SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Udział kobiet wśród gości w TVN24 dochodzi do 35-40 proc., celem 50 proc. Średnio w polskim rynku telewizyjnym jest to 25 proc.

Udział kobiet wśród gości programów informacyjnych i publicystycznych w kanałach newsowych TVN Warner Bros. Discovery dochodzi do 35-40 proc. Dla porównania obecność kobiet we wszystkich stacjach w Polsce stanowi 25 proc. - Naszym celem jest stałe zwiększanie obecności ekspertek w naszych programach informacyjnych - mówi Brygida Grysiak-Ciesiołkiewicz, zastępczyni redaktora naczelnego TVN24.

Kobiety w roli ekspertek w programie TVN24 „Tak jest”; fot. materiały prasoweKobiety w roli ekspertek w programie TVN24 „Tak jest”; fot. materiały prasowe

TVN Warner Bros. Discovery na bieżąco monitoruje obecność kobiet na swoich antenach. W ramach projektu Diversity Tracker prowadzonego przez zespół TVN24 od kilku lat każdy gość na antenie kanału zostaje odnotowany i skategoryzowany pod kątem płci - uwzględniając również osoby niebinarne. Dzięki temu stacja uzyskuje pełne statystyki dotyczące udziału kobiet, mężczyzn i osób o innej tożsamości płciowej w swoich programach.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Jak wynika z badań prowadzonych przez nadawcę, TVN24 udało się w niektórych miesiącach zapewnić obecność kobiet na antenie na poziomie nawet 35-40 proc. Jak pokazuje raport Global Media Monitoring Project z 2020 roku, to wynik znacząco powyżej ogólnopolskiej średniej dla telewizji, która wynosi 25 proc. Z kolei w innych 115 krajach świata taki odsetek stanowi z reguły około 25-26 proc.

Cel to 50 proc. obecności kobiet w roli ekspertek

Celem dla TVN Warner Bros. Discovery jest osiągnięcie wyniku obecności kobiet w roli ekspertek na poziomie 50 proc.

- To bez wątpienia duże osiągnięcia, jednak widzimy jeszcze miejsce na poprawę. Naszym celem jest stałe zwiększanie obecności ekspertek w naszych programach informacyjnych - komentuje Brygida Grysiak-Ciesiołkiewicz, redaktorka ds. standardów i dobrych praktyk dziennikarskich, zastępczyni redaktora naczelnego TVN24. - Siły kobiet nie trzeba dekretować. Warto jednak wspierać kobiety w przestrzeni medialnej, aby jak najszybciej zniwelować powstałe przez lata dysproporcje - dodaje.

Skąd wynika przewaga mężczyzn wśród gości?

Jak informuje badanie Diversity Tracker, w polskim sejmie kobiety stanowią 29 proc. wszystkich członków, a w senacie - 24 proc. - Żadna znacząca partia polityczna w kraju nie ma kobiet na swoim czele. W rządzie reprezentacja kobiet jest jeszcze mniejsza (obecnie 4 stanowiska ministerialne). Dysproporcje na najważniejszych urzędach, ale również wśród polityków sprawiają, że do programów informacyjnych biura prasowe partii politycznych częściej delegują mężczyzn niż kobiety - czytamy w analizie.

Dodatkowym czynnikiem jest także niska liczba kobiet ekspertek w mediach. - Wiele obszarów tematycznych takich jak polityka, gospodarka czy niezwykle ważna ostatnio obronność, zdominowanych jest przez mężczyzn. W ostatnim czasie, w kontekście wojny w Ukrainie, znalezienie kobiet ekspertek było skrajnie trudne, a często niemożliwe. W Polsce bowiem nie ma ani jednej kobiety w stopniu generała. Kobiety z kolei częściej pojawiają w mediach przez pryzmat osobistych doświadczeń, a nie kompetencji zawodowych - wyjaśniają autorzy badania Diversity Tracker.

Redakcja TVN Warner Bros. Discovery od dawna koncentruje się na poszukiwaniu nowych ekspertek na polskich uczelniach, wśród think tanków czy organizacji trzeciego sektora. Redakcja newsowa stara się dotrzeć do kobiet zarządzających organizacjami pozarządowymi, pomocą humanitarną i żołnierek.

- Wysiłek, który podejmujemy, wychodząc poza ramy świadomościowe, pozwala nam znacząco zwiększać obecność kobiet na antenie. Pokazujemy, że działaniami redakcyjnymi możemy wspierać rosnącą obecność ekspertek w mediach - mówi Grysiak-Ciesiołkiewicz.

W 2020 roku Grupa TVN zanotowała spadek przychodów o 9,8 proc. do 1,87 mld zł, a jej zysk netto zmalał z 540,57 do 486,98 mln zł. Nadawca zatrudnia 1,4 tys. pracowników etatowych, zwiększył wpływy abonamentowe i dostał dużo wyższą dywidendę od Canal+ Polska.

Dołącz do dyskusji: Udział kobiet wśród gości w TVN24 dochodzi do 35-40 proc., celem 50 proc. Średnio w polskim rynku telewizyjnym jest to 25 proc.

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Aron
Równość wyników (50% kobiet wszędzie) != równość szans. Wyrównywanie wyników samo w sobie jest dyskryminujące
odpowiedź
User
Media Expert
Merytoryczne komentarze już zablokowane. Opublikujcie listę zabronionych słów.
odpowiedź
User
feministka
Najgorzej jest w piłce nożnej. Tam dopiero jest dyskryminacja kobiet.
odpowiedź