Covid-19 wzmocnił zjawisko patriotyzmu konsumenckiego
Polskość produktu czy marki zachęca do zakupu już co dziewiątego polskiego konsumenta - wynika z badania Open Research. W roku pandemii koronawirusa już 91 proc. Polaków interesuje się pochodzeniem kupowanych produktów i marek.
Z badania przeprowadzonego pod koniec lipca przez Open Research br. wynika, że Polacy są patriotami na zakupach jeszcze bardziej niż w latach ubiegłych i chcą wiedzieć skąd pochodzi produkt, który kupują.
Prawie co drugi kupujący (47 proc.) deklaruje się jako zdecydowany patriota/ patriotka w tym zakresie, 44 proc. jest raczej zainteresowanych krajem pochodzenia kupowanego towaru, a tylko 9 proc. badanych nie interesuje się tym, skąd pochodzi nabywany produkt.
Dziewięć na dziesięć przebadanych osób twierdzi, że polskość marki zachęca ich do zakupu danego produktu.
Najbardziej pochodzeniem nabywanych rzeczy interesują się młodzi ludzie w wieku 20-30 lat, mniejsze zainteresowanie występuje wśród osób starszych. Większość konsumentów w Polsce coraz częściej sprawdza skąd pochodzi produkt, który wkładają do koszyka. 43 proc. konsumentów zawsze to sprawdza.
Polskość produktu zachęca do zakupu już co 9. Polaka - to o 17 proc. więcej niż w poprzednim pomiarze.
Polacy patriotami na zakupach
Znaczenie polskości produktu dla konsumentów jest szczególnie duże w kategorii spożywczej – ponad 80 proc., w przypadku kosmetyków, odzieży i obuwia oraz leków to ok. 60 proc. Kosmetyki i leki bez recepty notują duży wzrost chęci zakupu polskich produktów w porównaniu do ubiegłych lat. Mniejsze znaczenie pochodzenia produktu z Polski ma znaczenie w przypadku sprzętu RTV i AGD.
Z jakiego powodu wspieramy polskie produkty? Najważniejsze są: dobra jakość, wsparcie gospodarki i wsparcie polskich firm. Szczególnie młodzi ludzie wspierać chcą w ten sposób polskie firmy i gospodarkę, starsi respondenci wskazują na wysoką jakość, zdrowie, czystość i ekologiczność polskich wytworów.
Nowością jest duma z polskich produktów – szczególnie silna wśród mężczyzn w Polsce, zarówno młodych, jak i starszych. Cena polskich produktów jest mniej istotna – tylko 8 proc. kieruje się nią dokonując wyboru zakupowego.
Badanie przeprowadzono w lipcu br. na reprezentatywnej próbie Polaków; N=814. Metoda: Omnibus techniką on-line, według wystandaryzowanego kwestionariusza.
Dołącz do dyskusji: Covid-19 wzmocnił zjawisko patriotyzmu konsumenckiego