Alkohol częstym prezentem gwiazdkowym
Polacy często kupują bliskim w prezencie gwiazdkowym alkohol. 46% ankietowanych rozważających taki zakup obdarowałoby w ten sposób najbliższą rodzinę, a 31% przyjaciół. Prawie co trzecia osoba (29%) uwzględniająca alkohol wśród planowanych zakupów upominkowych jest zdecydowana co do jego rodzaju i marki - wynika z badania przeprowadzonego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych (IIBR).
W ubiegłym roku alkohol w prezencie świątecznym kupiło 15 proc. polskich internautów. W tym roku taki zakup planuje podobne grono konsumentów (13%), a niemal dwa razy więcej (25%) nie odrzuca takiego pomysłu.
Alkohol jest raczej męskim upominkiem (jest częściej dawany i otrzymywany przez mężczyzn). Zamiar przekazywania alkoholu w prezencie świątecznym występuje częściej wśród osób lepiej wykształconych i zamożniejszych. Na decyzję zakupową nie ma jednak wpływu wiek klientów ani wielkość miejsca zamieszkania. Najchętniej kupujemy ten typ prezentów bliskim - najbliższej rodzinie czy przyjaciołom.
Co trzeci badany (29%) wie dokładnie jaki rodzaj i markę alkoholu wybierze, przy czym żadne zmienne społeczno–demograficzne nie wyróżniają grupy bardziej zdecydowanych klientów. Dwa razy większe jest grono osób (61%), które o ostatecznym wyborze decydują w ostatniej chwili, już przy półce sklepowej. Klienci są częściej zdecydowani co do samego rodzaju alkoholu niż marki, którą ostatecznie wybiorą. Najbardziej niezdecydowane, zarówno jeśli chodzi o rodzaj jak i markę, są kobiety, osoby starsze (powyżej 50. roku życia) oraz osoby o niższych dochodach. Poziom niezdecydowania spada natomiast wraz ze wzrostem dochodów. Z różnych rodzajów alkoholi najczęściej jako prezent pod uwagę brane jest wino i whisky.
Badanie zostało zrealizowane przez IIBR w ramach badania Omnibus, w dniach 20–23 listopada 2012 r. na reprezentatywnej, losowo-kwotowej próbie polskich internautów w wieku 18+ lat. Liczebność próby n=951.
Dołącz do dyskusji: Alkohol częstym prezentem gwiazdkowym