"Businessweek” wraca do Polski, ponowny debiut jesienią
Point Group Business Unit, spółka zależna PMPG, jesienią br. wprowadzi na rynek polską edycję światowego magazynu ekonomicznego “Bloomberg Businessweek”. Tytuł będzie dwutygodnikiem, a jego redaktorem naczelnym zostanie Michał Kobosko.
Magazyn będzie wydawany na licencji Bloomberga - będzie to pierwsza zagraniczna licencja, którą firma ta sprzedała po przejęciu "Businessweeka" w październiku 2009 r. Platforma Mediowa Point Group z Bloombergiem negocjowała trzy miesiące.
"Bloomberg Businessweek Polska" zadebiutuje w IV kwartale br. Będzie publikował tłumaczenia artykułów z globalnej wersji tytułu, ale większość zawartości magazynu mają wypełnić teksty stworzone w Polsce. Jak poinformował Michał Kobosko, stały zespół redakcyjny pisma ma liczyć kilkanaście osób , wspierać ich będą współpracownicy, a dla tytułu pisać mają “renomowani” felietoniści. Ich nazwiska na razie jednak nie zdradza. Magazyn ma współpracować także z polskim oddziałem agencji Bloomberga, a dziennikarzy tytułu ma obowiązywać kodeks etyki Bloomberga, który przewiduje m.in. zakaz korzystania z anonimowych źródeł informacji.
Jak podano na konferencji, redakcja ekonomiczna wydawanego przez PMPG tygodnika “Wprost” pozostanie niezależna od redakcji “Bloomberg Businessweek Polska”, a w samym tygodniku po wejściu nowego pisma będzie pojawiać się mniej treści ekonomicznych. Ich miejsce zajmą m.in. materiały dotyczące nauki czy stosunków międzynarodowych.
- Nowy tytuł będzie początkowo wydawany jako dwutygodnik, a docelowo jako tygodnik. Wierzymy, że dobrze pozycjonowane wydawnictwa drukowane mają jeszcze przed sobą czasy prosperity - powiedział podczas konferencji prezes Platformy Mediowej Point Group Michał Lisiecki. Jako przykład tego, że istnieje nadal potencjał na rynku prasy, podał segment tygodników opinii, w którym znalazło się miejsce na odbudowane przez PMPG "Wprost" jak i niedawno wprowadzone na rynek pismo "Uważam Rze".
“Bloomberg Businessweek Polska” liczyć będzie 68 stron, a jego cena kształtować ma się na poziomie między ceną tygodników opinii, które kosztują zwykle po 5 zł, a ceną miesięcznika “Forbes” (10,90 zł), jednak bliżej tej drugiej liczby, Na razie spółka nie podaje dokładnej informacji, jakiej sprzedaży nowego pisma oczekuje. - Chcemy się uplasować w połowie drogi między dziennikami takimi jak „Puls Biznesu”' (ma ok 18 tys. egz. sprzedaży - przyp. red.) a “Forbesem”, którego sprzedaż kształtuje się na poziomie ok. 40 tys. egz. - zaznaczył Lisiecki.
- Wchodzimy na rynek na którym nie ma nikogo. Brak tygodnika ekonomicznego różni Polskę od innych cywilizowanych krajów - podkreślił Kobosko. Dodał, że "benchmarkiem" dla polskiej wersji “Bloomberg Businessweek” ma być turecka edycja pisma. Opłata licencyjna za tytuł, którą płacić będzie PMPG, jest uzależniona "od jego sukcesu i zawiera minimalne gwarancje".
Jak poinformował Michał Lisiecki, łączne inwestycja w projekt pochłonie kilka mln złotych. Roczne przychody Point Group Business Unit mają wynieść natomiast ok. 20 mln zł, a magazyn ma być rentowny w ciągu roku. Spółka przygotowywała też projekt biznesowy, który zakładał wypuszczenie jedynie wersji elektronicznej tytułu, ale jego szacowane przychody wyniosłyby tylko ok. 4 mln zł. Nowy magazyn będzie jednak od początku dostępny w formie e-wydania i w wersji na tablety.
“Businessweek" był już w Polsce wydawany przez AWR "Wprost", która należała wówczas do rodziny Królów, w latach 2000- 2005. Zniknął z rynku, gdy jego sprzedaż wynosiła ok. 14 tys. egz., a tytuł miał 1,5 mln zł straty. - Błędem było, że “Businessweek” był wtedy miesięcznikiem, większość miejsca w nim zajmowały przedruki, a treści stworzonych w Polsce było mało - uważa Michał Kobosko, który był wicenaczelnym pierwszej edycji "Businessweeka". - Nowy magazyn nie będzie miał z tamtym nic wspólnego - zapewnia.
Do 2009 roku właścicielem marki “Businessweek” była firma wydawnicza McGraw-Hill Publishing. Po przejęciu przez Bloomberga, magazyn poprawił wyniki sprzedaży (w drugiej połowie 2010 roku pismu udało się pozyskać 37 tys. nowych prenumeratorów) i zwiększył wpływy reklamowe o 49 proc.
Dołącz do dyskusji: "Businessweek” wraca do Polski, ponowny debiut jesienią