Cyfrowy Polsat zaczął zarabiać na energii, słabszy złoty zaszkodził zyskowi. Ubywa klientów telewizji satelitarnej
Po przejęciu kontrolnego pakietu spółce PAK-Polska Czysta Energia grupa Cyfrowy Polsat osiągnęła pierwsze przychody z energii elektrycznej i cieplnej. Dalej maleje baza klientów płatnej telewizji, a zysk pomniejszyły dużo wyższe koszty obsługi długu.
Łączne przychody grupy Cyfrowy Polsat sięgnęły w zeszłym kwartale 3,45 mld zł, o 5,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Ze sprzedaży energii wypracowano 272 mln zł, z czego 82,5 mln zł ze sprzedaży własnej energii, a 172,9 mln zł z obrotu.
Cyfrowy Polsat przejął spółkę energetyczną
W sprawozdaniu wyliczono, że to wpływy z produkcji i dystrybucji energii elektrycznej, ze sprzedaży energii cieplnej oraz ze sprzedaży praw majątkowych, zwłaszcza świadectw pochodzenia. Zajmuje się tym firma PAK-Polska Czysta Energia, której dalsze 10,1 proc. udziałów Cyfrowy Polsat przejął za 117 mln zł na początku lipca, stając się większościowym wspólnikiem.
- Dynamicznie realizujemy Strategię 2023+ w segmencie zielonej energii. W niecałe dwa lata uruchomiliśmy 27 MW farm wiatrowych w Miłosławiu i Kazimierzu Biskupim. Dobudowaliśmy kolejne 12,4 MWp do farmy fotowoltaicznej w Brudzewie, która ma teraz moc 82,4 MWp. Zainstalowaliśmy już 23 z 33 turbin na farmie w Człuchowie, której moc to 72,6 MW, a uruchomienie planowane jest już w II kwartale 2024 r. Dzisiaj mamy już zainstalowaną łączną moc 215 MW i tylko w III kwartale wyprodukowaliśmy i sprzedaliśmy 191 GWh zielonej energii - wylicza w komunikacie Maciej Stec, wiceprezes ds. strategii Cyfrowego Polsatu.
- Dynamicznie budujemy łańcuch wartości gospodarki opartej na zielonym wodorze. Zainstalowaliśmy 2,5-megawatowy elektrolizer. W Warszawie i Rybniku uruchomiliśmy pierwsze w Polsce ogólnodostępne stacje tankownia wodoru. Uruchomiona została także nasza fabryka autobusów wodorowych w Świdniku, która ma możliwość produkcji ok. 100 sztuk rocznie. Jeszcze w tym roku 20 NesoBusów trafi do Rybnika, a kolejnych 10 w przyszłym roku do Gdańska - zapowiada.
Więcej z reklam w telewizji i internecie
Prawie połowę przychodów grupa Cyfrowy Polsat osiąga ze sprzedaży usług detalicznych. W zeszłym kwartale wyniosły one 1,75 mld zł, minimalnie więcej niż przed rokiem. Natomiast wpływy hurtowe zmalały o 4,9 proc. do 799,3 mln zł, głównie wskutek - jak wyliczono w raporcie „rozpoznania niższych przychodów z tytułu rozliczeń międzyoperatorskich, wynikających z regulacyjnego, sukcesywnego obniżania stawek międzyoperatorskich MTR oraz niższych przychodów ze sprzedaży sublicencji telewizyjnych”.
- Jest to pierwszy kwartał, kiedy konsolidujemy wyniki Grupy PAK-PCE i już widzimy pozytywny wpływ nowego segmentu zielonej energii, którego udział w skonsolidowanych przychodach Grupy wyniósł 296 mln zł. Rosły też przychody w segmencie mediowym, głównie dzięki rosnącym przychodom z reklamy i sponsoringu. Naszym priorytetem jest skuteczne zarządzenie finansami, tak aby szybko i efektywnie realizować inwestycje zaplanowane w ramach Strategii 2023+ - zaznacza Katarzyna Ostap-Tomann, odpowiadająca za finanse w zarządach Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu.
Z kolei przychody ze sprzętu zmniejszyły się o 5,5 proc. do 446,5 mln zł (klienci kupili mniej smartfonów, tabletów i innych urządzeń niż przed rokiem), a te określone jako pozostałe - o 10,2 proc. do 183,1 mln zł (zmalały wpływy ze sprzedaży mieszkań i z rynku fotowoltaicznego, a doszło 24,4 mln zł przychodów po włączeniu do bilansu PAK-Polska Czysta Energia).
Ubywa klientów telewizji satelitarnej
Na koniec września grupa Cyfrowy Polsat dostarczała klientom indywidualnym 13,05 mln usług jednostkowych (RGU) w modelu abonamentowym, o 287 tys. mniej niż przed rokiem (2,2 proc. w dół). Złożył się na to głównie spadek w kategorii usług telewizyjnych o 243 tys. (4,8 proc.) do 4,86 mln.
- Co wynikało głównie z repozycjonowania cenowego i zmiany strategii oferowania naszych serwisów wideo online (w 2021 roku platformę Ipla zamieniliśmy na odmiennie spozycjonowaną cenowo ofertę Polsat Box Go) oraz mniejszej liczby świadczonych usług telewizji satelitarnej. Spadek ten jest częściowo kompensowany rosnącą liczbą usług telewizyjnych świadczonych w technologii internetowej (IPTV/OTT) - opisała firma w sprawozdaniu.
Liczba usług telefonii mobilnej zmalała o 0,3 proc. do 6,21 mln, a internetu - o 1,2 proc. do 1,98 mln. Baza indywidualnych klientów abonamentowych zmniejszyła się natomiast o 147 tys. (2,5 proc.) do 5,82 mln zł. Wzrosły natomiast średnie miesięczne rachunki abonentów (o 3,1 proc. do 73,5 zł) oraz wskaźnik rezygnacji (z 6,8 do 7,5 proc.).
- Mamy wysoką bazę klientów multiplay pomimo niekorzystnych warunków rynkowych. Z naszych ofert multiplay korzysta blisko 2,5 mln abonentów, czyli 42 proc. wszystkich naszych klientów. Dzięki konsekwentnej realizacji strategii multiplay i popularyzacji 5G ARPU w segmentach klientów kontraktowych i B2B rośnie, a wskaźnik odejść klientów utrzymuje się na niskim poziomie 7,5 proc. - podkreśla Maciej Stec.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W modelu prepaidowym liczba usług telefonii mobilnej zmalała o 2 proc. do 2,58 mln, a płatnej telewizji - podskoczyła ze 161 do 195 tys. (bo wprowadzono nową odetrę dla użytkowników zamkniętego w sierpniu serwisu Polsat Go). Średni przychód od użytkownika tak jak przed rokiem wynosił 17,9 zł.
Ponadto grupa Cyfrowy Polsat miała 68,8 tys. klientów biznesowych (to głównie podmioty korzystające z usług Netii i jej spółek zależnych), o 0,3 tys. mniej niż rok wcześniej. Przeciętne wpływy od każdego wzrosły natomiast o 2,2 proc. do 1 456 zł.
Zysk z akcji Asseco, kosztowne osłabienie złotego
Działalność operacyjna grupy Cyfrowy Polsat kosztowała w zeszłym kwartale 3,16 mld zł, o 10 proc. więcej niż przed rokiem. To głównie skutek pojawienia się w bilansie 255,1 mln zł kosztów własnych sprzedanej energii.
Wydatki techniczne i na rozliczenia międzyoperatorskie wzrosły o 1,8 proc. do 838,1 mln zł, koszty amortyzacji, utraty wartości i likwidacji - o 5,1 proc. do 475 mln zł, a nakłady na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze - o 12,1 proc. do 271,6 mln zł. Ograniczono natomiast koszt własny sprzedanego sprzętu (o 4,7 proc. do 348,1 mln zł) oraz wydatki na treści (o 2,5 proc. do 516,6 mln zł). Na poziomie operacyjnym zysk firmy zwiększył się z 500,9 do 510,9 mln zł, a na poziomie EBITDA - z 953 do 994,8 mln zł.
Ten drugi wskaźnik podwyższyła sprzedaż po 80 zł za sztukę 12,82 proc. akcji Asseco Poland oraz przeszacowanie posiadanych dalej 10,13 proc. do ich wartości rynkowej. Obie operacje przyniosły 220,1 mln zł zysku, bo Cyfrowy Polsat kupował te walory pod koniec 2019 roku po 65 zł za sztukę. W trzecim kwartale ub.r. zarobił 113,4 mln zł na sprzedaży akcji Modivo.
Natomiast koszty finansowe grupy Cyfrowy Polsat prawie się podwoiły, rosnąc z 209,3 do 399 mln zł. Firma zwiększyła swoje zadłużenie: wiosną w ramach kilku kredytów (dwóch w kwocie do 8,225 mld zł i jednego do 506 mln euro) zrolowała swoje wcześniejsze zadłużenie (z którego zdecydowaną większość miała spłacić w przyszłym roku), a we wrześniu sprzedała obligacje z 820 mln zł.
Ponadto w związku z osłabieniem się kursu złotego musiała podnieść o 93,6 mln zł wartość części kredytu spłacanej w euro oraz skorzystać z instrumentów zabezpieczających w wysokości 24,1 mln zł.
W konsekwencji skorygowany zysk EBITDA firmy zmalał z 839,6 do 774,7 mln zł, a zysk netto - z 231,1 do 102,2 mln zł. Ten ostatni i tak był wyższy niż w poprzednich dwóch kwartałach, kiedy wyniósł 71 i 8,1 mln zł.
Do grupy Cyfrowy Polsat należą m.in. Telewizja Polsat, Polkomtel, Netia, Eleven Sports, Grupa Interia, Esoleo i Port Praski. Główny akcjonariuszem firmy jest Zygmunt Solorz - ma walory stanowiące 48,15 proc. kapitału i 59,51 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.
Przez minione 12 miesięcy akcje Cyfrowego Polsatu staniały na giełdzie o 27 proc., a przez dwa lata straciły 59 proc. Na przełomie września i października kurs zmalał poniżej 12 zł, czyli do poziomu niewidzianego od ponad dekady. Przy kursie 13,515 zł z zamknięcia środowej sesji wycena spółki wynosi 8,64 mld zł.
Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat zaczął zarabiać na energii, słabszy złoty zaszkodził zyskowi. Ubywa klientów telewizji satelitarnej