Cyfrowy Polsat zarobił więcej. Dług trochę mniej ciąży
W drugim kwartale 2024 roku grupa Cyfrowy Polsat przy wzroście wpływów o 5 proc., mimo spadku liczby klientów usługi telewizyjnej, mocno zwiększyła zysk netto. Przyczyniły się do tego m.in. niższe koszty obsługi zadłużenia.
Przychody grupy kapitałowej Cyfrowy Polsat w drugim kwartale 2024 roku wyniosły 3,45 mld zł, rosnąć rok do roku o równe 5 proc. z 3,29 mld zł. Zdecydowaną większością biznesu holdingu pozostają telekomunikacja, płatna telewizja oraz reklama tv i internetowa.
Kwartalne wpływy detaliczne od klientów indywidualnych i biznesowych (głównie za usługi telekomunikacyjne i płatną telewizję) poszły w górę r/r z 1,73 do 1,78 mld zł. Natomiast przychody hurtowe (m.in. z reklamy i sponsoringu, połączeń międzyoperatorskich, dzierżawy infrastruktury, roamingu, od operatorów telewizyjnych oraz z licencji, sublicencji i praw majątkowych) zmalały z 859 do 848,2 mln zł, a te ze sprzedaży sprzętu (głównie klientom Plusa i Polsat Box) - z 483,6 do 432,8 mln zł.
CZYTAJ WIĘCEJ: Więcej internetu stacjonarnego od Plusa i Netii. Zaoferują go na sieci konkurenta
Od drugiej połowy ub.r. w bilansie grupy Cyfrowy Polsat są przychody ze sprzedaży energii elektrycznej i cieplnej. W zeszłym kwartale wyniosły 249 mln zł, a w całej pierwszej połowie br. - 530,9 mln.
- Odnotowujemy dynamiczny wzrost produkcji zielonej energii. W I półroczu wyprodukowaliśmy 421 GWh zielonej energii - o ponad 40 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Wyniki finansowe segmentu zielonej energii są bardzo dobre - w I półroczu wygenerował aż 121 mln zł EBITDA - opisuje Maciej Stec, wiceprezes ds. strategii w Cyfrowym Polsacie. - Zgodnie z założeniami uruchamiamy kolejne moce produkcyjne farm wiatrowych. W lutym rozpoczęliśmy rozruch techniczny farmy w Człuchowie o mocy 72,6 MW, a pod koniec czerwca farmy Przyrów o mocy 50,4 MW - dodaje.
Natomiast kwartalne wpływy sklasyfikowane jako pozostałe (m.in. z odsetek od sprzedaży ratalnej, wynajmu lokali i urządzeń, a także sprzedaży instalacji fotowoltaicznych, wodoru, mieszkań, gazu i autobusów na wodór) zmniejszyły się z 212,4 do 139,9 mln zł.
CZYTAJ WIĘCEJ: Fotowoltaika Cyfrowego Polsatu nadal pod kreską
Cyfrowy Polsat: abonenci płacą prawie 5 proc. więcej
W zeszłym kwartale grupa Cyfrowy Polsat miała sprzedanych w modelu abonamentowym 13,09 mln usług jednostkowych (RGU), niemal tyle samo co przed rokiem. W obszarze płatnej telewizji nastąpił spadek o 146 tys. (3 proc.) do 4,75 mln RGU. - Na erozję bazy wpływ miała malejąca popularność technologii satelitarnej, jak również utrzymujący się proces konsolidacji klientów kontraktowych pod jedną wspólną umową kontraktową w ramach gospodarstwa domowego - zaznaczono w sprawozdaniu firmy.
Jeśli chodzi o telefonię mobilną, nastąpił wzrost o 1,6 proc. do 6,32 mln RGU, a w przypadku usługi internetowej - o 2,5 proc. do 2,02 mln. Łączna liczba abonentów zmniejszyła się o 90 tys. (1,5 proc.) do 5,76 mln. - Głównymi powodami spadku bazy usług płatnej telewizji pozostają mniejsza liczba świadczonych usług telewizji satelitarnej oraz sukcesywne wygaszanie usługi Ipla po zmianie strategii oferowania naszych serwisów wideo online w 2021 roku. Spadek ten jest częściowo kompensowany rosnącą liczbą usług telewizyjnych świadczonych w technologii internetowej (IPTV/OTT) - wyjaśniono w raporcie.
CZYTAJ WIĘCEJ: Odsetki zjadły ponad połowę zysku Plusa. Ile dostanie Cyfrowy Polsat?
Średnie przychody miesięczne od klienta abonamentowego wzrosły o 4,7 proc. do 75,2 zł. - Zgodnie z założeniami długoterminowej strategii dążymy do maksymalizacji przychodu na klienta poprzez dosprzedaż i sprzedaż łączoną dodatkowych produktów i usług do bazy naszych klientów w ramach oferty usług łączonych oraz oferowanie bogatszych pakietów telewizyjnych i telekomunikacyjnych (strategia more-for-more) - zaznaczono w sprawozdaniu. Średnia liczba usług przypadających na abonenta zwiększyła się o 0,03 do 2,27.
- Na wysokim, stabilnym poziomie blisko 2,5 mln, mimo niekorzystnych warunków rynkowych, pozostaje liczba abonentów korzystających z naszych usług łączonych. Stanowią oni 43 proc. wszystkich naszych klientów, co jest bardzo dobrym wynikiem - podkreśla Maciej Stec. - Skutecznie budujemy wartość i lojalność naszych klientów, w dużej części dzięki konsekwentnej realizacji strategii multiplay i popularyzacji 5G. Średni przychód od klienta wzrósł we wszystkich grupach naszych klientów: kontraktowych B2C, B2B i prepaid, a wskaźnik odejść klientów utrzymuje się na niskim poziomie 7,5 proc. - dodaje.
Mniej klientów na kartę
W segmencie prepaidowym liczba sprzedanych usług zmalała r/r o 1,8 proc. do 2,61 mln, a jeśli chodzi o dominującą w tym obszarze telefonię mobilną - o 2,9 proc. do 2,47 mln. Cyfrowy Polsat tłumaczy, że przyczyną jest „wysoki poziom konkurencyjności przejawiający się m.in. bardzo dużymi pakietami transmisji danych oferowanych w ramach przedpłaconych taryf telefonii mobilnej”. Przeciętny przychód miesięczny od klienta prepaidowego wzrósł o 1,1 proc. do równych 18 zł.
Z kolei w segmencie biznesowym, gdzie usługi świadczy głównie Netia wraz ze swoimi spółkami zależnymi, liczba klientów zmalała r/r o 0,7 proc. do 68,5 tys., zaś średni przychód od każdego zwiększył się o 1,5 proc. do 1 485 zł (a w ujęciu narastającym o 2,6 proc. do 1 487 zł.
Cyfrowy Polsat podkreśla, że pion biznesowy „pozostaje pod wpływem silnej presji konkurencyjnej, przekładającej się na poziom cen za tradycyjne usługi telekomunikacyjnie”. - Podstawą budowania wartości naszej bazy B2B w naturalny sposób są dodatkowe usługi świadczone na rzecz naszych klientów biznesowych. W tym celu dążymy do ciągłego poszerzania oferty dla klientów biznesowych o kolejne usługi, generujące inkrementalne przychody. Przykładem jest trwający proces rozbudowy zasobów centrów danych oferowanych klientom biznesowym, oferta rozwiązań w zakresie cyberbezpieczeństwa czy zasobów chmury - dodała firma.
Wydatki operacyjne grupy Cyfrowy Polsat w zeszłym kwartale sięgnęły 3,06 mld zł, o 4,8 proc. więcej niż przed rokiem. Koszty pracownicze zwiększyły się z 274,9 do 296,4 mln zł, wydatki na treści - z 529,4 do 555,4 mln zł, a koszt własny sprzedanej energii wyniósł 194,1 mln zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Natomiast przychody sklasyfikowane jako pozostałe wyniosły 27,5 mln zł, wobec 15 mln zł rok wcześniej. W efekcie zysk operacyjny holdingu zwiększył się z 329,8 do 396 mln zł.
Kredyty kosztują mniej
Zyskowność brutto i netto podskoczyła dzięki poprawieniu się bilansu wpływów i kosztów finansowych. Kwartalny zysk z działalności inwestycyjnej poszedł w górę z 21 do 84,2 mln zł (m.in. dzięki podwyższeniu o 21,4 mln zł wyceny posiadanego pakietu akcji Asseco Poland i wzrostowi odsetek określonych jako pozostałe z 11,9 do 32,8 mln zł), natomiast koszty finansowe zmalały z 300,7 do 267,1 (spadły odsetki od kredytów i pożyczek, poprawił wynik różnic kursowych w wycenie kredytu, firma inaczej niż rok wcześniej nie spłacała jednorazowo części kredytów).
Dzięki temu zysk netto poszedł w górę z 8,1 do 175,5 mln zł, a w części przypadającej akcjonariuszom jednostki dominującej w holdingu nastąpił wzrost z 7,3 mln zł straty do 146,4 mln zł zysku.
- To był bardzo dobry kwartał pod względem wyników finansowych - przychody oraz zysk EBITDA Grupy wzrosły rok do roku odpowiednio o 5 proc. i 8,3 proc. Segment zielonej energii silnie „dokłada się” do wyników Grupy - tylko w II kwartale wygenerował 324 mln zł przychodów oraz 71 mln zł EBITDA. Konsekwentna realizacja strategii multiplay miała odzwierciedlenie we wzroście ARPU we wszystkich grupach klientów oraz wzroście przychodów detalicznych o 3 proc. Rynek reklamy TV silnie rośnie, a my razem z nim - komentuje Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych w Cyfrowym Polsacie i wiceprezes ds. finansowych w Polkomtelu.
Grupa Cyfrowy Polsat przebiła oczekiwania analityków, którzy spodziewali się (to średnia prognoz zebranych przez PAP Biznes), że zanotuje 829 mln zł zysku EBITDA, 23,8 proc. marży EBITDA, 360,5 mln zł zysku operacyjnego i 120,4 mln zł zysku przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej.
W środę na koniec sesji giełdowej za akcję Cyfrowego Polsatu płacono 12,98 zł, co dawało kapitalizację w wysokości 8,3 mld zł. Przez ostatnie 12 miesięcy kurs spółki zmalał o 11,5 proc. (chociaż od stycznia br. zyskał 5,3 proc.), w ciągu dwóch lat - o 33,3 proc., a w ciągu trzech lat - o 59,3 proc.
Firmę kontroluje właścicielsko Zygmunt Solorz, jako posiadacz akcji stanowiących 48,15 proc. kapitału i 59,51 proc. głosów na walnym zebraniu.
W czwartek przed południem, po publikacji wyników z drugiego kwartału, akcje Cyfrowego Polsatu drożały o ok. 8 proc. Około południa wzrost sięgnął 10 proc.
Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat zarobił więcej. Dług trochę mniej ciąży
Jesteś zorientowany... Nadajniki Plusa sprzedał kilka lat temu.