SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Producent „Jednego z dziesięciu” z 3,2 mln zł przychodów i 25 tys. zł zysku. "Na rynku producentów zewnętrznych utrzymuje się duża konkurencja"

Spółka Euromedia TV, producent teleturniej „Jeden z dziesięciu”, w ub.r. osiągnęła wzrost wpływów sprzedażowych o 3,2 proc. do 3,21 mln zł, a jej zysk netto zmalał z 72,8 do 25,2 tys. zł. Prezes firmy narzeka na dużą konkurencję wśród producentów i to, że premierowe odcinki „Jednego z dziesięciu” są emitowane tylko przez 5 miesięcy.

Zeszłoroczne wpływy sprzedażowe Euromedia TV w całości pochodziły z realizacji teleturnieju „Jeden z dziesięciu”. Z początkiem ub.r. został on przeniesiony z TVP2, gdzie był emitowany przez 24 lata, do TVP1.

Według danych Nielsen Audience Measurement od września ub.r. do 11 lutego br. program śledziło przeciętnie 1,95 mln widzów, co dawało 14,24 proc. udziału w oglądalności tego pasma. Teleturniej jest pokazywany od poniedziałku do piątku.

- Premierowe odcinki programu są emitowane przez około 5 miesięcy w roku kalendarzowym, w pozostałych miesiącach TVP emituje powtórki programu, z tytułu których Spółka nie otrzymuje żadnego dodatkowego wynagrodzenia. Powoduje to zwiększenie kosztów dla Spółki, bowiem w okresie, gdy zawieszone jest zamawianie odcinków premierowych przez TVP, Spółka musi utrzymać znaczną część współpracowników w gotowości, jak również utrzymać biuro produkcyjne, gdyż sprawy organizacyjne dotyczące produkcji teleturnieju są realizowane przez ekipę produkcyjną przez cały rok kalendarzowy - skomentowała Anna Brzywczy, prezes Euromedia TV, w sprawozdaniu z działalności.

Pozostałe przychody operacyjne firmy podskoczyły w skali roku z 2,3 do 77,3 tys. zł. Na zeszłoroczną kwotę złożyło się przede wszystkim 69,5 tys. zł z rozchodu niefinansowych aktywów trwałych (w sprawozdaniu nie sprecyzowano, co konkretnie sprzedano). Z kolei wpływy finansowe zmalały z 6,5 do 2,4 tys. zł.

Dużo większy wzrost wpływów sprzedażowych Euromedia TV osiągnęło w 2017 roku - z 2,73 do 3,11 mln zł, czyli o 13,9 proc.

Mocno w górę koszty ogólnego zarządu, zmalał zysk

W ub.r. koszty ogólnego zarządu Euromedia TV wyniosły 309 tys. zł, co wobec 237,8 tys. zł oznacza wzrost 29,9 proc. Natomiast koszty wytworzenia sprzedanych produktów zwiększyły się o 4,9 proc. - z 2,8 do 2,94 mln zł.

W sprawozdaniu firma nie wyszczególniła, ile przeznaczyła na poszczególne kategorie wydatków operacyjnych.

Wynik sprzedażowy spółki pogorszył się z 66,1 tys. zł zysku do 42,6 tys. zł straty, a zysk operacyjny - z 67,1 do 34,7 tys. zł. Zysk brutto zmalał z 73,5 do 25,3 tys. zł, a zysk netto - z 72,8 do 25,2 tys. zł.

Do Anny Brzywczy należy 95,2 proc. udziałów firmy, a właścicielem pozostałych jest Andrzej Minko. Wspólnicy zdecydowali, że zeszłoroczny zysk zasili jej kapitał rezerwowy.

„Ryzyko wstępnych prac nad nowymi programami”

W sprawozdaniu Anna Brzywczy zaznaczyła, że na rynku producentów zewnętrznych utrzymuje się duża konkurencja, zmuszająca Euromedia TV „do podejmowania ryzyka i rozpoczynania kosztownych prac wstępnych związanych z pracami przygotowawczymi do nowych programów bez gwarancji ich sprzedaży, co powoduje konieczność angażowanie własnych środków finansowych”

Spółka nadal będzie skupiała się na produkcji programów telewizyjnych, chce się też rozwijać w kierunku realizacji filmów dokumentalnych.

W skali roku aktywa spółki zwiększyły się z 495,7 do 632,6 tys. zł, głównie dzięki wzrostowi należności krótkoterminowych za usługi z 215,1 do 514,1 tys. zł. Za to środki na rachunkach bankowych skurczyły się z 257,2 do 48,1 tys. zł. Firma miała jedynie 1,5 tys. zł aktywów trwałych, wobec 2,8 tys. zł rok wcześniej.

Kapitał własny Euromedia TV zwiększył się w ciągu roku z 284,4 do 309,6 tys. zł.

Ile zarabiają czołowi producenci telewizyjni?

W ub.r. Endemol Shine Polska, produkujący głównie programy i seriale telewizyjne, osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych o 36,9 proc. do 70,83 mln zł oraz 645 tys. zł zysku netto (wobec 858,3 tys. zł rok wcześniej). W pierwszej połowie br. firma wykonała już 83 proc. planu sprzedażowego na cały br., realizując m.in. nową edycję „Big Brothera”.

Spółka MTL Maxfilm, producent serialu „M jak miłość”, w ub.r. zanotowała wzrost przychodów o 4 proc. do 34,15 mln zł oraz 1,78 mln zł zysku netto (wobec 3,26 mln zł zysku rok wcześniej). Firma w ub.r. wyprodukowała też film „Miszmasz, czyli kogel mogel 3”, co spowodowało wzrost kosztów operacyjnych o 15,5 proc.

Przychody sprzedażowe firmy FremantleMedia Polska zmalały o 3,6 proc. do 40,95 mln zł, a jej wynik netto spadł z 2,71 mln zł zysku do 22,1 tys. zł straty. - Zmiana właściciela w TVN, a w konsekwencji inne podejście do repertuaru stacji, częste zmiany w TVP wpłynęły na nasz wynik sprzedaży, a co za tym idzie na wynik finansowy - przyznaje zarząd spółki.

Natomiast Rochstar osiągnął 52,13 mln zł przychodów sprzedażowych (57 proc. więcej niż rok wcześniej) oraz 3,78 mln zł zysku netto (wobec 2,32 mln zł w 2017 roku). Oprócz programów telewizyjnych i internetowych firma zrealizowała w ub.r. przedstawienie „100 lat niepodległości” dla NBP.

W przypadku Constantin Entertainment Polska, producenta m.in. programów „Kuchenne rewolucje” i „Nasz nowy dom” oraz serialu „Ukryta prawda”, przychody zmalały w ub.r. o 18,7 proc. do 31,83 mln zł, a zysk netto - z 5,69 do 4,72 mln zł.

Firma Media Corporation, po tym jak przestała produkować dla TVP teleturniej „Jaka to melodia?”, zanotowała w ub.r. spadek przychodów o 56,3 proc. do 5,19 mln zł. Jednocześnie obniżyła koszty operacyjne o 54,7 proc. do 5,12 mln zł, a jej zysk netto zmalał z 492,9 do 54,9 tys. zł.

Z kolei notowana na warszawskiej giełdzie ATM Grupa opublikowała już raport finansowy za pierwszy kwartał br. W pionie produkcji telewizyjnej zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 0,5 proc. do 39,72 mln zł i wzrost zysku EBITDA z 4,88 do 5,25 mln zł.

Dołącz do dyskusji: Producent „Jednego z dziesięciu” z 3,2 mln zł przychodów i 25 tys. zł zysku. "Na rynku producentów zewnętrznych utrzymuje się duża konkurencja"

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
gość
Czyli mamy rentowność na poziomie 0,78% - jakieś wnioski? Jeden oczywisty - duże koszty i mały zysk.
odpowiedź
User
Bolek
Jeden z dziesięciu premierowo jest przez 7 miesięcy: wrzesień-grudzień i marzec-maj. Jeden miesiąc to jedna edycja, dawniej było ich 6, bo już od początku grudnia szły powtórki. Tak naprawdę odkąd program jest 5 razy w tygodniu z zimową przerwą to produkują więcej odcinków rocznie, bo kiedyś były 2-3 emisje w tygodniu od września do czerwca, co dawało ok. 125 odcinków rocznie, teraz 147.
odpowiedź
User
Gość X
114.edycja od 2 września.
odpowiedź