Branża social mediowa podsumowuje 2020 rok, prognozuje trendy na 2021
W kolejnej części podsumowania 2020 roku w mediach społecznościowych o najważniejszych wydarzeniach, zjawiskach i trendach minionego roku oraz prognozach na rozpoczęty mówią portalowi Wirtualnemedia.pl menedżerowie m.in. z Gazeta.pl, grupy LTTM, They.pl, Artegence i Ideo Force.
Sylwia Olczak, head of social media Gazeta.pl
Wydarzenie roku
Strajk Kobiet. Ogromna mobilizacja Polek i Polaków w ramach sprzeciwu wobec orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Doskonale było widać ją w internecie, gdzie rozgrzała także media społecznościowe, po wielomiesięcznej pandemicznej stagnacji. Nie było w tym roku innego tak ważnego i angażującego wydarzenia, które moglibyśmy obserwować w mediach, gdzie relacje użytkowników na Facebooku, Twitterze i Instagramie wyprzedzały relacje dziennikarzy na portalach. To uczestnicy protestów najlepiej relacjonowali, jak wyglądały spacery, banery, blokady ulic, legitymowanie i rozpylanie gazu w ich kierunku. Tym żyły nie tylko nasze stories, ale cała Polska.
Porażka / rozczarowanie / kryzys roku
Największe rozczarowanie tego roku to według mnie celebryci i influencerzy, którzy - mając ogromne zasięgi i przestrzeń - wykorzystali je w czasie pandemii w nieodpowiedzialny i szkodliwy sposób. Propagowanie nieprawdziwych informacji, imprezy w czasie lockdownu, pokazywanie swoim, często bardzo młodym fanom, jak nie noszą maseczek, prowadzą samochód, nagrywając stories i tak dalej. A to tylko namiastka tego, co dobitnie pokazał ten rok. Swoje ogromne zasięgi mogli wykorzystać naprawdę pożytecznie w tak trudnym dla wszystkich czasie.
Trend roku / człowiek roku
Wsparcie i solidarność. Jeszcze nigdy media społecznościowe nie były tak potrzebne i skuteczne w pomaganiu. To nie tylko grupa "Widzialna ręka" i jej lokalne wersje, ale też wiele innych grup w całej Polsce, na których codziennie ludzie dają sobie przeróżne wsparcie. Wyjście z psem, bo ktoś jest na kwarantannie? Nie ma problemu, zawsze ktoś się znajdzie. Trzeba wykupić leki? Nie ma sprawy! Porady prawne, wypożyczenie termosów, informacja, gdzie można dzisiaj zjeść ciepły posiłek, a gdzie kupić tani sprzęt do nauki zdalnej - można tak wymieniać jeszcze bardzo długo. Niezwykła mobilizacja, niesamowite wsparcie, serce roście!
Jak pandemia wpłynęła na branżę
Pandemia była dużym wyzwaniem także w mediach społecznościowych, szczególnie w zakresie wiarygodności informacji. To właśnie na Facebooku, Instagramie i Twitterze użytkownicy zamiast wiarygodnych wiadomości znajdowali fake newsy i teorie sprzeczne z nauką, propagowane często przez celebrytów. Mimo prób ograniczenia przestrzeni do szerzenia nieprawdziwych informacji szczególnie na Facebooku (np. przez weryfikacje AFP), miejsca na nie niestety nie zabrakło, szczególnie na grupach. Pandemia w pewien sposób obnażyła problem, który znamy od dawna, ale w znacznie większej skali – media społecznościowe nie potrafią jeszcze skutecznie walczyć z nieprawdziwymi informacjami.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku
Patrząc z perspektywy tego roku, socialowych gigantów, a przede wszystkim Facebooka, czekają trzy grupy wyzwań:
• zmniejszenie przestrzeni do propagowania nieprawdziwych informacji z jednoczesnym zachowaniem swobody dyskusji użytkowników,
• znalezienie przestrzeni na ważne treści dotyczące ekologii i środowiska, które dotrą do użytkowników i ich zaangażują, walcząc o uwagę użytkowników mediów społecznościowych na równi z innymi treściami,
• zachowanie w algorytmach przyjaznych użytkownikom proporcji między treściami informacyjnymi od wydawców, obserwowanych ludzi i marek, treści naszych znajomych i serwowanych nam rekomendacji.
Kamil Bolek, CMO grupy LTTM (LifeTube, TalentMedia, Gameset)
Wydarzenie roku
Lockdown (to oczywiste), ale i idący za nim skokowy wzrost wszystkich statystyk oglądalności wideo w sieci. Co ciekawe, z analizy kanałów z sieci LifeTube wynika, że szczególnie znaczącą rolę odegrał społecznościowy aspekt YouTube. Zaskakująco, największy wzrost odnotowaliśmy nie w oglądalności, ale w „interaktywności” influencerów: interakcje społecznościowe wzrosły o 23,6 proc. od marca do kwietnia, a liczba komentarzy pod filmami - aż o 48,6 proc.
W mijającym roku - wbrew niektórym opiniom - influencerzy ogromnie zyskali również na znaczeniu w życiu publicznym, szczególnie jako główny "kanał komunikacji" na temat rozprzestrzeniającej się pandemii, obostrzeniach i profilaktyce. Najpierw wiele europejskich państw zwróciło się do influencerów jako jednych z najważniejszych “nośników informacji” następnie byliśmy świadkami wizyty premiera na kanałach Blowka czy Matura To Bzdura. Później, również w trakcie kampanii wyborczej, kandydaci na prezydenta pojawiali się w rozmowach na kanale youtubera: Karola Paciorka.
Porażka / rozczarowanie / kryzys roku
Komunikacja urzędów publicznych, ministerstw i rządu - i to zupełnie abstrahując od decyzji politycznych. Kryzys to zjawisko „zewnętrzne”, nad którym nie mamy kontroli, ale komunikacja to obszar, którym można zarządzać. I właśnie w tym obszarze porażek i rozczarowań można wyliczać do woli: występ prezydenta Andrzeja Dudy w ramach #Hot16Challange2, kolejno jego wystąpienia na TikToku, ogłoszenie rekrutacyjne do Szpitala Narodowego w totalnie nietrafionym stylu i wszystkie niespójne lub niedokładne komunikaty publikowane na ostatnią chwilę - to tylko pojedyncze „symptomy” braku odpowiedniej strategii komunikacji kryzysowej i procedur.
Trend roku / człowiek roku
Live social commerce, czyli sprzedażowe live’y robione przez influencerów. Bardzo silnie promowane między innymi przez AliExpress, które rozpoczęło ogólnoeuropejską ofensywę, angażując tysiące influencerów w swoich kampaniach. Live social commerce to trend silnie obecny w Azji, w Polsce jeszcze raczkuje, ale zdecydowanie warto mu się przyglądać.
Jak pandemia wpłynęła na branżę
BARDZO. I chyba nie dodam nic nowego, mówiąc o zamrożonych budżetach na początku, ciągłej niepewności później, przyspieszeniu digitalizacji, przejściu na pracę zdalną, drastycznych zmianach z dnia na dzień w kanałach komunikacji, itd. Dzisiaj wygrywają najbardziej elastyczni i potrafiący najszybciej się zaadaptować.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku
1) Zrozumienie, że przenoszenie starych zachowań do nowych mediów to nie zawsze najlepszy pomysł (przekonała się o tym m.in. branża eventowa; nie wystarczy powtarzać tych samych schematów tylko w nowej przestrzeni).
2) Budowa nowego digitalowego brand experience, zgodnie z zasadą: “social media are great for buying but horrible for shopping".
3) Dalsza standaryzacja i profesjonalizacja influencer marketingu - rozdmuchanego dzisiaj na wszystkie strony, gdzie każdego publikującego nazywamy niesłusznie influencerem, gdzie profesjonalnych twórców treści wrzucamy do jednego worka z początkującymi instamodelkami. Na szczęście pojawiły się już na rynku inicjatywy, takie jak grupa robocza w ramach IAB, która może pomóc samo-uregulować nasze środowisko.
Na dalszych podstronach wypowiedzi menedżerów One House, They.pl, Artegence, Abanana, Ideo Force i Promotraffic
Dołącz do dyskusji: Branża social mediowa podsumowuje 2020 rok, prognozuje trendy na 2021