SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Google Showcase od ponad dwóch lat w Polsce. Jak oceniają go wydawcy?

Program licencjonowania treści dla portali informacyjnych Showcase w Wiadomościach Google działa w Polsce już od ponad 2,5 roku. Jakie oceny zbiera od wydawców? Czy to się im opłaca? Otwarcie chcą mówić o tym tylko nieliczni wydawcy. 

Panele Google Showcase, fot. grafika własna Panele Google Showcase, fot. grafika własna

Program i platforma Google Showcase działa w Polsce od lutego 2022 roku. Gigant technologiczny w jej ramach płaci wydawcom za korzystanie z ich treści. Po ich stronie jest natomiast selekcja i opracowanie do publikacji paneli z wyborem artykułów najbardziej interesujących czytelników.  

Umowy licencyjny w ramach Google Showcase koncern podpisał z ponad dwudziestoma wydawcami, do których należy łącznie prawie 50 serwisów. Na tej liście są m.in. Gremi Media, Antyweb, Spidersweb, 300polityka, naTemat, Grupa Defence24, OKO.press, PMPG Polskie Media, Polska Press, Wirtualnemedia.pl czy serwisy Stowarzyszenia Mediów Lokalnych. Nie przystąpili do niego do tej pory najwięksi wydawcy internetowi – jak Wirtualna Polska, Ringier Axel Springer, Agora, Interia, Infor czy portale nadawców telewizyjnych i radiowych (TVP, TVN, Polsat, Bauer, ZPR Media).

Zobacz: Google porozumiał się ws. mediów z władzami Kalifornii. Dziennikarze oburzeni 

Już w momencie wprowadzania programu pojawiały się głosy, że jest to wyprzedzający ruch koncernu w obliczu nadciągających regulacji w związku z wdrożeniem dyrektywy DSM (w Polsce prawo przyjęto dopiero w sierpniu tego roku).

- Nie jest prawdą, że udział w programie Showcase w jakikolwiek sposób wyklucza przyszłe rozmowy na temat wykorzystania fragmentów treści objętych regulacjami dyrektywy o prawach autorskich. Jak pokazują przykłady z innych krajów, Showcase to usługa atrakcyjna także dla największych i najbardziej znanych wydawców, którzy stawiają na rozwój w internecie - wyjaśniała w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Magdalena Kotlarczyk, szefowa polskiego oddziału Google.

Google Showcase okiem wydawców. Słodko-gorzki obrazek

Zapytaliśmy kilkunastu wydawców o ocenę swojego zaangażowania w Google Showcase. Interesowało nas, czy nakład pracy dziennikarzy w program jest adekwatny do zysków – zarówno finansowych, jak to ruchu na stronach. Większość nie odpowiedziała na nasze pytania.

Głos jako jeden z nielicznych zabrał prezes Gremi Media Maciej Maciejowski. – Jesteśmy zadowoleni ze współpracy z Google, który w przeciwieństwie do innych Big Tech prowadzi dialog i współpracę z wydawcami. Liczymy na kontynuację tej współpracy – oświadczył w przesłanym komentarzu.

Zadowoleni z zaproszenia do  Google Showcaase są wydawcy lokalni zrzeszeni w Stowarzyszeniu Mediów Lokalnych. Jak mówi Patryk Ślęzak, lokalny wydawca i członek zarządu SML, trudno oszacować wpływ Google Showcaase na ruch w lokalnych portalach.

– Z rozmów na forum naszego stowarzyszenia wynika jednak, że jest to wpływ pozytywny i daje dodatkowy ruch tak potrzebny serwisom lokalnym wobec radykalnych spadków ruchu z Facebooka. Jednocześnie widzimy pozytywny wpływ na pozycjonowanie naszych newsów w usłudze Google News – komentuje dla Wirtualnemedia.pl Ślęzak, dodając iż to tylko jeden z elementów ich współpracy z koncernem. – Na współpracę z Google przy Showcase patrzymy jako jeden z elementów szerszej kooperacji - platforma wspiera także organizowany przez nas konkurs dziennikarski i finansuje szkolenia poprawiające kompetencje wydawców lokalnych – mówi nam członek zarządu SML.

Nasz rozmówca nie wypowiada się jednoznacznie o finansowej opłacalności z obecności w programie Google. - Media lokalne są w bardzo trudnej sytuacji finansowej dlatego każda forma wsparcia ma znaczenie dla przetrwania całego sektora mediów. Tym bardziej, że dzięki prostemu panelowi dodawania informacji do systemu Showcase, nie jest działanie mocno obciążające czasowo dla zespołów redakcyjnych – komentuje Patryk Ślęzak.

Przedstawiciel Stowarzyszenia Mediów Lokalnych generalnie na plus ocenia współpracę z Google. 

Wydawcy, którzy uczestniczy w pierwszej rundzie projektu, podjęli decyzję o przedłużeniu umów z Google na kolejny rok. Tym bardziej, że udział w projekcie nie koliduje w żaden sposób z naszymi prawami do wpływów z tytułu wdrożonej niedawno dyrektywy – podsumowuje Patryk Ślęzak.

Zobacz: Google wdraża sztuczną inteligencję do wyszukiwarki w kolejnych krajach

W mniej pozytywnym tonie wypowiada się o Google Showcase jeden z dużych wydawców ogólnopolskich, który poprosił naszą redakcję o anonimowość. W jego perspektywie trudno mówić o szczególnych benefitach dla mediów z uczestnictwa w programie. 

"Na przykład – jeśli chodzi o źródło ruchu na stronie, wpływ Gooogle Showcase jest „znikomy w porównaniu do innych źródeł, zwłaszcza tych google'owkisch jak Discover czy Search. W porównaniu do nich nie ma właściwie żadnego przełożenia na ruch. Średnio sam Showcase odpowiada za ok. 1 procent naszego trafficu” – zdradza wydawca.

Dalej nasz rozmówca pytany o ilość włożonej w obsługę programu pracy vs. zyski finansowe dla mediów, opisuje: „[Zysk] Jest adekwatny do nakładów na jego operacyjną obsługę, natomiat nie jest w ogóle adekwatny do, czego nie widać, czyli typowo dziennikarskiej pracy, która jest konieczna do przygotowania tych tekstów. Tego, ile czasu zajmuje przygotowanie artykułów przez grupę piszących dla nas dziennikarzy. Nie jest adekwatny do tego co Google – zwłaszcza w ostatnim czasie – wyczynia z wydawcami i tego co robi i planuje robić z treściami przygotowywanymi przez dziennikarzy”.

Umowa z Google „nie zmienia dla nas niczego w kontekście dyrektywy o prawie autorskim, która niedawno została w końcu przegłosowana i w ramach której będziemy – podobnie jak wszyscy wydawcy – z Google negocjować odpowiednie stawki za korzystanie z naszych treści” – podsumowuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl ogólnopolski wydawca.

Dołącz do dyskusji: Google Showcase od ponad dwóch lat w Polsce. Jak oceniają go wydawcy?

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
felartis
Niech zamkną się za paywallami i żyją z czytelników.
Są tak poczytni, że dadzą radę, z palcem w nosie.
3 0
odpowiedź