SAP przed Deutsche Telecom, Louis Vuitton i BMW - TOP10 najcenniejszych europejskich marek
SAP i Deutsche Telecom to najcenniejsze marki w Europie - wynika z dziesiątej edycji dorocznego badania BrandZ Top 100 realizowanego przez firmę Millward Brown.
Apple wyprzedziło Google i ponownie zyskało tytuł najcenniejszej marki świata (zobacz szczegóły), natomiast w Europie czołowe miejsca w pierwszej dziesiątce zajęły spółki technologiczne i telekomunikacyjne.
SAP zachował pozycję nr 1 dla Europy kontynentalnej przy wartości marki na poziomie 38,2 mld USD, notując wzrost o 5% dzięki znacznym inwestycjom w chmury obliczeniowe. Natomiast Deutsche Telecom utrzymał się na 2. miejscu w rankingu europejskim.
Marki europejskie nadal dominują w sektorze dóbr luksusowych na świecie, a osiem marek z pierwszej dziesiątki tego sektora wywodzi się z Europy. Jest wśród nich francuska marka Louis Vuitton, która znalazła się na miejscu trzecim w Top 10 dla Europy, z wartością na poziomie 27,4 mld USD (wzrost o 6%). Pomimo spadku wartości o 13%, do 18,9 mld USD, nadal w europejskiej pierwszej dziesiątce (na pozycji 9.) jest także marka Hermes. Z kolei Chanel zajmuje 4. miejsce w pierwszej dziesiątce marek luksusowych rankingu BrandZ. Marka ta odnotowała wzrost wartości o 15%, zbliżając się do poziomu niemal 9 mld USD. Zagrożeniem dla Europy w tym sektorze jest to, że dwie nowe marki w rankingu - Michael Kors i Tiffany - pochodzą spoza tego kontynentu.
Wśród innych dobrze radzących sobie kontynentalnych marek europejskich znalazła się także sieć dyskontów Aldi, zwiększając wartość swojej marki o 22%, do poziomu 11,7 mld USD, a marka DHL (wzrost o 19%, do 16,3 mld USD) bardzo dynamicznie rozwija się w Chinach. Ponadto w grupie tej jest Deutsche Telekom i ING Bank – każda wzrosła o 18%, osiągając odpowiednio poziom 33,8 mld USD i 11,6 mld USD.
BMW – jedna z czterech niemieckich marek z europejskiej pierwszej dziesiątki – zajmuje pozycję nr 4 i ma wartość 26,3 mld USD, którą obliczono w momencie, kiedy BMW miało za sobą premierę zarówno modelu Active Tourer Seria 2, jak i nowych modeli serii 4. Sprzedaż BMW wzrosła o 9%, natomiast wartość marki poszła w górę o 2%, czyli mniej więcej zgodnie z ogólnym poziomem wzrostu dla największych na świecie marek samochodowych.
Pierwszą piątkę zamyka inna marka francuska – L’Oréal Paris, której wartość okazała się statyczna i utrzymała się na poziomie 23,4 mld USD.
Ranking najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands jest prowadzony przez firmę Millward Brown z grupy WPP. Badanie łączy w sobie wskaźniki wartości marek oparte na wywiadach z ponad 3 milionami konsumentów na całym świecie, które dotyczą tysięcy globalnych marek konsumenckich oraz marek z segmentu business-to-business. Następnie przeprowadzana jest analiza wyników finansowych i biznesowych każdej z firm (na podstawie danych dostarczanych przez Bloomberg i Kantar Retail). Kluczowym elementem przy określaniu wartości marki jest jej postrzeganie przez konsumentów. W rankingu brane są pod uwagę różnice regionalne, ponieważ wskaźniki udziału marek w budowaniu wartości mogą być znacząco odmienne w różnych krajach.
Dołącz do dyskusji: SAP przed Deutsche Telecom, Louis Vuitton i BMW - TOP10 najcenniejszych europejskich marek