie rynku pocztowego w 2023 roku" Urzędu Komunikacji Elektronicznej z maja 2024 r. w 2023 roku przybyło w Polsce 11 350 samoobsługowych automatów paczkowych, co stanowi 42,2 proc. wzrost w stosunku do 2022 roku. Jak podkreślił UKE, konkurencyjny rynek w segmencie przesyłek kurierskich o pozyskanie klientów wywołuje presję cenową. Przekłada się to na obserwowaną od kilku lat stabilizację średniego przychodu netto na poziomie około 11 zł za przesyłkę kurierską, pomimo wysokiej inflacji i wzrostu kosztów pracy.

Prezes DPD Polska Rafał Nawłoka potwierdził w rozmowie z PAP, że duża presja cenowa na tym rynku istnieje od wielu lat. - Polska jest najbardziej konkurencyjnym rynkiem usług kurierskich w Europie, przez to ceny za przesyłki są bardzo niskie w stosunku do innych krajów - powiedział.

Poinformował, że w planach DPD Polska jest posiadanie 9 tys. automatów paczkowych do końca tego roku. W drugiej połowie kwietnia firma informowała, że ma 7 tys. automatów.

Pytany, czy DPD zamierza utrzymać obecne ceny za przesyłki, Nawłoka ocenił, że bardzo ciężko jest to zaplanować. - Nie wiemy w tej chwili dokładnie jakie koszty nas dotkną w przyszłym roku. Gdybyśmy znali przyszłe parametry kosztowe z różnych kategorii, to moglibyśmy ocenić, czy potrzebne będą podwyżki, czy nie - przekazał prezes DPD.

CZYTAJ TEŻ: DPD z 27 tys. punktów do odbioru i nadawania paczek. Ile ma automatów?

- Jestem w tej firmie od 2000 roku i od kiedy pamiętam, mówiło się, że w Polsce są obecni wszyscy ważni gracze międzynarodowi. I to się potwierdza. W dodatku wszyscy więksi gracze realizują usługi na terenie całego kraju. I to nie jest powszechna sytuacja w Europie. Jesteśmy bardzo konkurencyjnym rynkiem - podkreślił Nawłoka.

Czy DPD dołączy do Allegro Delivery?

Allegro, które uruchomiło w czerwcu program Allegro Delivery, w przesłanym PAP komentarzu zapowiedziało, że ceny nie zostaną zmienione do końca 2024 r. - Pomimo wzrostu kosztów logistycznych nie planujemy już w tym roku zmian cen za przesyłki w ramach Allegro Delivery i naszych automatów Allegro One Box - przekazał PAP Adrian Krajewski z zespołu komunikacji platformy e-commerce Allegro.

W ramach Allegro Delivery klienci mogą zamówić oferty Allegro Smart! do wspólnej sieci 18 tys. punktów odbioru - automatów paczkowych One Box i Orlen Paczka, punktów odbioru One Punkt oraz Odbiór w Punkcie Orlen Paczka. Oznacza to dla sprzedających na platformie Allegro, że jedna umowa z Allegro reguluje współpracę z wieloma przewoźnikami.

CZYTAJ TEŻ: Orlen Paczka otwiera automaty dla wszystkich. Ma pierwszego partnera

"(...) Jako najpopularniejsza platforma e-commerce w kraju wyszliśmy z inicjatywą, by bardziej łączyć niż dzielić i bardziej skupiać się na współpracy niż konkurencji. To nie tylko ruch biznesowy, ale sygnał do rynku” - powiedział Krajewski.

- Na razie działamy wraz z Orlen Paczką, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by tę sieć poszerzać. Zapraszamy wszystkich naszych partnerów - InPost, DHL, DPD i innych — do współpracy w ramach Allegro Delivery, bo to coś, co nie tylko racjonalizuje rynek i jest dobrą odpowiedzią na zjawisko tzw. paczkomatozy, ale też może wpłynąć na kwestię kosztów i co za tym idzie ceny końcowej dla konsumentek i konsumentów - zaznaczył Krajewski.

Prezes DPD pytany o możliwość dołączenia DPD do programu Allegro Delivery w najbliższej przyszłości, przekazał, że najpierw musi zapoznać się ze wszystkimi szczegółami takiej współpracy. Podkreślił jednak, iż już kilka tzw. agnostycznych sieci automatów paczkowych, czyli dostępnych dla wielu sieci kurierskich, próbowało przebić się na rynku, jednak - jak zauważył - żadnej się to nie udało.

- Bardzo trudno jest zarządzać dostępną przestrzenią w automatach, jeżeli jest kilku operatorów. Jeśli ktoś chce u mnie dzisiaj zamówić do danego automatu paczkę, ja muszę wiedzieć, czy w automacie paczkowym będzie miejsce. Najpierw musimy mieć system, który będzie to porządkował w taki sposób, żeby nie było sytuacji, w której trzy firmy na raz przywożą paczki i okazuje się, że jest o jedną trzecią miejsca za mało - podkreślił Nawłoka.

CZYTAJ TEŻ: Automaty paczkowe DHL staną przy sklepach. Umowa z dużą siecią

Rzecznik prasowy InPostu Wojciech Kądziołka, na pytanie PAP, czy firma ma w planach współpracę z inną firmą posiadającą automaty paczkowe, poinformował, że "InPost koncentruje się na rozwoju swojej oferty". Pytany o presję cenową na rynku i ewentualne plany utrzymania cen na obecnych poziomie bądź podwyżki, powiedział, że nie będzie komentował strategii cenowej firmy.

Z kolei zespół prasowy grupy Orlen przekazał PAP, iż spółka dostrzega potencjał usług logistyki paczek, świadczonych przez Ruch oraz sieci automatów paczkowych w Orlenie. - Dalszy rozwój tych obszarów w Grupie Orlen wymagałby jednak znaczących nakładów finansowych, dlatego analizowane są różne scenariusze. Nie można wykluczyć, że Orlen będzie poszukiwał partnerów do rozwoju tego biznesu - zaznaczono. Dodano, iż obecnie nie zapadły żadne wiążące decyzje w tej sprawie.

- Niezależnie od analizowanych przyszłych scenariuszy strategicznych, podejmowane są bieżące działania mające na celu maksymalne wykorzystanie istniejących aktywów w segmencie Orlen Paczka (...) Już w kwietniu 2024 r. podjęto współpracę z GLS w zakresie udostępniania skrytek w automatach paczkowych czy współpracę w ramach programu Allegro Delivery” - poinformowano. Jak dodano w przesłanym PAP komunikacie, spółka nie udziela informacji na temat cennika, ponieważ stanowią one tajemnicę przedsiębiorstwa.

InPost ma w Polsce ponad 22 tys. Paczkomatów

W maju br. firma InPost przekazała, że posiada w Polsce ponad 22 tys. Paczkomatów - ta firma jako jedyna może nazywać automaty paczkowe paczkomatami. Grupa Orlen ma 6 tys. automatów paczkowych.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Allegro na koniec 2023 roku miało 3 500 automatów paczkowych, a DHL w kwietniu 2024 roku informował o 3000. Choć firma InPost pozostaje zdecydowanym liderem na tym rynku, według raportu Colliers z lutego br., w ciągu dwóch lat jej udział w rynku spadł z 92 proc. do 57 proc.

Dołącz do dyskusji: DPD stawia na automaty paczkowe. Ile uruchomi do końca roku?

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
drwet
Zamówcie coś do ich paczkomatu i spróbujcie odebrać przy pomocy aplikacji (bo innej możliwości nie ma) to szybko się wyleczycie z tej firmy
odpowiedź
User
POST
Nie widziałem żeby ktoś odpierał paczkę z ich maszyny chociaż trochę ich widać.
odpowiedź
User
student
A ja polecam, ich automaty korzystają z wbudowanego akumulatora zamiast podłączenia do sieci, co oznacza, że można je postawić gdziekolwiek. Bardzo fajnie nadaje się przesyłki kurierskie. DPD ma też najniższe ceny.
odpowiedź