SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

W 2023 roku koszty reklamy w TVP wzrosną o 8 proc. Niższe progi dla negocjacji, nowe grupy rozliczeniowe

Biuro reklamy Telewizji Polskiej podało zasady polityki sprzedaży reklam na 2023 rok. Wśród najważniejszych zmian są m.in. obniżenie progu wydatków, od którego istnieje możliwość negocjowania opustów dla cennika z 15 mln zł do 8 mln zł. Zwiększono też liczbę grup docelowych dla sprzedaży pakietowej, wprowadzając dwie nowe: 18-64 i 20-49 lat. Nowością jest gwarancja poziomu średniej ceny.

Telewizja Polska opublikowała zasady sprzedaży reklam na 2023 rok. Koszt reklamy telewizyjnej rośnie średnio o 8 proc. dla reklamodawców mieszczących się w publikowanych progach wydatków rocznych. Skalę tego wzrostu reklamodawcy mogą zmniejszyć alokując swoje środki w reklamę online oraz sponsoring. 

TVP promuje zakup cennikowy

Reklamodawcom zainteresowanym precyzyjnym doborem czasu reklamowego obniżono zarówno poziom udziału cennika uprawniający do opustów w tej formie, jak i próg niezbędnych rocznych wydatków, od którego można negocjować indywidualny rabat na zakup cennikowy.

Obniżono poziom, od którego istnieje możliwość negocjowania opustu dla cennika z 15 mln zł w 2022 roku do 8 mln zł w 2022 roku.
Najniższy opust wynosić będzie 32 proc. dla progu wydatków do 0,49 mln zł. Maksymalny - do 44 proc. - ma zastosowanie dla reklamodawców z wydatkami od 6 mln zł do 7,99 mln zł.

Klienci, którzy rocznie będą wydawać 8 mln zł i więcej, będą negocjować rabaty indywidualnie.

Gwarancja średniej ceny

Zupełną nowością w ofercie jest mechanizm gwarancji poziomu średniej ceny dla reklamodawców z rocznymi wydatkami powyżej 8 mln złotych, którzy wykorzystują cennik jako podstawową formę zakupu. TVP opublikowała maksymalne średnie ceny reklam dla poszczególnych miesięcy dla TVP1 oraz TVP2.

Najniższa stawka - 8100 zł - odnosi się do stycznia, a najwyższa - 18800 zł - ma zastosowanie w listopadzie.

Wprowadzono również mechanizm pozwalający na zmniejszenie lub wyeliminowanie inflacji. Marketerom deklarującym wydatki w online oraz w sponsoringu od 2023 roku przysługują dwa rabaty na zakup reklam w TV. Reklamodawcy ci mogą też skorzystać ze specjalnych warunków zakupu reklam w internecie – tych wycenianych jako net-net (czyli publikowanej ceny netto nie podlegającej już rabatowaniu) - oraz sponsoringu – dla zakupu oferty podstawowej.

Łączna roczna wartość oszczędności z tytułu tych opustów dla klienta z budżetem 5 mln zł wynosi 380 tys. zł, czyli 65 proc. więcej niż przy rozwiązaniach tegorocznych.

Dwie nowe grupy docelowe

Biuro Reklamy TVP rozszerza listę grup celowych, w których można dokonywać zakupu gwarantowanej widowni -  z dotychczasowych 6 do 8. Dwa nowe targety to wszyscy w wieku 18-64 oraz w wieku 20-49 - można je kupować w pakiecie TVP MIX. Dodatkowo TVP publikuje predefiniowane pakiety demograficzne ułatwiające wybór stacji dopasowanych do wybranych kryteriów demograficznych.

 

Poszerzone i nowe pakiety online

W ofercie internetowej rozwinięto produkty oferowane w systemie transparentnej, gwarantowanej ceny netto (tzw. net-net). Pierwszym jest pakiet Power Wideo oferujący emisję spotów o popularnych długościach w całej sieci online oferowanej przez TVP. Drugim jest poszerzony produkt Multiscreen, który oferuje zakup czasu reklamowego w telewizjach tematycznych i wideo online. Produkt ten, oferowany w transparentnej cenie net-net, od 2023 roku dostępny będzie w szeregu pakietów: RON, Kobieta, Mężczyzna, Sport, VOD, Target oraz Smart&Go.

TVP rozwija też produkty reklamowe oparte na reklamie w connected TV (telewizory podłączone do internetu) m.in. o reklamę w telewizji hybrydowej. Nadawca, do oferowanej już wcześniej możliwości emisji teasera reklamowego, dodaje narzędzia pozwalające na elastyczny dobór liczby kontaktów z widzem oraz możliwość integracji z dedykowaną aplikacją marketera. TVP poszerza też przestrzeń emisji reklam programatycznych o connected TV oraz środowisko reklam w aplikacjach mobilnych.

Publiczny nadawca inwestuje w rozwój usług nielinearnych, m.in. w serwis TVP VOD, czy aplikację TVP Sport. Utrzymano takie rozwiązania, jak m.in. możliwość korzystania z konkurencyjnych warunków zakupu reklamy bez składania rocznej deklaracji (tak zwane deklaracje miesięczne). Uproszczono także zasady rozliczania pakietów.

Ewelina Czuba: trudny rok, zwiększamy elastyczność

- Eksperci przewidują, że w 2023 r. rynek reklamy będzie rósł z mniejszą niż w tym roku dynamiką. Jednocześnie wszystkie firmy z branży szukają rozwiązań dla rosnących kosztów i cen. Dlatego w przyszłym roku znacząco zwiększamy zarówno elastyczność oferowanych produktów, jak i możliwości zmniejszenia inflacji cen reklam. Przez wyższą elastyczność rozumiem między innymi obniżanie pułapów na indywidualne negocjacje. Możliwości zmniejszenia inflacji zależą natomiast od możliwości szybkiego złożenia deklaracji rocznej oraz strategicznego zaangażowania się reklamodawcy w produkty online oraz sponsorskie. Nasi klienci zapewne docenią też mechanizm gwarancji kosztu przy zakupie cennikowym – wdrożyliśmy ten element jako odpowiedź na zgłaszane zapotrzebowanie rynku - komentuje Ewelina Czuba, dyrektor biura reklamy TVP.

Dodaje, że internet jest dla TVP niezwykle ważnym kanałem komunikacji z widzami, dlatego biuro reklamy znacząco zwiększa liczbę produktów z transparentnymi, publikowanymi cenami.

- Ofertę reklamową online uzupełniliśmy o nowe możliwości konstruowania kampanii w connected TV oraz świecie mobile dając naszym partnerom lepsze możliwości tworzenia kampanii do naszych widzów. Jednocześnie produkty Power Wideo i Multiscreen dzięki szerokiemu dotarciu stanowią ciekawe rozwiązanie dla firm chcących szybko zbudować zasięg i świadomość oferty korzystając z reklamy przy treściach premium - dodaje szefowa biura reklamy TVP.

W ub.r. przychody Telewizji Polskiej zwiększyły się o 7,2 proc. do 3,25 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 21,7 proc. do 3,12 mld zł zysk netto skurczył się ze 198,32 do 3,89 mln zł.

W planie finansowym na br. Telewizja Polska zapisała wzrost przychodów do 3,42 mld zł, zwiększyć mają się zarówno wpływy z reklam i sponsoringu, jak i rekompensaty abonamentowej. W górę pójdą też koszty energii i usług zewnętrznych, a ze sprzedaży obligacji skarbowych nadawca spodziewa się minimum 171 mln zł straty.

Dołącz do dyskusji: W 2023 roku koszty reklamy w TVP wzrosną o 8 proc. Niższe progi dla negocjacji, nowe grupy rozliczeniowe

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Iryk
Kto ogląda reklamy TVP drogo omijać Adamczyk i Cholecka smarował
odpowiedź
User
Mariusz L. K.
Czegoś tu nie rozumiem, to kasa z subwencji PiSiorskiego (nie)rządu to za mało???
odpowiedź
User
Groszek
Nie oglądam reklam TVP kłamią i udają
odpowiedź