„Gazeta Polska” i „W Sieci” dużo więcej z reklam, najbardziej w dół „Polityka” i „Tygodnik Powszechny”
W pierwszej połowie br. wzrosły wpływy reklamowe tygodników opinii określanych jako prawicowe. Blisko trzykrotnie więcej w skali roku zarobiła „Gazeta Polska”. Zmalały natomiast przychody „Polityki”, „Tygodnika Powszechnego”, „Newsweek Polska” i „Wprost”.
W okresie od stycznia do czerwca br. największe wpływy z reklam miał tygodnik „Wprost” (AWR „Wprost”), który zarobił 59,7 mln zł - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (na podstawie danych cennikowych netto, bez rabatów). Pismo zachowało pozycję lidera mimo spadku przychodów rok do roku o 3,2 proc.
Także tygodnikowi „Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska) udało się utrzymać – mimo spadku o 7,9 proc. - dotychczasową drugą lokatę na reklamowym podium. Ten tytuł zarobił w tym roku na reklamach 52,8 mln zł wobec 57,4 mln zł w analogicznym okresie ub.r.
Trzecie miejsce zachowała „Polityka” (spółka Polityka) z wpływami w wysokości 32,4 mln zł (spadek o 14,6 proc.).
W omawianym okresie rosły wpływy z reklam tygodników określanych jako prawicowe. Największy wzrost zanotowała „Gazeta Polska” (Niezależne Wydawnictwo Polskie). W tym piśmie reklamodawcy wydali w miniony półroczu 4,1 mln zł, czyli o 287,2 proc. więcej niż przed rokiem.
O 38,5 proc. więcej zarobił tygodnik „W Sieci” wydawany przez spółkę Fratria (prawie 18 mln zł), a przychody reklamowe „Do Rzeczy” (Orle Pióro) wzrosły o 14,4 proc. (do 26,9 mln zł).
W „Przeglądzie” reklamodawcy wydali o 3,3 proc. więcej (1,7 mln zł), zaś zainteresowanie reklamą w „Tygodniku Powszechnym” było nieco niższe niż rok temu. Ten tytuł zarobił 3,4 mln zł, czyli 10,2 proc. mniej w skali roku.
Wzrost wpływów z reklam takich pism jak „Gazeta Polska”, „Do Rzeczy” i „W Sieci” wynika w sporym stopniu z tego, że w pismach tych znacząco swoją obecność reklamową zwiększyły duże spółki Skarbu Państwa, takie jak np. PZU, PKO BP czy Totalizator Sportowy.
Wpływy reklamowe wybranych tygodników opinii |
|||
(dane cennikowe Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-VI 2015 |
I-VI 2016 |
zmiana proc. |
WPROST |
61 709 761 zł |
59 718 933 zł |
-3,2 |
NEWSWEEK POLSKA |
57 363 915 zł |
52 808 665 zł |
-7,9 |
POLITYKA |
37 876 975 zł |
32 359 400 zł |
-14,6 |
Do RZECZY |
23 543 168 zł |
26 934 617 zł |
14,4 |
W SIECI |
12 974 605 zł |
17 967 923 zł |
38,5 |
GAZETA POLSKA |
1 061 743 zł |
4 110 721 zł |
287,2 |
TYGODNIK POWSZECHNY |
3 820 557 zł |
3 432 595 zł |
-10,2 |
PRZEGLĄD |
1 597 800 zł |
1 650 600 zł |
3,3 |
Dołącz do dyskusji: „Gazeta Polska” i „W Sieci” dużo więcej z reklam, najbardziej w dół „Polityka” i „Tygodnik Powszechny”