Sezon jesienny na finiszu: Polsat pokonuje TVN w grupie 16-49
Po niemal trzech miesiącach jesiennej ramówki pierwsze miejsce w całym rynku zajmuje notująca spory wzrost TVP1. Zaś w grupie komercyjnej najlepszy okazał się Polsat, któremu udało się wyprzedzić TVN. - Polsatowi opłaciła się stabilność ramówki - uważa Piotr Bieńko, szef Codemedia.
W okresie od 1 września do 26 listopada br. liderem rynku telewizyjnego była TVP1 z udziałem 12,44 proc., notując wzrost aż o 11,67 proc. Na drugim miejscu utrzymał się Polsat, którego wynik spadł o 4,76 proc. do 12,22 proc. - wynika z danych telemetrycznych Nielsen Audience Measurement przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl.
Rok wcześniej pozycję lidera zajmował TVN, który zanotował tej jesieni spadek aż o 13,76 proc. - największy wśród kanałów tzw. wielkiej czwórki. Jego udział wyniósł 11,09 proc., a stacja spadła na miejsce trzecie. Na czwartej pozycji pozostała TVP2. Jej wynik zmniejszył się o 4,35 proc. do 8,8 proc.
Na piątej lokacie znalazł się kanał informacyjny TVP Info, notujący wzrost aż o 34,81 proc. do 3,64 proc. Kolejna pozycja należała do TV4, którego udział poszedł do góry o 27,5 proc. i wyniósł 3,52 proc. Oczko niżej była stacja TVN24, a dalej znaleźli się notujący spadki główni konkurenci Czwórki - TVN7 i TV Puls - ich wyniki poszły w dół odpowiednio o 7,76 proc. i 7,62 proc.
Wszyscy 4+ |
1 września - 26 listopada |
|
2014 |
2015 |
|
Stacja |
SHR % |
SHR % |
TVP1 |
11,14 |
12,44 |
Polsat |
12,83 |
12,22 |
TVN |
12,86 |
11,09 |
TVP2 |
9,2 |
8,8 |
TVP INFO |
2,7 |
3,64 |
TV4 |
2,76 |
3,52 |
TVN24 |
2,79 |
3,36 |
TVN7 |
3,48 |
3,21 |
TV Puls |
3,15 |
2,91 |
Puls 2 |
1,48 |
1,56 |
TTV |
1,3 |
1,51 |
TVP Seriale |
1,33 |
1,45 |
Polsat 2 |
1,62 |
1,38 |
TV6 |
1,04 |
1,28 |
TVP Historia |
0,51 |
0,66 |
W najważniejszej dla reklamodawców grupie widzów w wieku od 16 do 49 lat liderem został Polsat z wynikiem w okresie 1 września -26 listopada br. wynoszącym 13,71 proc. Mimo spadku o 2,84 proc. stacji udało się awansować z miejsca drugiego i zepchnąć na pozycję wicelidera telewizję TVN. Jej udział zmalał o 9,33 proc. i ostatecznie uplasował się na średnim poziomie 13,22 proc.
- Polsatowi opłaciła się stabilność, nie robił on rewolucyjnych zmian w ramówce. Jego widzowie wiedzą, że np. filmy są w poniedziałki, a także kiedy są pasma rozrywkowe - mówi Wirtualnemedia.pl Piotr Bieńko, prezes domu mediowego Codemedia. - Widz przestał być lojalny wobec kanału, jest lojalny wobec programu - dodaje.
Polsat w mijającym sezonie postawił na kontynuacje swoich sześciu dużych programów rozrywkowych, w tym m.in. „Tańca z Gwiazdami”, „Tylko muzyki”, „Twoja twarz brzmi znajomo” oraz „Naszego nowego domu”, który zanotował spory wzrost widowni. Na antenie pojawiły się zasadniczo dwie nowości: talent-show „SuperDzieciak” i serial „Skazane” - oba nie były specjalnymi hitami (pojawił się też nowy paradokument w paśmie dziennym - „Poznaj swoje sprawa” , ale bezpośrednio w miejscu zdjętego „Dlaczego ja?”).
Ogromną oglądalnością (średnio 6,8 widzów) cieszyło się też pokazanych jesienią br. kilka meczów eliminacji do piłkarskiego Euro 2016 z udziałem reprezentacji Polski. - Zadziałały one na plus, ale jako pojedyncze wydarzenia nie miały takiego wpływu na wyniki - uważa Bieńko.
Według prezesa Codemedia, stacji TVN jesienią br. zaszkodził brak konsekwencji w prowadzeniu ramówki. - Trudno winić TVN, że szuka nowych rozwiązań. Zbyt nerwowe ruchy pokazują jednak, że ich poszukiwania nie dają efektów - mówi Piotr Bieńko.
TVN wprowadził jesienią br. do ramówki pięć nowości, w tym muzyczny show „Aplauz aplauz!”, telenowelę „Singielka”, paradokument „Wesołowska i mediatorzy” (szybko przeniesiony do TVN7 i zastąpiony na głównej antenie przez inny serial z tego gatunku „Ten moment”) oraz serial obyczajowy „Aż po sufit!” - ostatnie z tych produkcji okazały się klapami. Poza tym poprzestawiano część programów - „Żony Hollywood” i „Na językach” zmieniły dni emisji, „Kuchenne rewolucje” zaczynały się wcześniej, zaś „Ugotowani” znów stali się programem nadawanym raz w tygodniu (w poprzednich ramówkach mieli cztery odcinki w tygodniu). Zupełnie inaczej niż wiosną tego roku czy zeszłej jesieni wyglądało też niedzielne pasmo po godz. 20.00.
W grupie 16-49 o wiele słabsze wyniki zanotowały stacje publiczne. TVP1 zajęła miejsce trzecie z wynikiem na poziomie 8,35 proc., ale jej udział poszedł do góry aż o 6,23 proc. Natomiast TVP2 miała 7,6 proc. udziału po niewielkim spadku o 0,91 proc. A trzeba dodać, że jeszcze w ub.r. Jedynka i Dwójka notowały duże spadki udziałów, co było głównie skutkiem cyfryzacji.
TVP1 zyskała m.in. dzięki wzmocnieniu pasma popołudniowego - wprowadziła tam turecki serial „Wspaniałe stulecie”, który jest teraz najpopularniejszą zagraniczną pozycją w odcinkach w polskiej telewizji. - Zaskoczyło mnie, że ten format okazał się sukcesem - mówi Bieńko. Duży wzrost widowni w Jedynce zanotował reality-show „Rolnik szuka żony”, dobre wyniki osiągnął nowy serial „Dziewczyny ze Lwowa”.
W grupie komercyjnej tuż za czterema największymi stacjami znalazła się TV4, której udział poszedł do góry o 24,68 proc. do 3,94 proc. Za sukcesem tej stacji stoi m.in. serial paradokumentalny „Policjanci i policjantki”, który w grupie 16-49 miał 10,16 proc. udziału i pokonał nawet TVP2. Szóste miejsce zajęła TVN7 (3,6 proc. udziału, wzrost 6,51 proc.), a siódma była TV Puls po spadku o 7,12 proc. do 3,52 proc.
- TV Puls miała swego czasu spektakularne wzrosty, ale trudno się spodziewać, by trwały one cały czas - mówi Bieńko. Stacja jesienią br. nie wprowadziła do ramówki nowych dużych produkcji polskich (poza kolejną edycją cyklu „Wojciech Cejrowski. Boso”), a te nadawane wiosną nie były w mijającym sezonie kontynuowane.
16-49 |
1 września - 26 listopada |
|
2014 |
2015 |
|
Stacja |
SHR % |
SHR % |
Polsat |
14,11 |
13,71 |
TVN |
14,58 |
13,22 |
TVP1 |
7,86 |
8,35 |
TVP2 |
7,67 |
7,6 |
TV4 |
3,16 |
3,94 |
TVN7 |
3,38 |
3,6 |
TV Puls |
3,79 |
3,52 |
TVN24 |
2,13 |
2,43 |
Puls 2 |
1,62 |
1,86 |
TTV |
1,5 |
1,78 |
TVP Seriale |
1,38 |
1,68 |
TVP Info |
1,06 |
1,64 |
TV6 |
1,2 |
1,6 |
Polsat 2 |
1,7 |
1,34 |
Polo TV |
0,94 |
1,17 |
Dołącz do dyskusji: Sezon jesienny na finiszu: Polsat pokonuje TVN w grupie 16-49
Schemat rodzinnej firmy nie przynosi oczekiwanych efektów. Amerykany czas zrobić porządek z nepotyzmem w Tvn.