Marka Apple warta bilion dolarów. Historyczny rekord w rankingu Kantar BrandZ
Technologiczna firma Apple staje się pierwszą na świecie marką o wartości biliona dolarów – wynika z najnowszego rankingu najcenniejszych marek świata za rok 2024 Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands. Najcenniejsze marki świata urosły o jedną piątą. Do pierwszej dziesiątki najcenniejszych brandów globu wraca Facebook, a swój debiut w tym gronie zalicza Nvidia.
Raport Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands pokazuje, że wartość Apple rok do roku wzrosła o 15 proc. i wynosi obecnie 1,015 bln dolarów. Trzeci rok z rzędu amerykański brand otwiera ten opiniotwórczy ranking.
– Marka Apple, z wyceną na poziomie 1 biliona dolarów, wykazała się niezwykła odpornością w obliczu trudnych warunków rynkowych. Udowodniła, że warto za nią płacić cenę premium, wskazując jednocześnie, że marki, które odpowiadają na potrzeby konsumentów w znaczący dla nich i wyróżniający sposób są najlepiej przygotowane na wyzwania współczesnej gospodarki – wyjaśnia Dorota Cudna-Sławińska, CCO & board member Kanatr Polska.
Zobacz: Funkcja z OpenAI na urządzeniach Apple. Wściekły Musk
Koncerny technologiczne zyskują na wartości
Mocno wzrosła także wartość zajmujących kolejne miejsca koncernów technologicznych. Drugi Google wyceniono na 753,5 mln dolarów (+30 proc.), trzeci Microsoft na 712,8 mln dol. (+42 proc.), Amazon na 576,6 mln dol. (+23 proc. rdr).
Miejsce w pierwszej piątce utrzymał także McDonald’s, wart 221,9 mln dolarów. Jak wskazano w opisie rankingu, „sukces tej marki wynika z nieustannych innowacji, w tym także z wykorzystania sztucznej inteligencji (AI) do tworzenia dynamicznych tablic menu i przewidywania zamówień. Wskazuje to, że marki spoza sektora technologicznego również badają możliwości związane z AI, aby odnaleźć drogę do wzrostu.
Dzięki rozwojowi technologii sztucznej inteligencji w pierwszej dziesiątce rankingu melduje się Nvidia, która w rankingu za 2024 rok awansowała aż o 18 pozycji na miejsce szóste, ze wzrostem aż o 178 proc.
Całkowita wartość Global Top 100 skoczyła aż o 20 proc., osiągając 8,3 bln dolarów, co zbliża ją to najwyższego w historii BrandZ pułapu 8,7 bln dol. osiągniętego w roku 2022. Od początku istnienia rankingu BrandZ, czyli od roku 2006, wartość marek należących do Global Top 100 zwiększyła się o 474 proc. Próg wejścia do pierwszej setki marek świata wzrósł o 354 proc. – z 4 do 19 mld dol.
W Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands debiutuje pięć marek: ADP, Servicenow, Vmware, Lululemon, Corona. Do rankingu wróciły Dell Technologies, Aldi, Pinduoduo.
Zobacz: Rośnie wartość marek luksusowych. Najcenniejszym brandem premium Louis Vuitton
Facebook liderem w serwisach społecznościowych
Po rocznej nieobecności do pierwszej dziesiątki (Top 10) znowu powrócił Facebook (Meta). Inny należący do tego koncernu serwis, Instagram, zajmuje w zestawieniu pozycję trzynastą przy wzroście o 93 proc., jednym z najwyższych w zestawieniu. Inne platformy społecznościowe uplasowały się następująco: YouTube (31.), LinkedIn (32.), TikTok (35.). Chińska platforma trafiła także do 20-stki najszybciej rosnących (+36 proc. rok do roku).
– Dane BrandZ 2024 pokazują, że silne marki nadal mają się dobrze pomimo niepewnej sytuacji gospodarczej na całym świecie. Zwłaszcza marki inwestujące w sztuczną inteligencję, dzięki czemu zapewniają wyższy poziom doświadczeń swoim klientom. To one odnotowują najwyższe zyski – mówi Dorota Cudna-Sławińska, CCO & Board Member Kanatr Polska. – Kryzys to nie jest dobry czas na obcinanie budżetów marketingowych, bo długofalowe konsekwencje dla marki będą trudne do odrobienia – dodaje ekspertka.
W handlu detalicznym Amazon utrzymuje swoją pozycję najcenniejszej marki, odnotowując wzrost wartości o 6 proc. Innowacyjność w zakresie dostępności produktów, a także wrażliwość cenowa na zmieniające się zachowania konsumentów zapewniły doskonałe wyniki markom takim jak Lowe’s, Aldi czy TJ Maxx oraz regionalnym gigantom branży e‑commerce: Pinduoduo i Mercado Libre.
Jak tworzony jest ranking BrandZ
Ranking najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands prowadzony przez firmę Kantar. BrandZ łączy w sobie rygorystycznie analizowane dane rynkowe agencji Bloomberg z obszernymi informacjami zbieranymi od ponad 3,8 mln konsumentów z całego świata, które obejmują ponad 17,5 tys. różnych marek na 51 rynkach. Wywiady te dotyczą tysięcy globalnych marek konsumenckich oraz marek z segmentu business-to-business.
Następnie przeprowadzana jest metodologicznie analiza wyników finansowych i biznesowych każdej z firm (na podstawie danych dostarczanych przez Bloomberg i Kantar Worldpanel), aby wyodrębnić wpływ marki na generowaną sprzedaż i wartość dla akcjonariuszy. Kluczowym elementem przy określaniu wartości marki jest jej postrzeganie przez konsumentów, ponieważ marki są wypadkową wyników biznesowych, atrakcyjności produktu, klarownego pozycjonowania oraz pozycji lidera.
W rankingu brane są pod uwagę różnice regionalne, ponieważ – nawet w przypadku prawdziwie globalnych marek – wskaźniki udziału marek w budowaniu wartości mogą być znacząco odmienne w różnych krajach.
Dołącz do dyskusji: Marka Apple warta bilion dolarów. Historyczny rekord w rankingu Kantar BrandZ
Działa, ale wielu słów podważających WM nie wpiszesz.