SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Producenci telewizorów uspokajają: W 2023 roku urządzenia 4K i 8K nie znikną

Jeszcze kilka miesięcy temu branża producentów telewizorów ostrzegała, że większość sprzętów 4K i 8K może zniknąć z rynku przez rozporządzenie Komisji Europejskiej w 2023. Teraz przedstawiciele Samsunga, LG i Sony zapewniają Wirtualnemedia.pl, że tak się nie stanie. Spodziewają się za to rosnącego zainteresowania większymi urządzeniami.

Telewizor 8K w sklepie ze sprzętem elektronicznym Telewizor 8K w sklepie ze sprzętem elektronicznym

Zrzeszający producentów m.in. telewizorów Związek Cyfrowy Polska ostrzegał we wrześniu przed rozporządzeniem Komisji Europejskiej dotyczącym ekoprojektowania dla wyświetlaczy elektronicznych. - Prezentowane w rozporządzeniu Komisji Europejskiej limity zużycia energii dla wyświetlaczy elektronicznych o rozdzielczości 8K i MicroLED są nieadekwatne do sytuacji rynkowej. Producenci telewizorów tego typu nie będą w stanie dostosować się do ustalonych limitów - przekonywał wówczas prezes Cyfrowej Polski Michał Kanownik.

„Sprzedawane telewizory spełniają wymogi UE”

Regulacje mają obowiązywać już od 1 marca 2023 roku. - To oznacza, że wiosną przyszłego roku najnowocześniejsze telewizory 8k znikną ze sklepowych półek. Ale trzęsienie ziemi przeżyje również cały rynek telewizorów. Branża szacuje, że ze sklepów będzie trzeba wycofać dodatkowo nawet 70 proc. modeli 4K oraz 50 proc. HD. W odniesieniu do tych rozdzielczości przepisy głównie wpłyną na podstawowe najtańsze modele, które zużywają więcej energii - ostrzegała kilka miesięcy temu Cyfrowa Polska.
Teraz dwaj bardzo znaczący producenci zapewniają, że od marca nie będzie problemu z zakupem telewizorów pozwalających na oglądanie treści w jakości 4K czy 8K. - Aktualnie sprzedawane telewizory 4K i 8K od Sony już spełniają wymagania planowanego rozporządzenia UE - zapewnia Wirtualnemedia.pl Kami Krzywański, head of PR Sony w Polsce.

Podobnie wypowiadają się przedstawiciele południowokoreańskich koncernów. Czy w 2023 roku w wyniku unijnego rozporządzenia rzeczywiście zabraknie sprzętów 8K, 4K? - Nie zabraknie. Będziemy mieli je my, a także inni producenci. Szczegóły poznamy w tracie tragów CES 2023 – zapowiada w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Grzegorz Stanisz, dyrektor sprzedaży i marketingu działu RTV w firmie Samsung Electronics Polska. Podczas imprezy, która odbędzie się od 5 do 8 stycznia 2023 roku w Las Vegas, najwięksi producenci zamierzają odkryć karty i przedstawić najbardziej innowacyjne modele.

- Wszystkie telewizory LG będą spełniać szczegółowe wymagania nowych przepisów energetycznych Unii Europejskiej, które wejdą w życie w marcu 2023 roku. Telewizory LG 4K z 2022 roku już teraz są zgodne z wyżej wspomnianymi przepisami.  Firma LG będzie nadal zmniejszać zużycie energii przez swoje telewizory, opracowując wysokowydajne, energooszczędne technologie modułów i procesorów - mówi Wirtualnemedia.pl Tomasz Wawszczyk, B2C business director LG Electronics Polska.
 
Producenci mają w 2023 roku postawić na energooszczędność i rozwiązania dla graczy. - Jeśli chodzi o CES to możemy spodziewać się kolejnej ewolucji w takich technologiach jak MicroLED czy OLED,  szerszej oferty tych ostatnich telewizorów oraz w rozbudowy oferty dla graczy. Głównie chodzi tu o grę w chmurze, która i o takie aplikacje jak Xbox, NVIDIA GeForce NOW i Utomik , które zostały bardzo ciepło przyjęte. Kolejne trendy to urządzenia, które się łączą, wymieniają informacje. Będziemy mogli sprawdzić, ile zużywają energii, co pozwoli nam w bardziej świadomy sposób korzystać z ich możliwości - przewiduje przedstawiciel Samsunga.  
 
Coraz większe ekrany

Z badania założycielskiego Krajowego Instytutu Mediów wynika, że urządzenia 8K posiada jedynie 1,2 proc. odbiorców, a 4K 25,2 proc. Mimo tego nasi rozmówcy przewidują, że będzie rosło zapotrzebowanie na coraz bardziej zaawansowane sprzęty.
- Nadal najbardziej popularne przekątne to 55 i 65 cali, ale z roku na rok rośnie też liczbą osób, które decydują się na telewizory o przekątnej 75 cali większe. Tu od kilku lat mamy w tym zakresie i w rożnych przedziałach cenowych szeroką ofertę i będziemy ją nadal rozbudowywali nie tylko w linii Excellence Line ale i OLED, ale także The Frame.  Mamy za sobą duży sukces. Pierwszy telewizor Samsung MICRO LED o przekątnej ekranu 110” oferowany w cenie 675 tys. złotych znalazł już nabywcę w Polsce. Jestem przekonany, że uda się nam też znaleźć nabywców na kolejne telewizory Micro LED. Będziemy mogli zaoferować je być może w kilku przekątnych - prognozuje Stanisz z Samsunga.

Spaść ma zainteresowanie urządzeniami 43-calowym. Najmniejszymi i najtańszymi, które pozwalają cieszyć się jakością 4K. - Przewidujemy, że telewizory z ekranami o przekątnej 55 cali i 65 cali będą najchętniej wybierane przez klientów. Co roku odnotowujemy też rosnące zainteresowanie bardzo dużymi telewizorami, czyli w rozmiarze 75 cali i powyżej. Klienci w 2022 roku przede wszystkim oczekiwali, aby nowy telewizor był multimedialny, oferował dostęp do platform streamingowych i umożliwiał oglądanie treści w jakości 4K. Ten trend na pewno będzie widoczny również w przyszłym roku - ocenia z kolei Krzywański z Sony.

Mimo rosnących ekranów, ekologia też ma coraz większe znaczenie dla wielu konsumentów. -  Bardzo ważne będzie odpowiednie podejście do kwestii ESG. Klienci coraz częściej podczas podejmowania decyzji zakupowej zwracają uwagę nie tylko na funkcje, a także na to, w jaki sposób urządzenia elektroniczne są zaprojektowane i z czego są wykonane. W LG Electronics zwracamy na tę kwestię szczególną uwagę, np. telewizory LG OLED przez to, że nie mają podświetlenia, wymagają użycia mniejszej ilości surowców niż konwencjonalne telewizory LED. W swoich urządzeniach stosujemy też wiele elementów wykonanych z tworzyw sztucznych, pochodzących z recyklingu - zapewnia przedstawiciel LG.

Spadek sprzedaży?

Sytuacja na rynku ma wrócić do normalności po zmianie standardu naziemnej telewizji cyfrowej na DVB-T2/HEVC. Z końcem roku kończy się też dofinansowanie na zakup telewizora lub dekodera. - Jeśli chodzi o rynek, to możemy spodziewać się w Polsce korekty. Po okresie pandemii i czasie wzmożonej wymiany telewizorów na nowsze, oferujące lepszą jakość obrazu i bardziej dostosowane do wykorzystania serwisów VOD i gier, powrócimy w 2023 roku do stanu sprzed pandemii. Mimo tego nie spodziewam się, żebyśmy chcieli nadal korzystać szeroko z małych, 43 calowych telewizorów – mówi przedstawiciel Samsunga.

Wpływ na decyzje zakupowe będzie mieć też szalejąca inflacja.

- Nowy rok przyniesie kontynuację trendów z 2022 roku. Ze względu na rosnący koszt pieniądza w 2023 roku spodziewamy się spadku sprzedaży elektroniki użytkowej w porównaniu do roku poprzedniego. Dynamika sprzedaży i wielkość rynku powinna odpowiadać wartościom z 2019 roku, czyli czasom sprzed pandemii. Dwucyfrowa wartość inflacji w ostatnich 12 miesiącach sprawi, że wzrośnie średnia cena sprzedaży. Już teraz obserwujemy wzrost zainteresowania ofertami ratalnymi, w nowym roku ta tendencja powinna się utrzymywać. Nadal bardzo istotnym kanałem sprzedaży będą sklepy internetowe, które oferują dostawę do klienta lub opcję odbioru osobistego - prognozuje Wawszczyk z LG.

Mimo czasów oszczędności, wciąż na rynek trafiają droższe urządzenia dla bardziej wymagających. Podczas CES 2023 koncern LG chwalił się pierwszym na świecie komercyjnym bezprzewodowym telewizorem LG Signature OLED M3. Dzięki technologii Zero Connect instalacja aż 97-calowego urządzenia możliwa jest bez widocznych kabli.

Firma rozwija technologię personalizacji. Interfejs użytkownika w telewizorach LG OLED został wzbogacony o funkcję AI Concierge. W oparciu o dotychczasowe wykorzystywanie urządzenia i historię wyszukiwania dostarcza ona listę wybranych treści, a także udostępnia wybór aktualnych propozycji do przeglądania.

W nowych telewizorach LG Oled zastosowano te technologię Brightness Booster Max, która w inteligentny sposób steruje jasnością obrazu, zwiększając jej wartość nawet o 70 proc. O mocniejszy dźwięk ma dbać z kolei funkcja WOW Orchestra, która wykorzystuje kanały audio telewizora i kompatybilnego soundbara LG.

Dołącz do dyskusji: Producenci telewizorów uspokajają: W 2023 roku urządzenia 4K i 8K nie znikną

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
widz
No i git.
odpowiedź
User
Klient
Super wiadomość 👍
odpowiedź
User
k9
uff...
odpowiedź