SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Leasing konsumencki: mimo licznych korzyści, mało popularny w Polsce

Od 1 lipca 2011 r. możliwość skorzystania z leasingu uzyskały poza przedsiębiorcami osoby fizyczne. Leasingowanie przedmiotów osobom fizycznym umożliwiła ustawa z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Mimo licznych korzyści, jakie niesie za sobą ten sposób finansowania, jest on jeszcze mało popularny w Polsce.

Leasing konsumencki to produkt finansowy skierowany do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, który polega na finansowaniu używania przedmiotu leasingu i mogący prowadzić do jej wykupu po upływie umowy leasingu. Teoretycznie przedmiotem leasingu mogą być jachty, motocykle, sprzęty RTV, AGD itp. W praktyce jednak jest on najbardziej znany jako forma finansowania zakupu auta i stanowi alternatywę wobec kredytu bankowego, pożyczki czy zakupu gotówkowego.
 
Leasing dla tych, którzy mają problem z uzyskaniem kredytu
Leasing konsumencki jest alternatywą dla osób, którym banki nie chcą udzielić kredytu na zakup samochodu. Uzyskanie pozytywnej oceny zdolności kredytowej jest nie lada wyzwaniem, szczególnie dla osób rozpoczynających swoją przygodę z pracą na etacie, czy na umowę zlecenie. Podpisanie umowy leasingu konsumenckiego nie wymaga tak licznej liczby dokumentów, dopełnienia formalności oraz skomplikowanych procedur. Wymagane dokumenty ograniczają się przeważnie do dowodu tożsamości oraz zaświadczenia o wysokości osiąganych dochodów. Zgodnie z informacją zawartą w Przewodniku po leasingu konsumenckim zamieszczonym na stronie Ministerstwa Gospodarki, podjęcie decyzji o zawarciu umowy nie powinno trwać dłużej niż 5 dni od momentu dostarczenia kompletu dokumentów wraz z wnioskiem o zawarcie umowy.

Kolejną zaletą jest możliwość uzyskania auta po znacznie niższej cenie, niż jest to oferowane w salonach samochodowych. Dzieje się tak, gdyż firmy leasingowe mają większe możliwości wynegocjowania bardziej korzystnych rabatów u producenta czy importera, gdyż dokonują zakupów w dużych ilościach. Ponadto ubezpieczając dużą liczbę aut, firma leasingowa może wynegocjować niższe opłaty, co jest korzystne dla leasingobiorcy. Ubezpieczenie to jest przeważnie rozłożone na raty i w liczone w opłaty leasingowe.

Leasing konsumencki bez wpływu na podatek
Najistotniejszą wadą leasingu konsumenckiego jest brak możliwości obniżenia podstawy opodatkowania w podatku dochodowym o opłaty leasingowe. W przypadku, gdy leasingobiorcą jest przedsiębiorca, w zależności od rodzaju leasingu, kosztami podatkowymi są opłaty leasingowe lub odpisy amortyzacyjne od zakupionego auta. Leasing konsumencki nie stwarza niestety takich możliwości. Naturalną koleją rzeczy jest brak możliwości odliczenia VAT od leasingowanego auta, gdyż konsument nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Kolejną wadą jest brak własności leasingowanego auta. Do momentu wykupu należy on do firmy leasingowej. Tu dochodzi kwestia ubezpieczenia auta. Mimo, że firma leasingowa jest w stanie wynegocjować lepsze warunki ubezpieczenia, nie jest to korzystne rozwiązanie dla doświadczonych kierowców. Nie mogą oni bowiem skorzystać z przysługującym im za bezszkodową jazdę ulg. Ponadto po kilku latach korzystania z leasingowanego auta zniżki te przepadną. Dlatego warto rozważyć, czy ubezpieczenie leasingowanego auta na własną rękę nie jest korzystniejszym rozwiązaniem.

Dorota Kępka, księgowa Tax Care
Jerzy Toczyński, Tax Care

Dołącz do dyskusji: Leasing konsumencki: mimo licznych korzyści, mało popularny w Polsce

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl