Globalne statystyki sprzyjają debiutowi Tauronu
Młode spółki na europejskich parkietach zachowują się w ostatnich miesiącach wyraźnie lepiej niż te, które są notowane na giełdach od długiego czasu. W dyskusji o atrakcyjności oferty publicznej walorów Tauronu to czynnik działający na plus.
Indeks DJ Stoxx IPO, w którym uwzględnia się spółki przez pierwsze 3 miesiące notowań na giełdzie, od końca grudnia 2009 r. do końca maja tego roku przyniósł 6,6% zysku podczas gdy złożony z 600 największych firm ze Starego Kontynentu DJ Stoxx 600 poszedł w dół o 3,5%. Lepiej od tego ostatniego indeksu wypadają również wskaźniki bazujące na kursach przedsiębiorstw z pierwszych 12 miesięcy oraz 60 miesięcy obecności na parkiecie. Przyniosły odpowiednio 0,7% zysku i 1,4% straty. Porównywalne zmiany z indeksem DJ Stoxx 600 notuje natomiast Bloomberg IPO Index, biorący pod uwagę notowania spółek z całego świata z pierwszych 12 miesięcy obecności na rynku akcji.
Najwięcej debiutów w regionie Azji i Pacyfiku
Z danych Renaissance Capital wynika, że w tym roku na świecie przeprowadzono 184 oferty publiczne o wartości większej niż 100 mln USD. Ich łączna wartość sięgnęła przeszło 76 mld USD. Blisko dwie trzecie z nich przypadło na region Azji i Pacyfiku, niecała jedna piąta na Amerykę Północną, a ponad jedna dziesiąta na Europę. Pod względem liczby przeprowadzonych dużych ofert publicznych przodują Chiny z 87 spółkami, które sprzedawały akcje. Na kolejnym miejscu są Stany Zjednoczone (29), potem Hong Kong (10), Wielka Brytania (8), Brazylia (7), Indie i Korea (po 5). Natomiast jeśli pod uwagę wziąć wartość ofert, to wśród najbardziej liczących się rynków znajduje się Polska. Wyprzedzają nas Chiny z ofertami o wartości przeszło 23 mld USD, Japonia (11,4 mld USD), Korea (6,7 mld USD), USA (6 mld USD), Hong Kong (4,7 mld USD), Wielka Brytania (4,1 mld USD) oraz Brazylia (2,7 mld USD). Gorzej od naszego kraju w tym zestawieniu wypadają Niemcy (2,1 mld USD), Kanada (1,9 mld USD), Hiszpania ( 1,8 mld USD), czy Indie (1,4 mld USD). IPO Tauronu przesunie nas w obu klasyfikacjach w górę.
Sektor użyteczności publicznej mało aktywny
W klasyfikacji sektorowej w rankingu firm sprzedających akcje na rynku pierwotnym przodują branże technologiczna oraz finansowa (zarówno pod względem liczby, jak i wartości transakcji). Natomiast w skali globalnej niewiele firm zaliczanych, tak jak Tauron, do sektora użyteczności publicznej chce wejść na giełdy. Przypada na nie mniej niż 3% wszystkich IPO.
Specyfiką globalnych ofert publicznych w tym roku jest wysoki odsetek firm, którym nie udało się sprzedać walorów po cenie z wyznaczonego przedziału cenowego i ostatecznie musiały zadowolić się niższymi wpływami. Było ich aż 44% wobec 39% w najgorszym pod tym względem w tym wieku 2008 r. I tak tegoroczny wynik jest znacznie lepszy niż zapowiadały to pierwsze tygodnie tego roku, kiedy kłopoty z uzyskaniem zakładanej ceny emisyjnej miało blisko dwie trzecie spółek.
Trzy czwarte ofert pozwoliło zarobić
Niższe ceny przekładają się natomiast na znaczące przebicia podczas debiutu giełdowego. Szacuje się go średnio na blisko 24% w I kwartale tego roku. Dla porównania w trzech ostatnich miesiącach 2009 r. było to ponad 24%. Trzy czwarte ofert pozwalało zarobić na wejściu walorów na giełdę.
20-proc. dyskonto w przypadku Tauronu
Globalne statystyki sprzyjają zatem debiutowi Tauronu. Podobnie jest z wycenami analityków, które oceniają wartość spółki wyraźnie wyżej niż zostały ustalone górne widełki cenowe. Przy cenie 70 groszy za akcję cała spółka będzie warta nieco ponad 10 mld zł. Średnia z wycen sięga zaś 12,48 mld zł. To daje dyskonto rzędu 20%. W ostatnich latach tak dużą różnicę między średnią z wycen fundamentalnych a ceną emisyjną notowaliśmy w przypadku WSiP (22,7%), Ciechu (28,6%), Polic (16,3%) i ZA Tarnów (16,5%). W dwóch pierwszych przypadkach mieliśmy duże przebicia na debiucie, ale w dwóch pozostałych tak dobrze już nie było. Żadna z tych spółek w ciągu pierwszych 6 miesięcy obecności na giełdzie nie zdołała choćby wyrównać z tak wyliczonej średniej z wycen biur maklerskich.
Zmiany indeksów IPO w % | ||||||
Indeks | I-V 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | Średnia 2006-2009 |
DJ Stoxx Europe IPO (3 miesiące) | 6,6 | 77,9 | -70,5 | -3,7 | 29,5 | 8,3 |
DJ Stoxx Europe IPO (12 miesięcy) | 0,7 | 102,9 | -63,1 | 4,4 | 34,3 | 19,6 |
DJ Stoxx Europe IPO (60 miesięcy) | -1,4 | 44,5 | -58,6 | -0,3 | 32,6 | 4,6 |
DJ Stoxx 600 | -3,5 | 28 | -45,6 | -0,2 | 17,8 | 0,0 |
Katarzyna Siwek
Home Broker Doradcy Finansowi
Dołącz do dyskusji: Globalne statystyki sprzyjają debiutowi Tauronu