Reklamodawcy coraz mniej wydają na reklamę zewnętrzną, w dół o 18 proc.
W I połowie br. wartość reklamy zewnętrznej w Polsce wyniosła 236,744 mln zł, czyli 17,7 proc. mniej niż przed rokiem, a w samym II kwartale - 136,122 mln zł, czyli 18 proc. mniej niż rok wcześniej. Zdecydowały o tym spadki wydatków dużych reklamodawców.
Z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej wynika, że od stycznia do czerwca br. firmy z sektorów sprzedaży i motoryzacyjno-transportowego wydały na reklamę outdoorową po 10 mln zł mniej niż przed rokiem, firmy z segmentu żywnościowego - 8 mln zł mniej, podmioty z branży telekomunikacyjnej - 6 mln zł mniej, a firmy z sektora rozrywki i kultury - 4 mln zł mniej. Mimo wszystko te branże utrzymały największe udziały w rynku outdoorowym.
UDZIAŁ SEKTORÓW W RYNKU REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ |
|||
sektor |
II kw. 2013 |
II kw. 2012 |
II kw. 2011 |
Sprzedaż |
19,36% |
18,64% |
18,19% |
Żywność |
18,59% |
18,63% |
15,07% |
Telekomunikacja |
11,45% |
12,03% |
13,29% |
Rozrywka/kultura |
11,83% |
9,94% |
9,46% |
Motoryzacja/transport |
7,96% |
9,04% |
6,10% |
- W drugim kwartale ubiegłego roku odnotowaliśmy znaczący spadek wykorzystania standardowych powierzchni ekspozycyjnych ze względu na obostrzenia związane z organizacją Euro 2012. Skorzystały na tym firmy zajmujące się sprzedażą niestandardowych powierzchni ekspozycyjnych, zwłaszcza w wielkim formacie oraz „powierzchni okolicznościowych”. W tym roku ich wyniki powróciły do normalnego poziomu (traktujemy te formułę umownie), podobnie do wyników uzyskiwanych ze sprzedaży standardowych powierzchni. Uwzględniając naturalnie zmniejszone budżety na reklamę out of Home w tym roku - opisuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ.
- Należy zwrócić także uwagę na pojawiające się w ostatnim czasie coraz częściej „nieregularne ekspozycje treści reklamowych” na nośnikach przenośnych i okazjonalnych. Korzysta z nich coraz większa rzesza klientów, zwłaszcza ta z kręgu firm nie korporacyjnych. Z wielką szkodą dla branży i przestrzeni publicznej - ocenia Kaczoń.
WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY BRANŻY REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W POLSCE W 2013 r. |
||
kategoria |
sprzedaż w zł |
|
I kw. 2013 |
II kw. 2013 |
|
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie |
21 608 528 |
23 121 953 |
Pozostałe z sektora Sprzedaż |
1 964 608 |
3 217 065 |
Piwo |
2 465 708 |
7 315 211 |
Napoje |
851 388 |
9 076 823 |
Pozostałe z sektora Żywność |
3 699 120 |
8 908 248 |
Filmy kinowe |
5 179 856 |
4 607 100 |
Stacje TV |
2 385 112 |
1 750 679 |
Stacje radiowe |
65 357 |
396 977 |
Magazyny |
231 375 |
61 318 |
Gazety codzienne |
109 476 |
78 296 |
Edukacja |
633 828 |
1 428 151 |
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura |
4 486 762 |
7 780 936 |
Internet |
484 947 |
158 341 |
Systemy telefonii komórkowej |
14 279 743 |
14 931 614 |
Telefonia stacjonarna |
8 777 |
12 868 |
Pozostałe z sektora Telekomunikacja |
190 600 |
489 243 |
ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA |
2 474 081 |
6 755 242 |
PRODUKTY ZDROWOTNE/LEKI |
1 718 671 |
1 485 440 |
Samochody |
2 380 406 |
5 895 768 |
Oleje/Paliwa |
499 926 |
1 246 731 |
Stacje benzynowe |
454 215 |
1 831 321 |
Transport |
2 375 216 |
1 184 632 |
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport |
366 613 |
674 131 |
Banki |
6 122 405 |
3 688 079 |
Ubezpieczenia |
967 725 |
1 781 463 |
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing |
1 310 386 |
2 293 030 |
Proszki do prania |
746 717 |
564 842 |
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości |
1 230 568 |
243 116 |
Akcje społeczne non-profit |
4 397 913 |
897 373 |
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja |
70 499 |
413 276 |
AGD/RTV |
1 045 937 |
770 601 |
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura |
753 950 |
1 996 213 |
Biura podróży |
1 081 331 |
2 588 642 |
Usługi medyczne |
258 923 |
339 290 |
Pozostałe z sektora Usługi |
3 296 610 |
4 410 534 |
BUDOWNICTWO |
3 043 281 |
3 374 053 |
PRODUKTY DLA DZIECI |
278 468 |
365 205 |
ODZIEŻ/OBUWIE |
3 054 370 |
3 419 118 |
PRODUKTY DLA ZWIERZĄT |
0 |
500 643 |
PRZEMYSŁ |
187 876 |
395 375 |
ROLNICTWO/OGRODNICTWO |
59 840 |
1 498 728 |
KAMPANIE POLITYCZNE |
5 850 |
33 091 |
NIEOKREŚLONY SEKTOR |
3 795 112 |
4 141 296 |
ŁĄCZNIE |
100 622 075 |
136 122 053 |
Udział reklamy tranzytowej w wielkości sprzedaży reklamy zewnętrznej w II kwartale br. wyniósł ponad 3,3 proc. Przy czym wydatki na reklamę tranzytową od kwietnia do czerwca były niższe aż o ponad 36 proc. niż rok wcześniej. Wśród członków IGRZ sprzedażą tej formy reklamy zajmują się firmy AMS, Business Consulting oraz CAM Media.
- W niektórych okresach ubiegłych dwóch lat odnotowywaliśmy nieśmiałe wzrosty sprzedaży w zakresie reklamy tranzytowej. Można powiedzieć „pozorne”. Bowiem klienci nie chcą korzystać z narzuconej przez zarządy transportu miejskiego form reklamowania się. Na nic zdały się w większości polskich miast interwencje branży out of Home. Zwyciężyła w nich chwilowo niedojrzałość na drodze dopracowania się konkretnej, akceptowalnej przez rynek i właścicieli taboru komunikacyjnego koncepcji - komentuje Lech Kaczoń.
WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY BRANŻY REKLAMY TRANZYTOWEJ W POLSCE W 2013 r. |
||
kategoria |
sprzedaż w zł |
|
I kw. 2013 |
II kw. 2013 |
|
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie |
288 497 |
671 565 |
Pozostałe z sektora Sprzedaż |
66 908 |
72 205 |
Piwo |
0 |
70 004 |
Napoje |
0 |
130 440 |
Pozostałe z sektora Żywność |
412 330 |
71 540 |
Filmy kinowe |
14 500 |
110 640 |
Stacje TV |
0 |
345 031 |
Stacje radiowe |
0 |
0 |
Magazyny |
0 |
0 |
Gazety codzienne |
1 300 |
1 950 |
Edukacja |
24 084 |
75 945 |
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura |
58 165 |
411 413 |
Internet |
14 300 |
0 |
Systemy telefonii komórkowej |
195 000 |
34 675 |
Telefonia stacjonarna |
0 |
0 |
Pozostałe z sektora Telekomunikacja |
0 |
0 |
ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA |
13 440 |
104 950 |
PRODUKTY ZDROWOTNE/LEKI |
0 |
466 220 |
Samochody |
54 310 |
48 088 |
Oleje/Paliwa |
0 |
0 |
Stacje benzynowe |
119 700 |
50 599 |
Transport |
76 005 |
177 903 |
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport |
2 442 |
88 958 |
Banki |
166 162 |
94 339 |
Ubezpieczenia |
24 400 |
0 |
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing |
114 891 |
87 783 |
Proszki do prania |
0 |
0 |
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości |
0 |
0 |
Akcje społeczne non-profit |
41 990 |
162 778 |
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja |
0 |
0 |
AGD/RTV |
0 |
115 005 |
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura |
11 330 |
7 375 |
Biura podróży |
19 800 |
276 444 |
Usługi medyczne |
2 450 |
900 |
Pozostałe z sektora Usługi |
47 360 |
452 765 |
BUDOWNICTWO |
246 198 |
110 560 |
PRODUKTY DLA DZIECI |
0 |
0 |
ODZIEŻ/OBUWIE |
55 043 |
24 379 |
PRODUKTY DLA ZWIERZĄT |
0 |
227 845 |
PRZEMYSŁ |
96 064 |
68 800 |
ROLNICTWO/OGRODNICTWO |
0 |
11 720 |
KAMPANIE POLITYCZNE |
0 |
0 |
NIEOKREŚLONY SEKTOR |
0 |
0 |
ŁĄCZNIE |
2 166 668 |
4 572 818 |
Zestawienie obejmuje firmy (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS, Business Consulting, CAM Media, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, JETline, Liftboards, Mini Media, Ströer Out of home oraz Warexpo. W zestawieniu znalazły się dane stanowiące wszystkie przychody ze sprzedaży na rynku out of home.
Dołącz do dyskusji: Reklamodawcy coraz mniej wydają na reklamę zewnętrzną, w dół o 18 proc.