Globalna awaria Facebooka, Instagrama, Messengera i Whatsappa. Przyczyną problem ze zmianą konfiguracji routerów
Facebook i należące do niego aplikacje Instagram i Messenger ponownie zaczęły działać po północy czasu polskiego, po ponad sześciogodzinnej nieobecności w sieci. Była to największa dotąd globalna awaria serwisów z ponad 3 mld użytkowników. - Nasi inżynierowie ustalili, że zmiany w konfiguracji routerów, które koordynują ruch sieciowy między naszymi centrami danych, były źródłem problemu - wyjaśnił Facebook
Awaria zaczęła się ok. 17:40 czasu polskiego, kiedy aplikacje Facebook, Instagram, Messenger i Whatsapp przestały być dostępne w sieci na całym świecie. Serwisy zaczęły powracać do funkcjonalności ok. północy, choć problemy z komunikatorem Whatsapp trwały dłużej niż w przypadku innych. Problem dotknął też wewnętrzne sieci Facebooka, w tym firmowy system komunikacji Workplace, a według "New York Timesa" także system bramek przy wejściu do budynków firmy.
Pracownicy FB nie mogą wejść do centrali, ponieważ ich identyfikatory nie działają, a Ci co są w środku, nie mogą się ruszyć.
— Wojtek Kardys (@WojtekKardys) October 4, 2021
Wszystko jest ze sobą połączone (Internet of Things) i przechodzi przez DNSy, które już nie istnieją.
Podejrzewam, że #FacebookDown potrwa dłużej. 🤷🏻♂️ https://t.co/7ocEiOgYLu
"Błędne uaktualnienie protokołu BGP"
Jak podał na Twitterze ekspert ds. cyberbezpieczeństwa Brian Krebs, powołując się na źródła w Facebooku, awarię spowodowało błędne uaktualnienie protokołu BGP, systemu sterującego ruchem w internecie.
"Uaktualnienie zablokowało możliwość zdalnych użytkowników do usunięcia zmian, a osoby z fizycznym dostępem nie miały dostępu do sieci. Więc uniemożliwiło to obu stronom naprawienie tego" - napisał Krebs.
From trusted source: Person on FB recovery effort said the outage was from a routine BGP update gone wrong. But the update blocked remote users from reverting changes, and people with physical access didn't have network/logical access. So blocked at both ends from reversing it.
— briankrebs (@briankrebs) October 4, 2021
Interesting side effect of the Facebook outage: Lots of organizations saw huge spikes in DNS traffic w/ billions of systems constantly requesting new coordinates for FB/IG/WA. Some reports of mobile networks having problems around the time of the outage. https://t.co/uOT5FTMnrs
— briankrebs (@briankrebs) October 4, 2021
FB: Configuration changes on backbone routers that coordinate network traffic between our data centers caused issues that interrupted this communication. This had a cascading effect on the way our data centers communicate, bringing our services to a halt. https://t.co/JuPjc4YNUD
— briankrebs (@briankrebs) October 5, 2021
Awaria była największą i najszerszą dotąd w historii Facebooka; odcięła nie tylko ponad 3 mld użytkowników, ale też firmy polegające na usługach i aplikacjach korporacji.
"Mamy wciąż problemy z siecią, ale nasze ekipy robią wszystko, by jak najszybciej przeprowadzić debugowanie i przywrócić sprawność" - zapewnił wcześniej na Twitterze dyrektor ds. technologii Facebooka Mark Schroepfer.
Schropefer, jeden z zastępców Marka Zuckerberga, przeprosił wszystkich użytkowników, którzy doświadczyli problemów w związku z wielogodzinną awarią trzech serwisów społecznościowych: Facebooka, WhatsAppa i Instagrama, za niedogodności.
Już po opublikowaniu przeprosin Schropefera służby techniczne Facebooka przekazały, że aktywność użytkowników na serwisie zaczyna rosnąć, co wskazuje, że udało się usunąć przyczyny awarii.
Facebook services coming back online now - may take some time to get to 100%. To every small and large business, family, and individual who depends on us, I'm sorry.
— Mike Schroepfer (@schrep) October 4, 2021
UPDATE: To the huge community of people and businesses around the world who depend on us: we're sorry. We’ve been working hard to restore access to our apps and services and are happy to report they are coming back online now. Thank you for bearing with us.
— Andy Stone (@andymstone) October 4, 2021
To the huge community of people and businesses around the world who depend on us: we're sorry. We’ve been working hard to restore access to our apps and services and are happy to report they are coming back online now. Thank you for bearing with us.
— Facebook (@Facebook) October 4, 2021
Mniejszych, gdy chodzi o skalę problemów, doświadczyli też w poniedziałek użytkownicy Twittera. Miało to związek z gremialnym wchodzeniem na konta na Twitterze zdesperowanych użytkowników serwisów należących do Facebooka.
"Zdarza się, że Twittera zaczyna nagle używać więcej ludzi niż zazwyczaj. Staramy się być przygotowani na takie momenty, ale dziś wszystko poszło nie tak. Niektórzy z nas mogli zderzyć się z problemami przy przeglądaniu odpowiedzi i prywatnych wiadomości. Problemy zostały już usunięte" - zaznaczono w oświadczeniu opublikowanym w poniedziałek późnym popołudniem.
Facebook podał przyczynę awarii, Zuckerberg przeprasza
We wtorek nad ranem polskiego czasu Facebook w krótkim komunikacie wyjaśnił przyczynę awarii. - Nasi inżynierowie ustalili, że zmiany w konfiguracji routerów, które koordynują ruch sieciowy między naszymi centrami danych, były źródłem problemu - napisano.
Założyciel i szef koncernu Mark Zuckerberg we wpisie informującym o przywracaniu jego platform przeprosił za zamieszanie. - Wiem, jak bardzo polegacie na naszych usługach, żeby pozostać w kontakcie z ważnymi dla was osobami - przyznał.
Standard Media Index zajmujący się analizą rynku reklamowego podała, że w czasie awarii Facebook, który po Google jest największym na świecie sprzedawcą reklam internetowych, tracił w USA ok. 545 tys. dolarów na godzinę. - Facebook po prostu zatrzasnął klucz we własnym samochodzie - określił sytuację Jonathan Zittrain z centrum ds. internetu i społeczeństwa im. Berkmana Kleina na Uniwersytecie Harwardzkim.
Rekorda liczba zgłoszeń
Serwis Downdetector, który monitoruje awarie stron w sieci, podał w poniedziałek, że otrzymał rekordową liczbę ponad 14 milionów zgłoszeń awarii. Przeciążeń serwerów doznały inne strony monitorujące awarie, a także konkurent Facebooka Twitter, który zanotował w poniedziałek rekordową liczbę użytkowników.
W Polsce Downdetector odnotował kilkanaście tysięcy zgłoszeń awarii Facebooka, Instagrama, Messengera i WhatsApp.
Do awarii doszło w ciężkim dla kalifornijskiej spółki momencie. W ciągu ostatnich tygodni dziennik "Wall Street Journal" opublikował serię artykułów opartych na informacjach byłej pracownicy Facebooka Frances Haugen, zarzucającej firmie, że wiedziała m.in. o szkodliwych skutkach Instagramu dla dzieci. Według Haugen Facebook przez długi czas nie reagował, choć wiedział że jego algorytmy napędzają dezinformację i nienawiść, a także są używane przez kartele narkotykowe i handlarzy kobietami.
Spadki na giełdzie
Poniedziałkowa awaria spowodowała największy od niemal roku, prawie 5-procentowy spadek ceny akcji Facebooka na Wall Street. Jak podał portal Bloomberg, w wyniku spadku szacowana wartość majątku założyciela portalu Marka Zuckerberga spadła o prawie 7 miliardów dolarów, spychając go o jedno miejsce w rankingu najbogatszych ludzi świata.
Kurs Twittera zmalał o ponad 5,8 proc., Pinterestu - o 5,7 proc., a Snapa - o 5,3 proc. Natomiast indeks całej giełdy Nasdaq zmniejszył się o 2,1 proc.
Ale niektórym humory dopisywały. Twitter skomentował problemy Facebooka.
hello literally everyone
— Twitter (@Twitter) October 4, 2021
Również Instagram komunikował się ze swoimi użytkownikami za pomocą Twittera.
Instagram and friends are having a little bit of a hard time right now, and you may be having issues using them. Bear with us, we’re on it! #instagramdown
— Instagram Comms (@InstagramComms) October 4, 2021
Z należących do koncernu platform Facebook, Instagram i WhatsApp w zeszłym kwartale przynajmniej raz w miesiącu skorzystało 3,51 mld użytkowników, wobec 3,14 mld rok wcześniej. Liczba internautów korzystających z samego Facebooka zwiększyła się z 2,7 do 2,89 mld. Koncern nie podaje dokładnych danych o liczbie użytkowników Instagrama i WhatsAppa.
Dołącz do dyskusji: Globalna awaria Facebooka, Instagrama, Messengera i Whatsappa. Przyczyną problem ze zmianą konfiguracji routerów