4,2 proc. więcej na reklamy w telewizji, najwięcej zyskały kanały tematyczne z tv naziemnej (raport)
W pierwszych trzech kwartałach br. wydatki reklamowe w telewizji wzrosły w Polsce o 4,2 proc., do 2,787 mld zł, a w samym trzecim kwartale o 6,4 proc., do 806 mln zł - wynika z szacunków agencji SMG. Cztery główne kanały zanotowały mniejsze wzrosty niż pozostałe stacje z naziemnej telewizji cyfrowej. Do wzrostu najbardziej przyczynili się marketerzy z branży farmaceutycznej i żywnościowej.
O 4,2 proc. w skali roku zwiększyły się od stycznia do września br. nakłady na wszystkie formy reklam telewizyjnych: spotów, sponsoringu i lokowania produktu oraz ogłoszeń płatnych. W trzecim kwartale wzrost wyniósł 6,4 proc. (czyli prawie 51 mln zł) i był dużo wyższy niż w pierwszy dwóch kwartałach (gdy osiągnął wartość 3,7 i 3 proc.).
- Rynek reklamy telewizyjnej wyraźnie przyspieszył w III kwartale 2015 roku odzwierciedlając pozytywne nastawienie firm do inwestowania, wynikające z zadowalających wskaźników gospodarczych, takich jak tempo wzrostu PKB, czy spadające bezrobocie. W pełni wykorzystywany jest przez rynek potencjał wynikający z siły telewizji w Polsce - olbrzymiego zasięgu oraz perswazyjności komunikatów - komentuje Piotr Piętka, prezes SMG.
W samym trzecim kwartale wydatki reklamowe na reklamy telewizyjne sektora farmaceutycznego wzrosły o 8,4 proc., a sektora żywności - o 12,8 proc. Zdecydowanie największy budżet miał Aflofarm Farmacja Polska, który promował w telewizji swoich 71 marek. Zajmujący drugie miejsce Procter & Gamble wydał trzy razy mniej na reklamy 26 marek. Z kolei Lidl w skali roku zwiększył swoje inwestycje prawie o 50 proc., co wynika ze startu kampanii z udziałem Doroty Wellman i Karola Okrasy.
Zdecydowanie największa część telewizyjnych budżetów reklamowych jest przeznaczana na emisję spotów. W trzech kwartałach te wydatki zwiększyły się o 123,6 mln zł (czyli 4,1 proc.), sięgając 2,5 mld zł, a w samym trzecim kwartale urosły o 53 mln zł (czyli 7,7 proc.).
Za to inwestycje na sponsoring i lokowanie produktów nie zmieniły się w skali roku, a na płatne ogłoszenia - spadły o 44,2 proc. Wartość sponsoringu wyniosła 190 mln zł, a lokowania produktów - 51 mln zł.
W czterech największych kanałach (TVP1, TVP2, TVN i Polsacie) w samym trzecim kwartale wpływy ze sponsoringu i lokowania produktów zmalały o 9,62 proc., co wynika m.in. z wysokich przychodów przed rokiem związanych z transmisjami piłkarskich mistrzostw świata w Telewizji Polskiej. Natomiast ze sprzedaży spotów cztery główne stacje w trzecim kwartale zarobiły o prawie 5 proc. więcej niż rok wcześniej, ale w trzech kwartałach zanotowały niewielki spadek.
W trzech kwartałach br. cztery główne kanały miały 58 proc. udziału w rynku reklamy telewizyjnej, a pozostałe stacje nadawane w naziemnej telewizji cyfrowej - 19,9 proc. Przy czym te drugie osiągnęły duże wzrosty: w trzecim kwartale ich wpływy reklamowe zwiększyły się o 29,2 proc., a udział rynkowy - z 16 proc. do prawie 20 proc. Wolumenowo najbardziej wzrosły przychody TV4, a procentowo - Fokus TV i Polsat Sport News (po ok. 90 proc.).
Z kolei wpływy pozostałych stacji tematycznych, dostępnych za pośrednictwem sieci kablowych i satelitarnych, w trzecim kwartale zmalały o 1,1 proc., a ich udział w przychodach - z 23,9 proc. do 22,2 proc.
- Czwarty kwartał powinien przynieść wzmocnienie presji popytowej zgodnie z trendami makroekonomicznymi obserwowanymi obecnie w Polsce. Obecnie nie widać niepokojących wpływów dochodzących z zagranicy. Estymujemy, że wzrost inwestycji w reklamę telewizyjną w całym roku 2015 wyniesie 4,5 proc - mówi Piotr Piętka. - Prognozuję zwiększenie inwestycji w formaty wideo w internecie: zarówno serwisy VoD, jak też wideo dostępne w You Tube czy też na Facebooku. Rok 2016 będzie także rokiem pierwszych prób z zakupem automatycznym (programmatic buying) w telewizji i dzięki temu przyniesie wiele nowych możliwości - zapowiada.
Dołącz do dyskusji: 4,2 proc. więcej na reklamy w telewizji, najwięcej zyskały kanały tematyczne z tv naziemnej (raport)