Andrzej Duda i Rafał Trzaskowski promowani mocniej w Polsacie niż w TVN i TVP, 1 mln zł na spoty Kidawy-Błońskiej (analiza)
Spośród wszystkich kandydatów na Prezydenta RP tylko pięcioro zdecydowało się na emisję w telewizji płatnych spotów wyborczych. Najwięcej przeznaczył na nie komitet wyborczy Andrzeja Dudy i Małgorzaty Kidawy-Błońskiej. Z tej formy dotarcia do elektoratu w ogóle zrezygnował m.in. Szymon Hołownia - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.
Przeanalizowaliśmy dane Nielsen Audience Measurement obejmujące okres od 1 stycznia do 16 lipca br. Pod uwagę wzięliśmy tylko kategorię Kampanie wyborcze w roku 2020 (wszystkie formy reklamy, w tym ogłoszenia).
Z danych tych wynika, że w omawianym okresie (pierwotnie wybory 10 maja br. - nie odbyły się, I tura wyborów była 28 czerwca br., II tura – 12 lipca br.) płatne spoty wyborcze emitowało 5 kandydatów: Andrzej Duda, Małgorzata Kidawa-Błońska (do czasu ogłoszenia rezygnacji z kandydowania), Rafał Trzaskowski (od połowy maja br.), Władysław Kosiniak-Kamysz oraz Robert Biedroń).
Najwięcej reklam Dudy i Trzaskowskiego w Polsacie
Najwięcej na reklamy wyborcze wydał komitet wyborczy Andrzeja Dudy - było to 1,71 mln zł (dane cennikowe netto, bez rabatów i VAT).
Zaskakujące wydawać może się to, że to nie Telewizja Polska zarobiła na tych spotach najwięcej, a Polsat. Do Polsatu trafiło bowiem 710,7 tys. zł, a do TVP1 i TVP2 łącznie - 548,3 tys. zł. Z kolei na spoty w TVN wydano 42,9 tys. zł.
Reklamy wyborcze Andrzeja Dudy pojawiły się też na antenach TVP Puls (wartość 12,5 tys.zł), TVP Rozrywka (5,9 tys. zł) i TVP Historia (5,6 tys. zł).
Ponad milion zł na spoty Kidawy-Błońskiej
Małgorzata Kidawa-Błońska, kandydatka Koalicji Obywatelskiej, która miała startować w wyborach 10 maja br., zanim złożyła rezygnację, przeznaczyła na reklamy wyborcze nieco ponad 1 mln zł. Z tego najwięcej wydano w TVN – 374,6 tys. zł.
Spoty wyborcze kandydatki KO w Polsacie kosztowały 335,5 tys. zł, w TVP1 i TVP2 – 185,2 tys. zł, w TVN24 – 65,6 tys. zł, a w Polsat News - 15,9 tys. zł.
Na spoty wyborcze Rafała Trzaskowskiego, który zastąpił Małgorzatę Kidawę -Błońską w drugiej połowie maja br. przeznaczono 896,7 tys. zł. Najwięcej wydano na nie w Polsacie – 469,3 tys. zł. W TVN zainwestowano 289,3 tys. zł, w TVP1 i TVP2 – 131,4 tys. zł, a w Polsat News – 6,7 tys. zł.
Na reklamy wyborcze Władysława Kosiniaka -Kamysza przeznaczono łącznie 62,5 tys. zł. Z tego 30,3 tys. zł wydano w Polsacie, 21,8 tys. zł w TVP1 i TVP2 oraz 10,4 tys. zł w TVN24. Z kolei spot wyborczy Roberta Biedronia pojawił się w telewizji NTL. Kosztowało to 240 zł.
Po co płacić za spoty Andrzeja Dudy w TVP
Ekspert z domu mediowego proszący o anonimowość zwraca uwagę w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że zaskakująca jest skala kampanii Małgorzaty Kidawy-Błońskiej, zwłaszcza w kontekście późniejszych losów tej kandydatury. - Choćby na podstawie tych danych moim zdaniem widać potężne nadzieje które w tej kandydaturze pokładane. Druga rzecz, na którą należy zwrócić uwagę to fakt, że to nie TVP było najsilniej doinwestowana w kampanii Andrzeja Dudy – co z jednej strony pokazuje chęć dotarcia do szerszego grona wyborców, a z drugiej... po co płacić za coś, co się ma w TVP za darmo... Rafał Trzaskowski zgodnie z oczekiwaniami, czyli stacje komercyjne, udział TVP znacznie niższy - komentuje ekspert.
Poniżej przedstawiamy również zestawienie nieodpłatnych audycji komitetów wyborczych emitowanych w omawianym okresie. Pokazuje ono GRP wygenerowane łącznie przy wskazanych programach w grupie celowej 4+.
W ciągu trzech miesięcy komitety wyborcze muszą złożyć sprawozdania finansowe
Komitety wyborcze, które brały udział w wyborach prezydenckich mają 3 miesiące od dnia wyborów na złożenie w PKW sprawozdania finansowego. Komitety, które były zarejestrowane w wyborach zarządzonych na 10 maja składają jedno, łączne sprawozdanie finansowe.
Zgodnie z Kodeksem wyborczym pełnomocnik finansowy komitetu wyborczego składa Państwowej Komisji Wyborczej sprawozdanie finansowe w terminie 3 miesięcy od dnia wyborów.
Przepisy ustawy o szczególnych zasadach organizacji wyborów prezydenckich w 2020 r. stanowią, że komitety, które uczestniczyły w wyborach zarządzonych na 28 czerwca, a wcześniej były zarejestrowane w wyborach zarządzonych na 10 maja (w których nie odbyło się głosowanie) składają jedno, łączne sprawozdanie finansowe.
Jak wskazywał Krzysztof Lorentz z Krajowego Biura Wyborczego, w przypadku komitetów wyborczych, które uczestniczyły w drugiej turze wyborów - a więc komitetów Andrzeja Dudy oraz Rafała Trzaskowskiego - 3-miesięczny termin liczony jest od 12 lipca i upływa 12 października.
Dla pozostałych komitetów termin ten liczony jest od 28 czerwca i upływa 28 września. Jak mówił Lorentz, także komitet Małgorzaty Kidawy-Błońskiej, który nie uczestniczył w wyborach zarządzonych na 28 czerwca musi złożyć sprawozdanie finansowe do 28 września.
Państwowa Komisja Wyborcza ma sześć miesięcy na zbadanie sprawozdań i podjęcie uchwał w tej sprawie; może je przyjąć bez zastrzeżeń, przyjąć wskazując uchybienia albo odrzucić.
Według oficjalnych wyników Państwowej Komisji Wyborczej, wybory prezydenckie wygrał Andrzej Duda z wynikiem 51,03 proc. poparcia (zdobył 10 440 648 głosów). Na Rafała Trzaskowskiego zagłosowało 48,97 proc. wyborców ( było to 10 018 263 głosów). Frekwencja w II turze wyniosła 68,18 procent.
Andrzej Duda będzie prezydentem przez kolejne 5 lat do 2025 roku.
Dołącz do dyskusji: Andrzej Duda i Rafał Trzaskowski promowani mocniej w Polsacie niż w TVN i TVP, 1 mln zł na spoty Kidawy-Błońskiej (analiza)