Netia z 1,3 mld zł przychodów w 2019 r.. Zysk EBITDA w dół, więcej klientów telewizji
Netia zaprezentowała wyniki finansowe i operacyjne za IV kwartał i cały 2019 rok. Spółka odnotowała 47,58 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2019 r. wobec 64,84 mln zł zysku rok wcześniej. Średnie miesięczne przychody na klienta (ARPU) utrzymały się na poziomie 56 zł.
W całym 2019 roku Grupa Netia odnotowała przychody w wysokości 1,297 mld zł (-6 proc. r/r). Przychody w IV kwartale wyniosły natomiast 325 mln zł (vs. 320 mln zł w III kw. 2019 r.).
Zysk EBITDA, liczony zgodnie z MSR17, wyniósł w całym 2019 roku 357 mln zł (-2 proc. r/r) a w samym IV kwartale - 89 mln zł (-7 proc. kw./kw. oraz +8 proc. r/r). Tym samym marża EBITDA utrzymywała się na poziomie ponad 27 proc. Zysk EBITDA zgodny ze standardem MSSF16 za cały 2019 rok wyniósł 457 mln zł, a za IV kwartał - 115 mln zł (-4 proc. kw./kw.).
Więcej na inwestycje
Łącznie nakłady inwestycyjne Grupy Netia w 2019 roku wzrosły do 352 mln zł (z 300 mln zł w roku 2018). W 2019 roku spółka kontynuowała projekt modernizacji sieci do standardu światłowodowego (łącza gigabitowe) o nazwie "Sieć XXI Wieku". W efekcie już ponad 1,4 mln łączy dostępowych Grupy Netia pozwala na świadczenie usług z prędkością do 1 Gb/s.
W całym 2019 roku rozliczone inwestycje w ramach tego projektu sięgnęły kwoty 91 mln zł. Łącznie zobowiązania inwestycyjne nieujęte w sprawozdaniu finansowym na dzień 31 grudnia 2019 roku wyniosły 69 mln zł.
Wzrost nakładów inwestycyjnych, związanych głównie z podłączaniem nowych klientów oraz projektem modernizacji sieci dostępowej, sprowadziły OpFCF (wolne przepływy gotówkowe) do kwoty 5 mln zł (-92 proc. r/r). Natomiast zadłużenie netto na koniec 2019 r. wyniosło 240 mln zł (+25 proc. r/r), co stanowi dźwignię finansową na poziomie 0,67x zysku EBITDA (wg MSR17) za 2019 rok.
Większy zasięg poprzez akwizycje
Na przełomie 2019 i 2020 roku Grupa Netia zwiększyła zasięg własnych nowoczesnych sieci dostępowych (przede wszystkim na potrzeby segmentu B2C) o blisko 85 tys. lokali, poprzez akwizycje lokalnych operatorów w Krakowie (ISTS) i Łomży (IST) za łączną kwotę ok. 44 mln zł.
Z kolei w I kwartale br. Netia przejęła za kwotę 34 mln zł centrum danych RASP w Krakowie. Akwizycja ta ma wzmocnić pozycję Grupy Netia w obszarze szeroko pojętych usług ICT na południu Polski.
177 mln zł przychodów w B2B
Przychody osiągnięte przez Netię w IV kwartale 2019 roku w obszarze komercyjnym B2B wyniosły 177 mln zł, co oznacza 2-proc. wzrost kwartał do kwartału.
Spółka odnotowała stabilne przychody lub wzrosty we wszystkich kategoriach. Za wzrostem przychodów w stosunku do III kwartału ub.r. stały przede wszystkim wpływy z usług transmisji danych i rozwiązań ICT (wykazywane w linii: Pozostałe usługi). Spółka utrzymuje jednocześnie wzrostowy trend projektów sprzedażowych dotyczących zaawansowanych produktów ICT (NetiaNext), na których opiera się transformacja tego obszaru biznesu.
1,36 mln usług na rynku B2C, 57 proc. na sieciach własnych
W IV kwartale 2019 roku na rynku B2C (klienci indywidualni i SOHO, bez Petrotela) Netia wypracowała przychody w wysokości 140 mln zł (vs. 141 mln zł w III kw. 2019 r.), co wskazuje na stabilizację, wspartą wzmocnieniem pozytywnego trendu w zakresie liczby usług szerokopasmowych i telewizyjnych, świadczonych na własnych sieciach oraz usług mobilnych.
Na koniec 2019 roku na rynku B2C Netia świadczyła 1,362 mln usług (-5 proc. r/r oraz -1 proc. kw./kw.). Za ogólnym zmniejszeniem liczby RGU stoi dalsza erozja bazy usług świadczonych na sieci obcej (WLR, BSA, LLU) o kolejnych 17 tys. sztuk, przy jednoczesnym wzroście liczby usług świadczonych na sieciach własnych o 10 tys. sztuk. W efekcie 57 proc. wszystkich usług na rynku B2C świadczonych jest na sieciach własnych.
Netia podkreśla, że dzięki konsekwentnej modernizacji sieci dostępowych do standardu gigabitowego, odsetek usług szerokopasmowych świadczonych na sieciach własnych wzrósł w ciągu roku o kolejnych 5 pkt. proc. i na koniec 2019 roku wyniósł 71 proc.
Usługi głosowe i szerokopasmowe w dół. W górę usługi mobilne i baza TV
Na koniec 2019 roku liczba stacjonarnych usług głosowych wyniosła 431 tys. (-16 tys. kw./kw.), usług szerokopasmowych - 547 tys. (-2 tys. kw./kw.), a usług mobilnych - 146 tys. (wzrost o 1 tys. kw./kw.).
Wciąż stabilnie rosła też baza użytkowników usług TV. Rok 2019 Netia zakończyła świadcząc 237 tys. usług TV przypisanych rynkowi B2C (wzrost o 8 tys. w stosunku do III kw. 2019 r.). W całym 2019 r. baza abonentów TV na rynku B2C wzrosła o ok. 28 tys. (+13 proc.).
Dosprzedaż usług TV i coraz szybszych łączy internetowych (do 1 Gb/s) wspiera utrzymywanie wskaźnika ARPU na stabilnym poziomie ok. 56 zł miesięcznie. Stale rośnie zaś średnia liczba usług na klienta, kończąc rok 2019 na poziomie 1,68x.
Na koniec grudnia grupa świadczyła 1,805 mln usług
- Przychody grupy Netia za 2019 rok wyniosły prawie 1,3 mld zł, a zysk EBITDA około 357 mln zł (zgodnie z MSR 17). Poziom zadłużenia finansowego netto wyniósł na koniec 2019 roku ok. 240 mln zł, co oznacza bardzo komfortowy mnożnik 0,67x zysku EBITDA za 2019 rok dla grupy Netia - napisał prezes Andrzej Abramczuk w liście do akcjonariuszy.
Według prezesa, grupa Netia w istotny sposób korzysta z możliwości, które daje współpraca z pozyskanym w maju 2018 roku większościowym inwestorem strategicznym, Grupą Cyfrowy Polsat.
- Wzajemna współpraca pozwala nam na generowanie nowych strumieni przychodów oraz wpływa pozytywnie na poziom ponoszonych przez Netię kosztów operacyjnych oraz nakładów inwestycyjnych. Efekty tych działań są widoczne w prezentowanym Państwu sprawozdaniu finansowym za 2019 rok, w którym, pomimo dużej presji rynkowej, wypracowaliśmy satysfakcjonujący poziom zysku EBITDA - dodał prezes.
Na koniec grudnia grupa świadczyła 1,805 mln usług, o ponad 12 tys. mniej niż kwartał wcześniej. Netia straciła w minionym kwartale 19 tys. usług świadczonych na sieciach obcych oraz zyskała 6,5 tys. na sieci własnej.
Średnie miesięczne przychody na klienta (ARPU) utrzymały się na poziomie 56 zł.
Liczba usług szerokopasmowych spadła kwartalnie o 1,3 tys. do 589,2 tys. - 72 proc. bazy stanowili klienci podłączeni do sieci własnej Netii.
Operator z końcem roku świadczył 826,1 tys. stacjonarnych usług głosowych, o 20,5 tys. mniej niż na koniec września.
Liczba usług telewizyjnych wzrosła o 8,5 tys. do 242,1 tys.
Netia to operator telekomunikacyjny, dostawca usług telewizyjnych, internetu stacjonarnego oraz mobilnego, telefonii stacjonarnej, a także telefonii komórkowej. Spółka jest notowana na GPW od 2000 r. Głównym akcjonariuszem (65,98% kapitału) jest Cyfrowy Polsat.
Dołącz do dyskusji: Netia z 1,3 mld zł przychodów w 2019 r.. Zysk EBITDA w dół, więcej klientów telewizji