Zalando rozda vouchery. To skutek decyzji UOKiK
Platforma e-commerce’owa Zalando zmieni sposób przedstawiania informacji o statusie zewnętrznych sprzedawców, a kupującym przyzna vouchery po 40 zł. To efekt postępowania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
We wrześniu 2023 roku prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty właścicielom platform Zalando, Booking i Travelist dotyczące niewdrożenia zmian wynikających z unijnej dyrektywy Omnibus, obowiązującej od początku ub.r.
W komunikacie opisano, że klienci tych platform mogli nie być wyraźnie informowani, czy prezentowana oferta pochodzi od przedsiębiorcy czy osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą oraz jaki jest podział obowiązków między platformą a sprzedającymi lub usługodawcami, co mogło utrudniać konsumentom podjęcie działań np. w przypadku reklamacji. Według UOKiK w konsekwencji konsumenci mogli być pozbawieni dostępu do ważnych informacji, a w rezultacie możliwości świadomego zawierania transakcji na jasnych i przejrzystych zasadach.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Zaznaczono, że na Zalando klienci mogą kupić nie tylko produkty od właściciela platformy, lecz także od jej partnerów, sprzedawców zewnętrznych, przy czym nie byli o tym odpowiednio informowani. Nie mogli mieć pewności, że kupują dany produkt od sprzedawcy mającego status prawny przedsiębiorcy, a w konsekwencji, czy przy zakupie przysługują im wszystkie prawa wynikające z tego faktu.
Vouchery od Zalando dla kupujących od sprzedawców zewnętrznych
Prezes UOKiK wydał właśnie decyzję zobowiązującą Zalando do zmiany zakwestionowanych praktyk. Na platformie będą przedstawiane informacyje wynikające z dyrektywy Omnibus.
Ponadto Zalando przyzna wszystkim klientom, którzy kupili na tej platformie produkty od jej partnerów w okresie od początku stycznia 2023 roku do dnia wykonania zobowiązania, voucher w wysokości 40 zł.
CZYTAJ TEŻ: Zalando, Media Markt, Sephora i Glovo z zarzutami od UOKiK ws. promocji
Voucher będzie mógł zostać wykorzystany w ciągu 6 miesięcy na zakupy produktów sprzedawanych przez Zalando (w tym uprzednio przecenionych), oprócz tych oferowanych przez partnerów. Platforma informację o przyznaniu vouchera przekaże mailowo.
- Tylko pełne, łatwo dostępne i jasno przedstawione informacje pozwalają podejmować świadome decyzje zakupowe. Dotyczy to szczególnie sprzedaży internetowej. Brak bezpośredniego kontaktu sprawia, że wiele spraw, które w tradycyjnych sklepach załatwiamy intuicyjnie - rozmawiając ze sprzedawcą - w e-commerce może przysparzać szeregu wątpliwości. Konsument dokonując zakupów przez internet powinien być tak samo bezpieczny jak w tradycyjnym sklepie - podkreśla w komunikacie Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
- Dlatego przywiązujemy tak dużą wagę do pilnowania i egzekwowania przepisów dyrektywy Omnibus - dodaje.
Dołącz do dyskusji: Zalando rozda vouchery. To skutek decyzji UOKiK