Trójka straciła 30 proc. wpływów z reklam, więcej zarobiła Jedynka
Przychody reklamowe Polskiego Radia zwiększyły się w ub.r. o 1 proc. do 41,38 mln zł. O ile Jedynka zanotowała wzrost o 52 proc., o tyle wpływy z reklam w Trójce skurczyły się o 30 proc.
W ostatnich latach ponad 80 proc. wpływów Polskiego Radia zapewniały opłaty i rekompensata abonamentowa. W ub.r. przychody z tych źródeł sięgnęły 285,86 mln zł, po wzroście rok do roku o 2,6 proc.
Nadawca otrzymał od Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji 159,95 mln zł z opłat abonamentowych i 125,92 mln zł z rekompensaty. Stanowiło to 80,58 proc. jego budżetu, wobec 80,49 proc. w 2020 roku.
Trójka bez 6,6 mln zł wpływów reklamowych
Natomiast przychody Agencji Reklamy Polskiego Radia wzrosły z 40,96 do 41,38 mln zł, a ich udział w łącznych wpływach nadawcy zmalał z 11,84 do 11,68 proc.
Zdecydowaną większość przychodów reklamowych zapewniają firmie dwie największe rozgłośnie, których wyniki podano w sprawozdaniu. Trójka zanotowała w ub.r. spadek o 30 proc. - z 21,84 do 15,2 mln zł. Wpływy z reklam wykupywanych bezpośrednio przez marketerów zmalały z 12,24 do 9,58 mln zł, a te z kampanii realizowanych za pośrednictwem agencji mediowych skurczyły się z 9,6 do 5,62 mln zł.
Trójka ogromny kryzys wizerunkowy przeżyła w 2020 roku, kiedy po anulowaniu wydania „Listy Przebojów” wygranego przez piosenkę Kazika Staszewskiego i odwołaniu Kuby Strzyczkowskiego ze stanowiska dyrektora rozstała się z nią zdecydowana większość najpopularniejszych dziennikarzy. Po ogromnych zmianach stacja osiąga dużo niższą słuchalność, w ub.r. miała 1,9 proc. udziału w rynku, wobec 3,9 proc. rok wcześniej (dane Radio Track). W kilku trzymiesięcznych falach badania notowała rekordowo niskie wyniki.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Z kolei przychody reklamowe Jedynki poszły w górę z 13,07 do 19,91 mln zł. Te bezpośrednio od marketerów zwiększyły się z 9,4 do 15,15 mln zł, a te od agencji mediowych - z 3,67 do 4,76 mln zł. Udział stacji w rynku słuchalności zmalał w ub.r. z 5,2 do 4,7 proc.
Koszty własne sprzedaży zrealizowanej przez Agencję Reklamy zwiększyły się o 19,2 proc., z 8,37 do 9,98 mln zł. W sprawozdaniu nadawcy wyjaśniono, że wzrost nastąpił „z uwagi na zakupu czasu antenowego w innych stacjach radiowych, ze względu na oczekiwania kontrahentów w zakresie kampanii informacyjnych”. W konsekwencji zysk brutto Agencji Reklamy zmalał z 32,59 do 31,4 mln zł.
Według szacunków Publicis Groupe polski rynek reklamy radiowej urósł w ub.r. o 13,9 proc. (czyli 94,9 mln zł) do 776 mln zł.
Polskie Radio prognozuje spadek reklamowy o 7 proc.
W planie finansowym na br., przygotowanym pod koniec grudnia, Polskie Radio zapisało, że przychody Agencji Reklamy zmaleją o 7 proc. do 38,5 mln zł. Na tę kwotę ma złożyć się 26,75 mln zł z reklam, 6,72 mln zł ze sponsoringu i 5,03 mln zł z pozostałej sprzedaży.
Za to wpływy z umów barterowych mają wzrosnąć prawie pięciokrotnie - z 1,56 do 7,7 mln zł.
Plan sporządzono jeszcze przed przyznaniem mediom publicznym, w ramach ustawy budżetowej, kolejnej rekompensaty abonamentowej, dlatego zapisano jedynie 142,12 mln zł opłat abonamentowych. W konsekwencji prognozowana na br. strata nadawcy to aż 179,05 mln zł.
W ub.r. Polskie Radio zanotowało wzrost przychodów o 2,4 proc. do 354,31 mln zł i spadek wyniku netto z 16,12 mln zł zysku do 19,91 mln zł straty.
Dołącz do dyskusji: Trójka straciła 30 proc. wpływów z reklam, więcej zarobiła Jedynka