Medonet Żywienie. „Bez ciągłego rozwoju nie można myśleć o wzrostach”
Od ponad dwóch lat nie schodzimy z pozycji lidera. Jesteśmy wyczuleni na potrzeby naszych użytkowników, obserwujemy ich zachowanie i nie boimy się wprowadzania nowości. Sami też nieustannie się kształcimy, sięgamy po nowe narzędzia i tworzymy nowe formaty – mówi Anna Zimny-Zając, redaktorka naczelna Medonet.
Medonet jest obecnie liderem w polskiej branży serwisów o zdrowiu. Jak wyglądał początek 2022 roku w kwestii liczby użytkowników i zasięgów platformy? Czy nadal można mówić o wzrostach?
Anna Zimny-Zając: O wzrostach zdecydowanie można mówić nadal, choć doskonale rozumiem Pana pytanie, bo przecież rok 2021 był rekordowym dla wielu serwisów zdrowotnych. Podobne pytania zadawaliśmy sobie zresztą na początku roku 2021, gdy mieliśmy za sobą rekordowy (na ówczesny moment) rok 2020. Wtedy również zastanawialiśmy się, czy dalszy wzrost jest możliwy.
Osobiście uważam, że na wzrost zawsze jest przestrzeń, ale osiągnięcie go nie jest łatwym zadaniem. Szczególnie gdy ma się za sobą dwa historyczne pod względem wyników lata. Dowodem niech będzie styczeń 2022, który okazał się dla Medonetu miesiącem rekordowym. Mimo że już od ponad dwóch lat nie schodzimy z pozycji lidera w swoich kategoriach (Zdrowie i Medycyna oraz Styl Życia) i od dawna mocno dystansujemy konkurencję, w styczniu odwiedziło nas 12,8 mln internautów, czyniąc Medonet 12. największą domeną w Polsce.
Czytaj także: Medonet przed ABCzdrowie, duże wzrosty aplikacji miesiączkowych (TOP10 platform o zdrowiu)
Oczywiście, na działania i rozwój naszego serwisu wpływają bieżące wydarzenia w Polsce i na świecie, jednak na zdrowie zawsze jest miejsce, w końcu aspekt ten dotyczy każdego z nas. Tylko trzeba wiedzieć, czego w danym momencie oczekują od nas użytkownicy i nieustannie się rozwijać, bo bez tego trudno myśleć o wzrostach.
Wprowadzają Państwo do swojej oferty wciąż nowe treści. Jakie nowości pojawiły się w serwisie ostatnio?
W kwestii zdrowia wiele jest jeszcze w Polsce do zrobienia, dlatego stawiając na edukację ciągle myślimy o publikacji nowych treści i nowych formatów, które nie tylko uzupełnią naszą ofertę, ale przekażą wiedzę w jeszcze atrakcyjniejszy dla naszego odbiorcy sposób. Doskonale wpisuje się to zresztą w ideę explanatory journalism, którą kierujemy się na co dzień.
Poza subdomeną Medonet Żywienie, która ruszyła w zeszłym roku, planujemy kontynuować wertykalizację tematów zdrowotnych i tworzyć kolejne wyspecjalizowane działy. Strategia ta doskonale się sprawdziła, dlatego niedawno premierę miał Medonet Uroda, w którym zajmujemy się tym, jak zdrowie całego organizmu wpływa na naszą kondycję i wygląd, przyglądamy się procesom starzenia skóry i ciała od każdej strony, pochylamy się nad chorobami, które mogą wpływać na wygląd czy podpowiadamy, jak zachować młodość na jak najdłużej.
Cały czas myślimy też nad nowymi formatami wideo czy podcastami. Wkrótce premierę będzie mieć choćby spin-off naszego autorskiego programu „Sprawdzam!” o nazwie: „Sprawdzam Żywienie”.
Zatrzymajmy się chwilę przy Medonet Żywienie. Dlaczego zdecydowali się Państwo na wprowadzenie tego działu i jakie treści są w nim dostępne?
Sposób odżywiania, czy nasza dieta, są nieodłącznym elementem stylu życia, a doskonale wiemy, że styl życia jest jednym z głównych czynników wpływających na zdrowie ogółem. Zaniedbywanie go zwiększa ryzyko większości chorób, które zbierają obecnie śmiertelne żniwo, jak m.in. nowotwory, choroby sercowo-naczyniowe czy cukrzyca. Mimo to niestety nadal często poświęcamy temu ważnemu aspektowi zbyt mało uwagi.
Jednocześnie widzimy, i wskazuje też na to wiele badań, że coraz bardziej interesuje nas zdrowie w aspekcie codziennym. Chcemy minimalizować ryzyko pojawienia się chorób, a docelowo zapewnić sobie zdrowie na dłużej. Coraz większe znaczenie ma bowiem nie tylko długość życia, ale jego jakość.
Ze względu na te dwie ważne kwestie postanowiliśmy stworzyć Medonet Żywienie, czyli przestrzeń poświęconą budowaniu zdrowych nawyków i bardzo szeroko pojętemu zdrowemu odżywianiu. Stawiamy tam na edukację, poradnictwo i wspieranie w utrzymaniu zdrowego stylu życia. Ale oczywiście w Medonet Żywienie nie brakuje też przepisów kulinarnych czy sposobów na zdrowe odchudzanie.
Czy dzisiaj łatwo przekonać Polaków do zdrowego odżywiania w sytuacji, gdy ceny produktów żywnościowych galopują w górę, a wiele osób (także z konieczności) kupuje w supermarketach najtańszą, przetworzoną żywność?
Staramy się to robić każdego dnia, szczególnie że dbanie o zdrowe odżywianie nie musi być zagrożeniem dla domowego budżetu. Obalamy mity o tym, że by długo żyć w zdrowiu należy sięgać po drogie, sprowadzane z zagranicy superfoody. Na naszym podwórku jest wiele równie wartościowych, łatwiej dostępnych a co za tym idzie tańszych alternatyw. Uczymy także czytać etykiety opisujące skład produktów. Na pewno nie jest to ani łatwe, ani jednorazowe, bo nauka zdrowego żywienia to długotrwały proces, który musimy rozpisać na wiele lat.
Dobrze pokazuje to Narodowy Test Zdrowia Polaków – największe badanie zdrowia w polskim internecie, które Medonet przeprowadza od trzech lat. Zebrane w nim dane wyraźnie wskazują, że często nie brak nam woli, ale raczej odpowiedniej wiedzy by lepiej zadbać o swoje zdrowie. Dla ilustracji podam jeden przykład. Gdy porównaliśmy wyniki Narodowego Testu Zdrowia Polaków z roku 2021 z wynikami z roku 2020 okazało się, że spożycie suplementów wzrosło rok do roku aż o 7 pkt. proc., a wśród suplementów Polacy najczęściej przyjmowali preparaty wielowitaminowe. Jednocześnie badanie pokazało, że codziennie po warzywa (nie wliczając ziemniaków) sięga zaledwie co trzeci z nas, a przecież to właśnie one są kopalnią dobrze przyswajalnych witamin. Często zatem idziemy na skróty. Tutaj pojawia się nasza duża i bardzo odpowiedzialna rola do odegrania.
Jaki wpływ na rozwój i funkcjonowanie Medonet miał okres pandemii? Jak może się to zmienić w okresie schyłku pandemii?
Nie mogę sobie wyobrazić bardziej wymagającego czasu dla serwisu zdrowotnego niż pandemia. Pozwolę sobie spojrzeć na niego wielopoziomowo.
Przede wszystkim czas pandemii bardzo szybko pokazał nam, że kroki podjęte zaledwie kilka miesięcy wcześniej - dotyczące zarówno organizacji redakcji, jak i rozwoju serwisu Medonet - były słuszne. Obecnie nikt już nie ma wątpliwości, że serwisy zdrowotne powinny tworzyć nie tylko treści poradnikowe, tzw. evergreenowe, ale też odpowiadać na bieżące wydarzenia prowadząc dziennikarstwo newsowe. Przed pandemią takie podejście nie było oczywistością. Od samego początku, gdy objęłam stanowisko, wiedzieliśmy też, że w kwestii rzetelności i jakości nie możemy iść na żadne kompromisy. Takie podejście mocno wybiło Medonet w pierwszych miesiącach pandemii, gdyż nasi użytkownicy nie tylko ufali zawartości naszego serwisu, ale też wiedzieli, że znajdą u nas zawsze najświeższe informacje dotyczące sytuacji na świecie.
Oczywiście utrzymanie pozycji lidera nie byłoby możliwe bez ciągłego rozwoju. Jesteśmy wyczuleni na potrzeby naszych użytkowników, obserwujemy ich zachowanie i nie boimy się wprowadzania nowości. Sami też nieustannie się kształcimy, sięgamy po nowe narzędzia i tworzymy nowe formaty. Jako pierwszy serwis w Polsce już w styczniu 2020 roku stworzyliśmy stale aktualizowany materiał informujący o tym, jak wirus rozprzestrzenia się na kolejne kraje, a następnie o sytuacji pandemicznej na świecie. W ciągu tych ponad dwóch lat materiał wielokrotnie się zmieniał, bo poszukiwaliśmy jak najlepszej drogi do raportowania danych. Nie baliśmy się sięgać po mapy, tabele czy wykresy, które nasi użytkownicy pokochali.
Pandemia pokazała też nam, że choć tematy dotyczące wirusa SARS-CoV-2 i COVID-19 były bardzo ważne, to zdrowie jest tematem znacznie szerszym, a inne choroby nie zniknęły. Pojawiły się za to nowe potrzeby, o których wspomniałam już wcześniej tj. zwiększone zainteresowanie stanem swojego zdrowia, z czym wiąże się zwracanie uwagi na profilaktykę.
Schyłek pandemii (oby taki rzeczywiście miał miejsce, bo prognozy są obecnie różne), choć oczywiście wpłynie na pracę naszej redakcji, bynajmniej nie musi wiązać się ze spadkiem zainteresowania tematami zdrowotnymi. Zresztą doskonale widzieliśmy to pomiędzy kolejnymi falami pandemii, zainteresowanie koronawirusem malało i rosło sinusoidalnie.
Jakie są plany Medonet na najbliższy czas? Czy można spodziewać się kolejnych, istotnych nowości i zmian w serwisie?
Medonet nieustannie się rozwija nie tylko jako serwis zdrowotny, ale cała platforma odpowiadająca na potrzeby użytkowników, bo przypomnę, że poza Medonet.pl rozwijamy także Medonet Market czy platformę telemedyczną Halodoctor.pl. Nie chcę zdradzać zbyt wiele, ale w najbliższy czasie nasi użytkownicy mogą spodziewać się ciekawych nowości.
Czytaj także: Diana Żochowska, szefowa Medonet: Stawiamy na explanatory journalism i uważne słuchanie odbiorców