BZ WBK osiem razy więcej na reklamę, Plus i Play ponad 100 proc. w górę (TOP 10 reklamodawców)
W październiku br. cennikowe wydatki reklamowe (bez internetu) Banku Zachodniego WBK były prawie ośmiokrotnie większe niż rok wcześniej, a budżety operatorów sieci Plus i Play - ponad dwa razy wyższe. Wzrosły też wydatki liderującego Aflofarmu.
BZ WBK w październiku br. cennikowo na reklamy w mediach innych niż internet przeznaczył 47,15 mln zł, podczas gdy rok wcześniej jego wydatki wyniosły tylko 6,03 mln zł - wynika z danych Kantar Media opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl. Oznacza to, że budżet reklamowy banku wzrósł w skali roku aż o 682 proc.
Zwiększone wydatki BZ WBK wynikają z prowadzonej od początku października kampanii z udziałem Kevina Spacey’ego, zapowiadanej jako największa akcja marketingowa w historii banku. W październikowych spotach Spacey reklamował Konto Godne Polecenia, aplikację mobilną i kredyt dla firm oferowane przez bank (przeczytaj więcej i zobacz spoty), a od połowy listopada wspiera promocję świąteczną (obejrzyj to).
Wśród telekomów największe wzrosty wydatków reklamowych zanotowały Polkomtel (operator sieci Plus) i P4 (operator Play). Pierwszy w październiku cennikowo przeznaczył na reklamy o 29,94 mln zł więcej niż rok wcześniej (to 174,5 proc. w górę), a drugi - o 21,05 mln więcej (102,4 proc. w górę). Jesienią Polkomtel mocno reklamował internet mobilny w Plusie, porównując go z Neostradą, co wywołało zarzuty ze strony Orange oddalone przez sądy (więcej na ten temat). Natomiast P4 z udziałem celebrytów promował odświeżone taryfy w Play, zapowiadając uruchomioną w tej sieci w połowie listopada usługę szybkiego internetu mobilnego - 4G LTE.
Mocno zwiększyły się też cennikowe wydatki PTK Centertela, operatora Orange - o 28,96 mln zł, co oznacza 170,4 proc. w górę. Przy czym jednocześnie budżet Telekomunikacji Polskiej zmalał w skali roku z 32,19 mln zł do zaledwie 4,05 mln zł. Przepływy wydatków reklamowych między firmami są związane z przygotowaniami do ich fuzji - od początku 2014 roku będą działać razem jako Orange Polska (przeczytaj o tym więcej).
Będący zdecydowanie największym reklamodawcą na naszym rynku Aflofarm Farmacja Polska w październiku cennikowo przeznaczył na reklamy 101,14 mln zł, o 20,75 mln zł więcej niż rok wcześniej (to wzrost o 25,8 proc.). W górę poszły też wydatki drugiej firmy farmaceutycznej w czołówce, USP Zdrowie - o 11,9 mln zł (wzrost o 35 proc.).
>>> Aflofarm wrócił z reklamami do radia, ale nie kosztem telewizji
Niewielkie spadki cennikowych budżetów reklamowych zanotowały natomiast koncerny z sektora FMCG: Procter & Gamble DS Polska (o 485 tys. zł, czyli o 0,8 proc. w dół) oraz Ferrero Polska (o 531 tys. zł, czyli o 0,9 proc. w dół). Z kolei wydatki Metro Group (właściciela sieci Real, Media Markt, Saturn i Metro & Makro Cash and Carry) zmalały o 896 tys. zł (to spadek o 2,5 proc.).
Cennikowe wydatki reklamowe (bez internetu, dane Kantar Media) |
||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
X.2013 |
X.2012 |
Aflofarm Farmacja Polska |
101 138 424 zł |
80 385 405 zł |
Procter & Gamble DS Polska |
61 905 816 zł |
62 390 730 zł |
Ferrero Polska |
57 850 409 zł |
58 381 905 zł |
Bank Zachodni WBK |
47 155 730 zł |
6 032 945 zł |
Polkomtel |
47 096 331 zł |
17 159 546 zł |
L'Oreal Polska |
45 827 034 zł |
32 737 695 zł |
USP Zdrowie |
45 809 385 zł |
33 919 945 zł |
PTK Centertel |
45 113 059 zł |
16 147 316 zł |
P4 |
41 620 767 zł |
20 565 649 zł |
Metro Group |
34 726 748 zł |
35 623 216 zł |
wszyscy reklamodawcy |
3 049 770 324 zł |
2 601 919 587 zł |
Dołącz do dyskusji: BZ WBK osiem razy więcej na reklamę, Plus i Play ponad 100 proc. w górę (TOP 10 reklamodawców)