SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Ponad milion widzów Telewizji Pokolenia dedykowanej osobom 55+

Telewizja Pokolenia to pierwsza polska telewizja internetowa dedykowana osobom dojrzałym i starszym. Projekt tworzony przez Fundację Zaczyn wystartował 30 listopada 2020 r. i po dwóch pełnych miesiącach emisji ma już ponad milion niepowtarzalnych widzów.

- Telewizję Pokolenia stworzyliśmy dla osób 55+, głównie 60+, aktywnych, raczej zamożnych, swobodnie korzystających z internetu. Są to osoby świadomie szukające dla siebie dobrej jakościowo rozrywki czy informacji, które ze względu na swoje doświadczenia i wrażliwość, krytycznie oceniają ofertę tradycyjnych mediów – mówi szef programowy Telewizji Pokolenia Przemysław Wiśniewski.

Telewizja Pokolenia dostępna jest na www.TelewizjaPokolenia.pl i na YouTube. Głównym kanałem dotarcia do widzów jest jednak Facebook. Wyjaśnia to Patrycja Dubiał-Skiba, szefowa komunikacji projektu: - Polskimi użytkownikami Facebooka są dziś 2 miliony osób 55+. Są to osoby świadomie poszukujące oferty dla siebie, zazwyczaj wykształcone, w dodatku bardzo mocno dotknięte izolacją społeczną w dobie COVID. Nowych wrażeń czy edukacji szukają głównie w sieci, a zwłaszcza w social mediach. Użytkownicy z tej grupy więcej czasu poświęcają na korzystanie z internetu niż na oglądanie telewizji. Zaoferowaliśmy im formaty dostosowane do preferencji i percepcji. Dziś mamy już ponad 1,1 miliona niepowtarzalnych widzów.

Telewizja Pokolenia dedykowana jest starszym widzom, głównie z większych miast.
 – Samych osób 60+ mamy dziś w Polsce niemal 10 milionów, w niedalekiej przyszłości będzie to ponad 12 milionów. Demografia pokazuje, że dojrzałych odbiorców nam nie zabraknie, w dodatku będą oni coraz bardziej biegli w obsłudze internetu – mówi Przemysław Wiśniewski.  

Pokolenia zaoferowały na początku osiem oryginalnych formatów, a w lutym rozpocznie się emisja kolejnych dwóch. Każdego dnia tygodnia, o stałych godzinach emitowany jest inny program, później dostępny do ponownego odtworzenia. Każdy format został wypracowany wspólnie z osobami z grupy docelowej w ramach fokusów badawczych. Przyszli widzowie zdecydowali o tym, kto będzie prowadził poszczególne programy i jakie treści będą w nich poruszane. – Do programowania treści podeszliśmy demokratycznie. Zapytaliśmy samych zainteresowanych, jakiego tempa programów oczekują, jakie tematy są dla nich interesujące, jak klarownie anonsować nowe treści. Bardzo zaskoczył nas np. dobór prowadzących, pośród których mamy osoby dojrzałe wiekiem, ale również bardzo młode, którym zaufali seniorzy. Do realizacji trafiły formaty pozostające na wysokim poziomie merytorycznym, reprezentujące nurt inteligentnej rozrywki. Te programy są lekkie, ale poprawiają też orientację w szybko zmieniającym się świecie. Budują też nową, przydatną wiedzę w zakresie tematyki cyfrowej, konsumenckiej czy prawnej. Nasze programy dają też dużą możliwość nienachalnej i akceptowalnej przez widza ekspozycji partnerów komercyjnych i ich oferty – mówi Przemysław Wiśniewski.

Każdy program Telewizji Pokolenia ogląda średnio 72 tysiące osób, rekordowy został odtworzony przez niemal ćwierćmilionową widownię. Telewizja zanotowała ponad 1 milion 100 tysięcy niepowtarzalnych widzów, czyli dotarła do większości użytkowników internetu w wieku 55+ posiadających konto na Facebooku. Liczba całkowitych odtworzeń wszystkich programów wynosi prawie 4 miliony. Odnotowano kilkanaście tysięcy komentarzy, udostępnień i innych reakcji. Jak podkreśla Patrycja Dubiał-Skiba: - Interactivity Index wciąż rośnie, a widzowie wracają. Wskazują na to statystyki Facebook Business Manager oraz Sotrender. Dodatkowo mamy bardzo dużą liczbę widzów odtwarzających treści od pierwszej do ostatniej sekundy. Wokół Telewizji Pokolenia powstało już kilka fenomenów, wręcz anomalii odbiorczych, co wskazuje na odrębność naszej grupy docelowej i wyjątkowość naszej oferty dla nich.

Przemysław Wiśniewski wskazuje, że Telewizja Pokolenia jest obecnie jedynym medium internetowym docierającym do większości aktywnych i cyfrowych osób dojrzałych – 36% naszych widzów to osoby w wieku 50-65 lat, natomiast 59% odbiorców to osoby 65+. Są to ludzie kończący karierę zawodową i zaczynający emeryturę, poszukujący swojej drogi w tzw. trzecim wieku. Chcemy im towarzyszyć w tych wszystkich zmianach, a dla partnerów komercyjnych stanowić drzwi do tej społeczności. Obecnie jest w Polsce kilkadziesiąt różnych mediów „senioralnych”, zazwyczaj o słabym kontencie i z kilkoma tysiącami odbiorców. My jesteśmy w stanie komunikować się nawet z 2 milionami osób z tej grupy. Zasięg zależy od utrzymywania stałej i jakościowej ramówki oraz od dynamicznej komunikacji z widzami. Wykorzystujemy również płatną promocję, by wychwycić nowych potencjalnych widzów – mówi Wiśniewski.

W ramówce znajdują się różnorodne programy. „Zapytaj Magdę” to format, w którym krok po kroku są wyjaśniane zagadnienia związane z obsługą internetu. „Ela Radzi” to przystępne porady prawne dostosowane do potrzeb osób starszych. „Dojrzałe Piękno” oraz „Ciało i dusza” to audycje lifestylowe, poświęcone zdrowiu i urodzie. „Baśka poza schematem” i „Rozmowy Pokoleń” to talk-showy prezentujące nieszablonowych gości, „nieopatrzonych” w innych mediach. Muzyczna „Domówka z DJ Wiką” to dj set w wykonaniu najstarszej polskiej prezenterki muzyki, pełen hitów ostatniego półwiecza.  Sportowy „Chwila dla zdrowia” to domowe treningi ruchowe, przystosowane do starszego odbiorcy. W lutym 2021 r. swoją premierę będą mieć dwa nowe formaty: „Kuchnia Pokoleń” oraz „W stylu dowolnym”. Wspólnie z partnerami przygotowywane są kolejne nowe przedsięwzięcia.

Pierwszym wdrożonym partnerstwem komercyjnym, w ramach Telewizji Pokolenia jest współpraca z marką Sephora przy odcinkach specjalnych programu „Dojrzałe Piękno”. Już pierwszy z wyemitowanych odcinków zaliczył ponad 200 000 organicznych kontaktów, z czego ponad 100 000 osób obejrzało sam film. – Gwarantujemy partnerom określony zasięg oraz liczbę widzów i dowozimy go, rozliczając się z rezultatów – mówi Przemysław Wiśniewski. – Jako Fundacja Zaczyn współpracowaliśmy przy działaniach marketingowych z kilkudziesięcioma partnerami, w tym Grupą Adamed, Super-Pharm, Benefit System, PKP czy operatorami telekomunikacyjnymi, którym zależało na dotarciu do starszych odbiorców w sposób bezpośredni, np. poprzez eventy. W dobie COVID efektywnie i masowo możemy dotrzeć do osób dojrzałych i starszych w zasadzie tylko on-line. Nasi pierwsi klienci telewizyjni nie mają co do tego wątpliwości – dodaje Wiśniewski.

Patrycja Dubiał-Skiba rozwiewa wątpliwości na temat atrakcyjności Telewizji Pokolenia dla marek:
- Zdajemy sobie sprawę, że naszego widza nie wlicza się do tzw. grupy komercyjnej. Jest to absolutnie nonsensowne, ale niestety panuje w Polsce wiele mitów na temat osób dojrzałych i starszych. Po pierwsze, że są to osoby biedne, a więc bezwartościowe dla reklamodawców. Spory błąd, bo badania pokazują, że większość tych osób żyje na wysokim poziomie i ma wyższe niż średnia, w dodatku stabilne, przychody - nieobarczone już hipotekami i koniecznością uposażenia dzieci. Mit drugi jest taki, że jest to społeczność w niewielkim stopniu internetowa. Tymczasem większość osób w wieku 55-70 lat korzysta z sieci swobodnie, wśród osób 70-85 jest to nawet trzecia część tej grupy. No i trzeci mit, że seniorzy są mało krytyczni względem oferty mediów czy ofert rynkowych. Kolejna nieprawda, większość tej populacji jest mocno wybredna i wrażliwa na przekaz. Poza programami informacyjnymi i pewnymi formatami serialowymi, nie oglądają, nie ufają i nie wybierają treści i ofert przygotowanych „dla wszystkich, czyli dla nikogo”.

Telewizja Pokolenia dostępna jest na:

www.facebook.com/TelewizjaPokolenia, www.TelewizjaPokolenia.pl

Wydawcą Telewizji Pokolenia jest:

Fundacja Zaczyn (www.zaczyn.org), organizująca największe senioralne wydarzenie na świecie tj. Ogólnopolską Paradę Dojrzałych Wspaniałych (www.parada.zaczyn.org); prowadząca Instytut Polityki Senioralnej (www.seniorhub.pl); wydająca magazyn ekspercki „Polityka Senioralna” (www.polityka.zaczyn.org).