CD Projekt kupuje studio Digital Scapes, chce też zarabiać na rozgrywkach online. „Cyberpunk 2077” na nowe konsole w drugim półroczu
Producent gier CD Projekt poinformował, że podpisał w poniedziałek list intencyjny określający warunki przejęcia kanadyjskiego studia deweloperskiego Digital Scapes. Jego pracownicy mają dołączyć do trzech zespołów deweloperskich CD Projekt. Firma zapowiedziała, że wersja gry „Cyberpunk 2077” na konsole nowej generacji pojawi się w drugiej połowie br. Strategię negatywnie odebrali inwestorzy - w środę rano kurs CD Projekt malał o ok. 13 proc.
- Dobrze znamy zespół Digital Scapes, to nasz zaufany partner. Od trzech lat intensywnie z nimi pracujemy i mamy do nich pełne zaufanie. Digital Scapes wniosło w „Cyberpunka 2077” ogrom pracy, pomagając przy rozwijaniu gry i usprawnianiu rozmaitych funkcjonalności. Nowy zespół, oprócz ogólnego wkładu w nasze projekty, pomoże nam udoskonalić naszą technologię i pogłębić zakres kompetencji w tym obszarze - zapowiedział w komunikacie CD Projekt Paweł Zawodny, szef produkcji i chief technology officer w CD Projekt Red.
Nie podano kwoty transakcji. Z punktu widzenia CD Projekt jest na tyle mało znacząca, że firma nie opublikowała komunikatu giełdowego na ten temat.
Pracownicy Digital Scapes dołączą do zespołów CD Projekt
Digital Scapes zatrudnia kilkunastu twórców gier różnych specjalności, w tym specjalizujących się w projektowaniu rozgrywki wieloosobowej, programowaniu i animacji na wszystkie główne platformy.
W komunikacie zapowiedziano, że pracownicy Digital Scapes dołączą do trzech zespołów deweloperskich CD Projekt: w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu.
- Cieszy nas perspektywa dołączenia do studia, które tworzy tak urzekające i rozbudowane gry, jak trylogia Wiedźmińska i Cyberpunk 2077. Wierzymy, że nasz wkład w obszary rozgrywki i technologii sprawi, że kolejne wspólne produkcje będą jeszcze bardziej atrakcyjne. Będąc Kanadyjczykiem z polskimi korzeniami, osobiście czerpię ogromną satysfakcję z budowania mostów pomiędzy kanadyjską a polską branżą gier - komentuje Marcin Chady, szef Digital Scapes
CD Projekt od 2022 roku chce tworzyć nowe projekty AAA
We wtorek po południu CD Projekt opublikował aktualizację swojej strategii. Oparł ją na trzech założeniach: rozwoju studia deweloperskiego CD Projekt Red, głównych marek i działalności w internecie.
W CD Projekt Red zapowiedziano transformację wiążącą się m.in. „ze zmianą filozofii i sposobu tworzenia gier z segmentu AAA, wdrożeniem bardziej elastycznego procesu produkcji umożliwiającego równoległy rozwój produktów w obrębie dwóch głównych marek, zmianami zarządzania i środowiska pracy skoncentrowanego na rozwoju zespołu i wspieraniu talentów oraz zmianą podejścia do komunikacji z graczami”.
CD Projekt ogłosił, że od 2022 roku chce pracować jednocześnie nad więcej niż jednym projektem gry z kategorii AAA. Więcej informacji na ten temat nie podał.
„Wiedźmin” i „Cyberpunk” nie tylko jako gry
Firma chce, żeby jej główne marki „Wiedźmin” i „Cyberpunk” byłe obecne na rynku nie tylko jako gry wideo, lecz także w innych obszarach (seriale, filmy, gry mobilne, gadżety). - Co w konsekwencji powinno zmaksymalizować zasięg, rozpoznawalność i siłę marek - zaznaczono.
W zakresie biznesu internetowego CD Projekt zapowiedział „zmianę długofalowego podejścia do elementów sieciowych w produkcjach Grupy Kapitałowej i uczynienie z nich ważnej części portfolio tytułów, przy jednoczesnym wykorzystaniu GOG GALAXY do wspierania rozwoju i komunikacji społeczności graczy na całym świecie”.
Firma planuje też zmienić strategię działań reklamowych. - Kolejne kampanie marketingowe mają być znacznie krótsze, a materiały promocyjne będą publikowane bliżej premiery danego tytułu i będą prezentować nagrania z poszczególnych platform, na których gry zostaną wydane. Zmienia się również podejście spółki wobec zapowiadania nowych produkcji studia - każdego roku CD Projekt przedstawi plan aktywności na najbliższe kwartały - deklaruje.
„Cyberpunk 2077” z dodatkami i na nowych konsolach, być może jako gra mobilna
Firma potwierdziła, że w br. oprócz kolejnych aktualizacji i patchów do „Cyberpunka 2077” pojawią się darmowe dodatki cyfrowe (DLC). Na drugie półrocze planowana jest premiera gry w wersji na konsole nowej generacji Xbox Series X i PlayStation 5.
Zapowiedziała też wprowadzenie do gry „elementów rozgrywki online”, a także „rozbudowę w oparciu o inne kategorie rozrywki (m. in. seriale TV, muzyka, merchandising) oraz współpracę z innymi markami”.
Długofalowe rozważania obejmują m.in. gry mobilne oraz produkcje filmowe osadzone w świecie "Cyberpunk 2077".
Ponadto firma chce ponadto wydać grę mobilną „The Witcher: Monster Slayer”, rozwijać dalej „Gwinta” oraz wydać wersję „Wiedźmina 3” na konsole nowej generacji.
Zwiastun „The Witcher: Monster Slayer” opublikowano pod koniec sierpnia ub.r., za produkcję gry odpowiada należąca do CD Projekt spółka Spokko.
– Gry RPG dla pojedynczego gracza były, są i będą naszym priorytetem. Widzimy jednak ogromny potencjał zarówno ‚Wiedźmina’, jak i ‚Cyberpunka’ – i chcemy go wykorzystać na innych polach, w nowych dla nas mediach i formatach. Naszym celem jest dostarczanie jeszcze większej ilości rozrywki, wprowadzając nasze postacie i światy do świadomości nowych grup odbiorców – skomentował Michał Nowakowski, członek zarządu CD Projekt odpowiedzialny za rozwój biznesu.
„Przemyślane” dzielenie się zyskami z akcjonariuszami
CD Projekt zapowiada w zaktualizowanej strategii, że będzie w sposób "przemyślany" dzielił się zyskami z akcjonariuszami. Spółka nie podała w prezentacji więcej szczegółów dotyczących polityki dywidendowej.
Firma zapowiada też akwizycje zwiększające możliwości technologiczne, a produkcja gier ma być finansowana ze środków własnych.
Poprzednio CD Projekt wypłacił dywidendy w 2019 i 2017 roku - przekazał akcjonariuszom po 100,93 mln zł (1,05 zł na akcję).
Słaba premiera „Cyberpunka”, gry nadal nie ma w PlayStation Store
"Cyberpunk 2077" trafił do sprzedaży 10 grudnia ub.r. Szybko okazało się, że gra bardzo słabo działa na konsolach poprzedniej generacji, a sporo błędów jest także w wersji na komputery.
Tydzień po premierze Sony i CD Projekt poinformowały, że "Cyberpunk 2077" został tymczasowo wycofany ze sklepu PlayStation Store, a wszyscy jego użytkownicy będą mogli oddać grę i otrzymać zwrot pieniędzy. Równocześnie Microsoft zapowiedział, że wprowadza do odwołania pełny zwrot kosztów zakupu cyfrowej wersji "Cyberpunka 2077" w Microsoft Store każdemu zainteresowanemu użytkownikowi. CD Projekt powtórzył swoją deklarację, że do 21 grudnia będzie oddawał pieniądze wszystkim użytkownikom, którzy chcą zwrócić "Cyberpunka 2077".
CD Projekt poinformował, że do niedzieli 20 grudnia włącznie według szacunkowych danych sprzedano ponad 13 mln egz. gry "Cyberpunk 2077", po uwzględnieniu bezpośrednich zwrotów do firmy.
13 stycznia opublikowano nagranie wideo, w którym wiceprezes spółki Marcin Iwiński wyjaśnił, z czego wynikały problemy z działaniem "Cyberpunka 2077" na konsolach poprzedniej generacji oraz zapowiedział dwa duże pakiety poprawek (tzw. patche) do gry.
Pierwszy patch do „Cyberpunka 2077” został udostępniony pod koniec stycznia. Wcześniej CD Projekt opublikował kilka mniejszych poprawek, tzw. hotfixów, do gry. Kolejny patch pojawił się w poniedziałek.
CD Projekt na giełdowej huśtawce, spadek po publikacji strategii
Rekordowo drogie akcje CD Projekt były na początku grudnia, na kilka dni przed premierą „Cyberpunka 2077”. W szczycie kurs wynosił 464 zł.
Niskie oceny gry na konsolach starej generacji i wycofanie jej z PlayStation Store spowodowały, że walory spółki mocno potaniały, 21 grudnia płacono za nie już tylko 256 zł. Na krótko kurs podskoczył (do 365 zł) pod koniec stycznia, kiedy jej akcje kupowali inwestorzy indywidualni umawiający się na forach do inwestycji w kontrze wobec funduszy grających na spadki (w konsekwencji fundusze shortujące akcje CD Projekt musiały sprzedać część posiadanych walorów).
W lutym i marcu kurs firmy systematycznie malał, w zeszły piątek na koniec sesji wynosił 212 zł, o 49,5 proc. mniej niż w piku na początku grudnia.
W poniedziałek akcje CD Projekt podrożały o ponad 13 proc. przy obrotach w wysokości 484,3 mln zł, co stanowiło prawie połowę obrotów w WIG20 (1,2 mld zł). Natomiast we wtorek kurs spółki zmalał o 9,1 proc., handlowano jej walorami o łącznej wartości 381,5 mln zł.
W środę rano akcje CD Projekt traciły ponad 13 proc., tylko w ciągu pół godziny obroty przekroczyły 200 mln zł.
Atak hakerski opóźnia wyniki finansowe CD Projekt
Wskutek ataku hakerskiego firma przełożyła z 30 marca na 19 kwietnia publikację sprawozdania finansowego za cały ub.r.
Dotychczas firma podała wyniki finansowe za pierwsze trzy kwartały ub.r. Tylko w trzecim kwartale ub.r. osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych z 92,87 do 104,52 mln zł i zysku netto z 14,89 do 23,38 mln zł. Na koniec września jej wpływy z przedsprzedaży, głównie „Cyberpunka 2077”, wynosiły już 270,61 mln zł.
Dołącz do dyskusji: CD Projekt kupuje studio Digital Scapes, chce też zarabiać na rozgrywkach online. „Cyberpunk 2077” na nowe konsole w drugim półroczu
I to by bolo na tyle.
Słychać wycie? Pewnie wiatr za oknem!