„Sieci” i wPolityce na koniec rządów PiS urosły na reklamach. Dywidenda blisko rekordu
Fratria, wydawca m.in. „Sieci”, wPolityce i Telewizji wPolsce, w 2023 roku zwiększyła przychody prawie 11 proc. głównie dzięki wyższym wpływom reklamowym. Z zysku wypłaci udziałowcom 6,7 mln zł. Większa dywidenda od spółki była jedynie w 2021 roku.
Jak już informowaliśmy, w 2023 roku przychody Fratrii zwiększyły się rok do roku z 37,62 do 41,66 mln zł, czyli o 10,7 proc. To dane ze sprawozdania agencji marketingowej Apella, jednego z głównych udziałowców wydawcy.
Szczegóły o wynikach finansowych Fratrii w ub.r. przynosi opublikowany właśnie w KRS jej raport. Podstawą jej biznesu nadal była sprzedaż oferty reklamowej. Przychody w tym zakresie sięgnęły 33,93 mln zł, po wzroście rok do roku o 12,5 proc.
Za rządów Zjednoczonej prawicy w należących do Fratrii tygodniku „Sieci”, miesięczniku „Gazeta Bankowa”, portalu wPolityce i telewizji wPolsce mocno promowały się państwowe firmy i instytucje. Według danych Kantar Media, opracowanych przez prof. Tadeusza Kowalskiego, w 2021 roku 39,7 proc. cennikowych wpływów reklamowych „Sieci” pochodziło z sektora państwowego (nowszych danych nie ma, bo jesienią 2022 roku prof. Kowalski został wybrany do KRRiT).
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Przychody ze sprzedaży wersji drukowanych „Sieci” i „Gazety Bankowej” zwiększyły się z 5,93 do 5,96 mln zł, a z wydań i subskrypcji cyfrowych - z 478,2 do 630,1 tys. zł. W czwartym kwartale br. średnia sprzedaż ogółem „Sieci” wynosiła 30 002 egz., po spadku rok do roku o 1,4 proc. (dane Polskich Badań Czytelnictwa).
Firma zarobiła też więcej w obszarze finansowym (wzrost wpływów z 66,8 do 384,2 tys. zł, głównie dzięki 263,5 tys. zł otrzymanej dywidendy), a jej pozostałe przychody operacyjne poszły w górę z 541,9 tys. do 1,03 mln zł.
Działalność operacyjna Fratrii kosztowała w ub.r. 33,37 mln zł, o 5,1 proc. więcej niż przed rokiem. Wydatki na usługi obce wzrosły z 14,54 do 15,26 mln zł, na wynagrodzenia - z 11,61 do 12,48 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 1,9 do 2,09 mln zł. Średnie zatrudnienie w firmie wynosiło 28,92 etatów, wobec 28,53 przed rokiem
Z kolei koszty podatków i opłat zwiększyły się z 1,36 do 1,57 mln zł, a wydatki rodzajowe określone jako pozostałe zmalały z 1,74 do 1,54 mln zł. Ponadto pozostałe koszty operacyjne zmniejszyły się z 882,3 do 502,8 tys. zł, a koszty finansowe (głównie na odsetki) podskoczyły z 279,9 do 398,7 tys. zł.
Ile dywidendy dla braci Karnowskich
Zysk operacyjny Fratrii poszedł w górę z 5,52 do 8,55 mln zł, a po uwzględnieniu wpływów i kosztów finansowych oraz podatku dochodowego (jego kwota zwiększyła się z 1,29 do 1,76 mln zł) spółka zarobiła na czysto 6,77 mln zł, wobec 4,01 mln zł rok wcześniej.
Z zeszłorocznego zysku 74,3 tys. zł przeznaczono na kapitał zapasowy, a 6,7 mln zł na dywidendę, którą podzielono na trzy transze: 4 mln zł do 20 lipca, a po 1,35 mln zł do końca września i grudnia.
50,26 proc. dywidendy otrzyma Spółdzielczy Instytut Naukowy G.Bierecki, a resztę Apella (28,01 proc.), redaktor naczelny „Sieci” Jacek Karnowski (16,25 proc.), członek zarządu Fratrii ds. wydawniczych Michał Karnowski (4,94 proc.) i prezes spółki Romuald Orzeł (0,54 proc.).
CZYTAJ TEŻ: Koncesje Republiki i wPolsce24 opublikowane. Jak sfinansują emisję naziemną?
W ostatnich latach Fratria regularnie wypłacała kilkumilionowe dywidendy. W ub.r. prawie 4,01 mln zł zysku netto z poprzedniego roku trafiło do udziałowców. Rok wcześniej spółka zarobiła na czysto 4,59 mln zł, czego 4,57 mln zł poszło na dywidendę. Zysk netto w 2020 roku sięgnął 7,14 mln zł i prawie w całości wypłacono go udziałowcom, w 2019 roku - 3,18 mln zł (3,17 mln zł przeznaczono na dywidendę), a rok wcześniej - 2,18 mln zł (1,5 mln zł na dywidendę)
W sprawozdaniu zaznaczono, że w br. wysokość dywidendy ustalono „mając na uwadze planowane inwestycje telewizyjne”. Miesiąc temu Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przyznała Fratrii koncesję na emisję kanału wPolsce24 w naziemnej telewizji cyfrowej. Koncesję dostała też TV Republika, która inaczej rozdysponowała 3,5 mln zł swojego zeszłorocznego zysku - w całości zachowała go w spółce.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2023, a poprzedni - 2022
Fratria bez państwowych reklam, prosi i wpłaty
Jak już opisywaliśmy, na początku br., po zmianach we władzach większości państwowych firm i instytucji, ich reklamy praktycznie zniknęły z tytułów mocno wspierających rząd Zjednoczonej Prawicy.
Z drugiej strony w efekcie zmian we władzach publicznych mocno wzrosła grupa odbiorców tych mediów. Średnia sprzedaż ogółem „Sieci” w pierwszym kwartale br. poszła w górę o 14,2 proc. do 33 066 egz. (dane Polskich Badań Czytelnictwa). Natomiast udział telewizji wPolsce w rynku oglądalności w maju br. poszybował rok do roku z 0,03 do 0,37 proc. (dane Nielsen Audience Measurement).
Cenę „Sieci” od końca ub.r. podwyższono dwa razy. Obecnie tygodnik kosztuje 11,90 zł.
Na początku br. Michał i Jacek Karnowscy oraz dwóch innych menedżerów Fratrii uruchomiło Fundację Media w Polsce, która ma m.in. wspierać niezależność i pluralizm mediów. W „Sieciach” i na wPolityce pojawiły się zachęty, żeby przelewać fundacji pieniądze.
Dołącz do dyskusji: „Sieci” i wPolityce na koniec rządów PiS urosły na reklamach. Dywidenda blisko rekordu